Melepaskan Hak Faraid Dalam Pentadbiran Harta Pusaka

milikan bersama

Harta Milikan Bersama

Melepaskan hak bermaksud waris membebaskan haknya ke atas harta pusaka si mati dengan memberi atau menghadiahkan bahagiannya kepada waris lain.

Melepaskan hak juga bermaksud memberikan bahagian kepada waris lain secara percuma. Ia boleh dibuat secara lisan ketika perbicaraan sedang berjalan atau menandatangani Borang Persetujuan.

Kadangkala waris melepaskan haknya setelah dibayar. Tetapi itu tidak bermakna pelepasan itu tidak sah. Pihak Pentadbir Tanah tidak akan mengambil kira perkara itu.
 
Sama ada waris yang melepaskan haknya itu sudah dibayar atau tidak, itu tidak penting. Apa yang penting ialah waris mengaku dan bersumpah bahawa dia melepaskan haknya. Itu sahaja yang akan diambil kira.
 
Walau apapun tujuan waris, sama ada atas dasar kasih syang, kasihan, tidak peduli, tidak mahu ambil pusing tentang pusaka itu, atau sudah menerima bayaran terlebih dahulu, ini tidak akan memberi sebarang kesan kepada kesahan pelepasan yang dibuat.
 
Mungkin waris melepaskan hak khusus kepada seorang waris lain atau melepaskan hak kepada semua waris itu kerana semua waris berkongsi hak yang dilepaskan itu. Atau melepaskan hak sedikit kepada waris ini dan selebihnya kepada waris yang lain.
 
Terdapat juga waris yang sanggup membayar nilai bahagian waris lain. Sebagai gantinya, waris yang menerima bayaran itu akan menandatangani Borang Persetujuan untuk melepaskan haknya kepada waris yang membayar tadi.
 
Cara ini biasa digunakan apabila melibatkan harta tak alih. Ia boleh dilakukan dengan syarat waris yang sanggup membayar itu mampu. Dengan lain perkataan, kaedah ini perlu kepada modal tunai yang sepadan dengan nilai harta pusaka yang ditinggalkan.
 
Secara tidak langsung, ia umpama waris membelu harta tak alih itu daripada waris yang lain. Cuma jangan ada pula waris yang sudah mendapat duit, kemudian enggan menandatangani Borang Persetujuan. Perlu berhati-hati tentang perkara itu.
 
 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 6

Harta sekecil nilainya, ianya tetap ada hak faraid.

Harta sekecil nilainya, ianya tetap ada hak faraid.

Dalam pembahagian harta pusaka perlu dibuat senarai lengkap harta-harta si mati dari serendah nilai harta hinggalah setinggi nilai.

Biasanya kesilapan yang dilakukan adalah hanya ambil kira harta yang bernilai tinggi seperti rumah, tanah, kenderaan, saham dan sebagainya dan mengabaikan harta-harta yang bernilai kecil..


Contoh seorang lelaki meninggal dunia meninggalkan jam tangan, kain baju (yang masih
boleh digunakan), kasut, handphone, komputer, basikal dll. Kalau perempuan lagi lah banyak. Macam-macam benda boleh ambil, terutama sekali barang kemas si mati. 


Bukanlah nak mengajar orang supaya berkira (calculative) tetapi ianya melibatkan HAK. Kena faham apa itu harta batil jika kita ambil yang bukan hak kita. 


Bagi harta yang kecil nilai perlu diselesaikan secara muafakat. Nak bahagi ikut faraid sebuah basikal mungkin tak praktikal. Saling tolak menolak, redha meredhai dan izin mengizinkan. Tidak boleh seorang waris sebagai contoh mengambil seutas jam tangan simati tanpa mendapat keizinan dan pelepasan waris yang lain. Walaupun ianya bernilai 1 sen sahaja. 

Jangan menganggap “diorang OK kot.. dok guna diorang tak kata apa pun!!”. 

Ini harta kecil, bagi harta yang nilai tinggi lagi la bermasalah.

Syaitan akan sentiasa mencucuk jarum permusuhan dikalangan ahli waris agar bergaduh sesama sendiri . Maka silaturrahim dikalangan waris yang wajib dipertahankan akan terlerai. Syaitan akan menempa kejayaan jika ini berlaku.


Wallahualam.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Apa Itu Harta Batil?

“Dan janganlah sebagian kamu memakan harta sebagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil. Dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebagian dari harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui” (QS. al-Baqarah: 188).

Read More »

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 1

FARAID TIDAK ADIL ATAU KITA YANG JAHIL?

FARAID TIDAK ADIL ATAU KITA YANG JAHIL?!

Fahami hikmah penetapan bahagian Faraid.
Asas Hukum Faraid

Kenapa lelaki dapat lebih ?

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

📍Sebagai bapa, lelaki bertanggungjawab atas nafkah anak-anaknya.
📍Sebagai suami, lelaki bertanggungjawab atas nafkah isterinya.
📍Sebagai anak, lelaki bertanggungjawab atas nafkah ibu bapanya.
 
Tanggungjawab lelaki lebih besar sesuai dengan bahagian yang mereka perolehi !

Adik beradik boleh mendapat bahagian sekiranya si mati tiada bapa, anak lelaki & cucu lelaki ?

📍Sesuai dengan penetapan bahagian Faraid, adik beradik bertanggungjawab menggalas tugas sebagai penjaga kepada ahli keluarga si mati !
 
JANGAN SALAH ANGGAP, FAHAMI TANGGUNGJAWAB!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 2

Mewariskan Harta Kepada Orang Tersayang


Penulisan wasiat merupakan perkara yang sering dianggap sebagai sesuatu yang remeh. Hanya kira-kira 2% daripada penduduk Malaysia yang telah menulis wasiat. Majoriti penduduk ‘terlepas pandang’ tentang kepentingan menulis wasiat.
Berdasarkan rekod Bahagian Pembahagian Pusaka, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan, kira-kira RM60 bilion jumlah harta tidak dituntut oleh waris si mati sehingga tahun 2016.
Adakah penulisan wasiat benar-benar diperlukan? Mari kita lihat beberapa persoalan umum dan akibat tidak menulis wasiat.
Kebaikan Mempunyai Wasiat
A. Secara Konvensional
Jadual di bawah menunjukkan kelebihan menulis wasiat dan akibat meninggalkan keluarga anda tanpa menyediakannya.
Jika seseorang meninggal dunia dengan wasiatJika seseorang meninggal dunia tanpa wasiat
Harta pusaka akan diberi kepada waris pilihan anda.Tanpa mempertimbangkan keperluan waris, harta pusaka akan dibahagikan mengikut Akta Pembahagian 1958 dan bukannya mengikut kehendak anda.
Anda berhak memilih pentadbir aset yang bakal melaksanakan wasiat. Anda juga boleh melantik penjaga yang boleh menjaga kebajikan anak-anak anda sehingga mereka matang.Mahkamah akan membuat keputusan untuk anda
Kos untuk memproses pembahagian harta adalah rendah dan hanya mengambil masa beberapa bulan. Wasiat akan memastikan orang tersayang mendapat jaminan daripada sudut kewangan, selain mengelakkan konflik antara ahli keluargaProses pembahagian mungkin melibatkan kos yang tinggi, dan dalam kes yang melibatkan konflik kekeluargaan, yuran guaman boleh melonjak berlipat kali ganda kerana kes-kes sebegini boleh mengambil masa sehingga beberapa tahun untuk diselesaikan. Keadaan ini menyebabkan keluarga anda menghadapi masalah kewangan dan persengketaan sebelum dapat mewarisi pusaka anda.
 
Sering kali, pertikaian tentang pembahagian harta si mati menyebabkan perselisihan sesama ahli keluarga. Persediaan wasiat boleh menggelakkan konflik yang mungkin berlaku pada masa depan apabila berlaku kematian.
B. Secara Islam
Bagi orang Islam, wasiat hendaklah ditulis mengikut undang-undang Islam. Wasiat perlu bagi orang Islam. Tanpa penyediaan wasiat, harta pusaka akan dibahagikan mengikut kaedah Faraid, yang menyebabkan anak angkat atau anak tiri tidak layak mewarisi apa-apa harta.
Jika seorang Muslim meninggal dunia dengan wasiatJika seorang Muslim meninggal dunia tanpa wasiat
Selepas menolak hutang dan liabiliti, seorang Muslim boleh memilih untuk menyumbang 1/3 daripada harta pusakanya kepada bukan waris, dan bakinya akan diberi kepada waris Faraid (mengikut undang-undang).Harta akan diagihkan mengikut undang-undang Faraid. Andaikan kedua-dua ibu bapanya telah meninggal dunia, 1/8 daripada harta pusaka si mati akan diberi kepada isteri, dan selebihnya akan diberi kepada anak lelaki dan anak perempuan (dengan pertalian darah tetapi tidak termasuk anak luar nikah) dengan nisbah 2:1.
Sesiapa boleh menjadi waris anda, (pengagihan lebih daripada ½ harta pusaka kepada bukan waris memerlukan persetujuan daripada waris, tetapi walaupun tanpa persetujuan mereka, pengagihan boleh dilakukan sebagai Hibah semasa anda masih hidup).Ahli keluarga bukan Islam tidak berhak mewarisi harta pusaka ahli keluarga Muslim. Anak angkat atau anak tiri tidak berhak mewarisi harta pusaka.
Kebaikan lain adalah sama dengan wasiat secara konvensional.Kesan-kesan lain adalah sama dengan tidak mempunyai wasiat konvensional.
 
Penyediaan wasiat bertujuan untuk memastikan harta pusaka tersebut akan diagihkan mengikut keutamaan dan kehendak si mati.
Siapakah Yang Perlu Menulis / Memperbaharui Wasiat?
Wasiat perlu dikemas kini dari semasa ke semasa untuk merangkumi semua aset yang baru diambil alih atau perubahan dalam waris.
Berikut beberapa keadaan yang memerlukan anda menulis atau mengemas kini wasiat anda:
  • Perkahwinan, perkahwinan semula atau perceraian
  • Memulakan atau menamatkan perniagaan
  • Kematian ahli keluarga atau benefisiari
  • Pembelian atau pelupusan aset
  • Pertukaran agama; contohnya kepada agama Islam, iaitu wasiat terikat kepada Undang-undang Syariah
 
Kesimpulan
Lebih penting lagi, anda tidak mahu harta anda diambil alih oleh kerajaan akibat tidak dituntut oleh sesiapa. Beri perhatian untuk menulis fasal-fasal dalam wasiat tersebut dengan jelas dan sempurna kerana wasiat yang tidak sah atau boleh dicabar adalah sama seperti anda tidak membuat wasiat.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 5

ASSET, LIABILITY, REAL ESTATE dan ESTATE

wakaf, sedekah, zakat
Harta wakaf
 

ASSET, LIABILITY, REAL ESTATE dan ESTATE

Saya ingin berkongsi kepada anda beberapa perkataan yang digunakan dalam kewangan yang biasa kita dengar tapi masih ramai yang tak berapa pasti apakah maksud yang mudah untuk anda faham. Penjelasan saya dalam blog ini bukan untuk tujuan ilmiah aras tinggi, tapi lebih kepada ilmu praktikal, iaitu, untuk anda semua faham dan boleh digunakan dalam kehidupan seharian.

ASSET
Aset adalah sesuatu sumber yang kita ada yang boleh memberikan kita pendapatan.

Sebagai contoh, kita ada simpanan dalam Amanah Saham Bumiputera dan setiap tahun pihak ASN Berhad memberikan dividen berdasarkan berapa jumlah simpanan kita yang masih ada dalam account.

Aset juga boleh ada dalam bentuk barangan. Sebagai contoh, kita ada peralatan dan peralatan tersebut disewakan dan kita mendapat duit sewa lebih daripada jumlah duit kita keluarkan untuk perbelanjaan barangan tersebut.

Aset juga boleh ada dalam bentuk bangunan seperti rumah sewa, bangunan komersial, tanah dan sebagainya. Selain ia boleh disewakan, nilai nya juga meningkat dari semasa ke semasa…

Aset juga boleh ada dalam bentuk logam berharga seperti emas, perak dan sebagainya.

Ada juga aset yang bukan dalam bentuk barangan, seperti saham, harta intelek, lesen dan sebagainya.

Secara umumnya, apa2 yang boleh mendapatkan pendapatan kepada kita, ia boleh dikatergorikan sebagai aset.

Terdapat pelbagai jenis asset…antaranya adalah yang mudah dicairkan seperti “TUNAI” dan juga emas, perak dan barang perhiasan. Dan ada juga yang lambat untuk dicarikan seperti Rumah, Tanah dan harta2 tak alih yang lain.

LIABILITY
Liablity ini pulak adalah sesuatu yang kita kena tanggung dan kita kena keluar duit untuk uruskan. Contoh, kereta yang kita pakai untuk kegunaan sendiri..kita kena bayar maintenance, kena repair kalau rosak dan sebagainya.

Atau

Rumah yang kita duduk yang mungkin lebih dari keperluan. Sebagai contoh, kita mungkin boleh duduk rumah yang sederhana, tapi kita duduk rumah yang besar dan mewah. Memang bergaya, tapi kita perlu tanggung belanja nak uruskan atau baiki rumah tersebut. Bagaimana harga rumah tu yang meningkat, bukankah itu juga asset?..Ya, dari segi nilai memang naik, tapi kita tetap kena tanggung setiap bulan dan rumah tu tidak memberikan kita sebarang pendapatan.

So, jangan ingat rumah yang kita duduk adalah aset. Rumah yang kita sewakan dan kita dapat +ve cash flow, baru lah dipanggil asset, kalau tak, tetap kita kena tanggung ia adalah liablity. Ramai yang tersalah faham…seronok beli rumah besar2….kemudian duduk sendiri, guna sendiri…sendiri kena tanggung semua. Macam tu jugak dengan kenderaan..beli kenderaan mahal2….kemudian, pakai sendiri dan tidak medapat pulangan atau pendapatan…

REAL ESTATE
Real Estate adalah sesuatu yang merujuk kepada hartanah fizikal dan tidak boleh dialihkan (harta tak alih) seperti rumah, bangunan, tanah dan yang berkaitan.

ESTATE
ESTATE adalah semua harta seseorang setelah mereka meninggal dunia. Bahasa mudahnya adalah ESTATE adalah HARTA PUSAKA. Jadi, semasa seseorang itu hidup, semua harta beliau dinamakan ASET…tapi apabila sudah meninggal dunia, harta beliau akan jadi harta pusaka atau ESTATE.

Apa kaitan ketiga-tiga perkara di atas dengan pengurusan harta pusaka dan hibah?

Ia sangat berkaitan, kerana sekiranya sesorang itu memiliki 3 perkara ini, ia perlu diuruskan dan dibahagikan kepada waris. Kalau tidak, ia akan menyusahkan dan merugikan banyak pihak dan yang paling bahaya adalah sekiranya masalah tersebut berlarutan dan tiada siapa yang selesaikan seperti pergaduhan antara waris, sumber tidak dapat dimanfaatkan dan membazir masa, tenaga dan wang ringgit.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 6

Kesan melengahkan penyediaan wasiat dan mati tanpa berwasiat.

Kesan lewat urus pusaka

Kesan melengahkan penyediaan wasiat dan mati tanpa berwasiat.

 
Q: Apakah kesan seseorang itu melengahkan penyediaan wasiat dan mati tanpa berwasiat?
 
A: Kesan yang mungkin timbul adalah seperti berikut:
 
  1. Waris bertelingkah tentang siapa yang patut mentadbir harta.
  2. Tiada siapa yang mahu mendahulukan wang pembayaran bagi pentadbiran harta pusaka.
  3. Kos guaman yang tinggi.
  4. Pertikaian tentang pembahagian harta dalam kalangan waris-waris.
  5. Penyelewangan harta oleh pentadbir yang melibatkan harta anak bawh umur atau harta anak yatim.
  6. Hak harta sepencarian bagi suami atau isteri si mati tidak kesampaian.
  7. Harta yang diletakkan di bawah nama pemegang amanah disembunyikan.
  8. Senarai harta tidak lengkap.
  9. Senarai waris tidak lengkap.
  10. Cukai pendapatan si mati diabaikan dan tidak dibayar
  11. Harta terbeku
  12. Hubungan silaturahim dalam kalangan waris renggang.
  13. Berlaku kes saman-menyaman dalam kalangan waris.
  14. Berlaku kes pilih kasih dalam kalangan waris.
  15. Berlaku kes konflik kepentingan (conflict of interest) bagi pentadbir.
  16. Harta pusaka dijual di bawah harga pasaran.
  17. Waris-waris tidak memberi kerjasama.
  18. Senarai penghutang dan pemiutang tidak lengkap.
  19. Nazar atau pesanan pewasiat secara lisan dipertikaikan.
  20. Kedudukan pewaris dan kuasa pentadbir dipertikaikan.
  21. Pembahagian harta yang mempunyai penamaan seperti KWSP dan Tabung Haji dipertikaikan.
  22. Waris berpecah belah antara satu sama lain.
  23. Waris yang tidak tahu di mana dokumen penting seperti geran tanah disimpan.
  24. Zakat harta tidak ditunaikan.
  25. Harta dilelong oleh bank atau pihak berkuasa,.
  26. Kes pusaka melarat sehingga dua atau tiga generasi (pusaka berlapis).
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 18

Hibah Takaful is so powerful.

Konsep Hibah Takaful

Hibah Takaful is so powerful.

Ketahui 10 sebab kenapa ia dikatakan Powerful.

#1 Cara mudah & cepat sediakan aset tunai untuk keluarga 

Nak kumpul RM1Juta tunai untuk keluarga perlukan kita simpan RM2,800 setiap bulan selama 30 tahun, tanpa gagal dengan anggapan umur kita panjang.

Tapi, kalau umur tak panjang, keluarga akan dapat setakat yang terkumpul saja. 

Berbeza dengan hibah takaful, ia telah tersedia dari hari pertama permohonan kita diluluskan.

#2 Aset tunai yang cair selepas kematian pencarum
Apabila seseorang meninggal dunia, kesemua hartanya akan diBEKUkan di Amanah Raya. 
 
Hanya Hibah takaful satu-satunya aset yang CAIR selepas kematian pencarum.
 
#3 Terkeluar dari senarai harta Faraid dan penerima hibah adalah penerima mutlak
Hibah takaful tak termasuk dalam harta pusaka yang boleh dibahagi secara Faraid kerana penerima Hibah adalah penerima mutlak dan bukan sebagai pemegang amanah. 

Waris lain tak boleh cabar atau protes.
 
#4 Modal langsaikan hutang dunia
Hidup kita tak terlepas dengan buat hutang, contohnya hutang rumah, kereta, kad kredit, kawan-kawan dan lain-lain lagi. 

Bila kita meninggal dunia dalam keadaan hutang belum langsai, maka ia 
akan susahkan waris terdekat kita untuk langsaikannya.

Dengan adanya hibah takaful, ia boleh menjadi modal untuk waris melangsaikan hutang-hutang kita.

#5 Modal langsaikan hutang akhirat
Bagaimana pula dengan hutang akhirat, contohnya menunaikan Haji, ganti puasa, zakat belum berbayar dan amal jariah? 

Sudahkah ia dilangsaikan? 
Jika belum, dengan adanya hibah takaful, waris
boleh tolong langsaikan hutang-hutang ini supaya kita lebih tenang di sana.
 
#6 Tanggungjawab nafkah tak terputus
Tempoh masa untuk tuntut harta pusaka ambil masa 1-5tahun. 

Sementara menunggu ia selesai, apakah nasib isteri dan anak-anak, mak ayah yang dalam tanggungan jika hari semalam adalah hari terakhir kita?

Tanggungjawab nafkah masih pada kita. Dengan adanya hibah takaful, ia boleh menjamin masa depan mereka dan elak dari hidup dalam kesusahan.
 
#7 Harta untuk bukan waris (contoh: anak angkat)
Anak angkat, sebagai contoh, tak termasuk dalam kiraan waris yang layak untuk tuntut harta pusaka kita. 

Jadi, cara lebih baik untuk tinggalkan harta buat mereka adalah melalui hibah takaful. 
 
#8 Modal untuk bayar kos pengurusan tuntut harta pusaka
Bahagian ini selalu tidak diceritakan. 
Nak tuntut harta pusaka, ada kos yang perlu ditanggung. 

Contohnya, kos buka fail, kos khidmat guaman, kos pengurusan dan lain-lain lagi dengan nilai antara 2% sehingga boleh mencecah 30% dari nilai harta.

Jika waris tak dibekalkan modal tunai untuk tuntut harta pusaka ini, bagaimana mereka mahu tuntut?

Akibatnya, makin banyaklah harta beku yang tak dituntut di Amanah Raya.

#9 Modal untuk bayar bahagian hak pusaka waris lain
 
Bukan semua hak kita
Ambil contoh rumah. Isteri hanya ada 12.5% hak untuk tuntut rumah itu. 

Jika hubungan isteri dan mertua tak berapa baik, maka mungkin sukar untuk Ibu dan Bapa melepaskan secara sukarela hak Faraid mereka. 

Jadi, jika situasi ini berlaku, maka dengan adanya hibah takaful, isteri boleh gunakan tunai itu untuk ‘beli’ hak ibu dan bapa.

#10 Elak perebutan harta
 
Waris jahil faraid

Sudah banyak dilaporkan di media di mana keluarga berbalah terhadap harta pusaka yang ditinggalkan. Hibah takaful adalah cara lebih baik untuk tinggalkan harta buat keluarga secara tepat dan jelas.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 2

SyaihanSirotin.com Hai, tekan loceng untuk terima promosi dan update dari website ini :-)
Dismiss
Allow Notifications