Rumah Terbiar – Harta Pusaka atau Harta Puaka?

Rumah Terbiar - Harta Pusaka atau Harta Puaka?

Pernah tak korang tengok satu rumah tu yang masih cantik tapi tak ada penghuni?

Saya selalu tengok rumah elok, kawasan elok tapi jadi terbiar. Lama pulak tu tak terusik.

Pelik juga sebab bertahun-tahun tengok takkan lah tak ada orang nak duduk. Anak ke, saudara mara ke atau jual dekat orang lain ke.

Antara cerita saya pernah dengar pasal mana-mana rumah yang elok tapi terbiar ni sebab selepas pemilik rumah tersebut meninggal dunia, waris semua tak dapat dikenal pasti.

Mungkin waris duduk diluar negara, pernah berselisih faham dan ada yang tak ambil peduli pun pasal rumah atau harta pusaka ni.

Maka dibiarkan rumah tersebut rosak mereput. Sayangnya..

Dulu saya sendiri tak faham bab harta pusaka ni dan tak peduli sangat sebab saya kalau boleh nak cari sendiri duit atau harta.

Tapi bila tengok apa yang terjadi sekeliling, saya mula rasa pentingnya kita semua terutama Orang Islam belajar tentang Ilmu Wasiat dan Hibah.

Ibubapa kita mungkin tidak mahir bab nak menguruskan harta pusaka ni. Jadi kita sebagai anak kena belajar dan bantu supaya harta pusaka yang ada tidak terjadi seperti yang pernah kita lihat.

 Siapa yang nak tau cara uruskan harta pusaka ni, saya memang galakkan korang dapatkan Ebook ’Bagaimana Kaya Dengan Harta Pusaka.’

Ebook ni ditulis oleh Ustaz Ghazali Ibrahim, seorang Pakar dalam Harta Pusaka.

Ustaz ajar tentang ilmu harta pusaka, cara menulis wasiat yang sah di sisi undang-undang dan cara nak cakap dengan ibubapa bab harta ni.

Ye lah.. Kang salah cakap diorang ingat kita tamak harta dan nak minta diorang meninggal cepat.

Sedangkan kita nak bantu mudahkan kerja dia berkaitan hartanah sekiranya apa-apa terjadi pada masa hadapan.

Ebook ni ajar semuanya detail dan mudah faham. Siap ada 8 Deraf (Template) untuk hasilkan pelbagai surat wasiat, hibah dan harta sepencarian suami isteri.

Korang beli dan satu masa nanti pasti berguna. Cepat dapatkan sebab harta Ebook ni tengah promo.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Kenali Siapa Waris Faraid Anda

MAKLUMAT PERIBADI

Setiap maklumat anda tidak akan dikongsi, didedahkan kepada pihak ketiga. Data ini adalah hanya untuk kegunaan admin laman web ini sahaja.
Nama Penuh Anda
No Telefon Anda
Alamat Email Anda
Nyatakan Lokasi atau Tempat Tinggal Anda
Nyatakan apakah pekerjaan anda sekarang
Nyatakan berapa pendapatan bulanan anda

MAKLUMAT PERIBADI UNTUK PEMBAHAGIAN FARAID

Sila jawab Ya atau Tidak untuk setiap soalan dibawah

MAKLUMAT AHLI KELUARGA UNTUK PEMBAHAGIAN FARAID

Sila isi maklumat dibawah dengan kiraan yang betul untuk dapatkan peta faraid yang tepat.
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan anak lelaki anda
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan anak perempuan anda
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan adik beradik lelaki anda
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan adik-beradik perempuan anda
Nyatakan berapa anggaran jumlah harta pusaka anda untuk diagihkan

Hits: 8

Bekas Isteri dan Anak-anak Dihalau Keluar Rumah

Soalan:

Saya dan suami bercerai dua tahun lalu selepas 17 tahun melayari bahtera rumah tangga.

Hasil perkahwinan itu, kami dikurniakan tiga anak.

Sepanjang tempoh perkahwinan, kami tinggal di sebuah rumah teres yang dibeli atas nama suami selepas lima tahun kami berkahwin.

Bagaimanapun, selepas bercerai suami mengusir saya dan anak-anak keluar kerana menyatakan rumah itu dibeli di atas namanya. Kini rumah itu hanya disewakan.

Persoalannya, adakah saya berhak menuntut di Mahkamah Syariah rumah itu adalah sebahagian harta sepencarian kami walaupun ia dibeli atas nama suami?

Hanim, Kajang



Jawapan:

Setiap wanita perlu tahu hak mereka selepas berlakunya perceraian.

Harta sepencarian adalah salah satu hak yang boleh dituntut oleh suami atau isteri.

Menurut Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri, harta sepencarian ditafsirkan sebagai harta yang diperoleh bersama suami isteri semasa perkahwinan berkuat kuasa mengikut syarat-syarat yang ditentukan hukum syarak.

Namun, yang memberi kesan atau beza dari segi undang-undang adalah sama ada harta itu benar-benar diperoleh dalam tempoh perkahwinan atau perkahwinan itu sah dan apa sumbangan dibuat dalam perkahwinan terhadap harta itu.

Pada dasarnya, harta sepencarian adalah amalan dalam masyarakat kita tetapi ia tidak bercanggah dengan hukum syarak.

Firman Allah SWT dalam Surah an-Nisaa’, ayat 32, yang bermaksud: “Orang lelaki ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan dan orang perempuan pula ada bahagian daripada apa yang mereka usahakan.”

Islam mengiktiraf usaha dan sumbangan dilakukan setiap umatnya dalam memiliki dan memperoleh harta. Tanpa mengambil kira jantina, kadar bahagian mengikut apa yang mereka usahakan.

Bukan bermakna hanya suami saja berhak ke atas harta yang dimiliki walaupun secara zahirnya suami membuat sumbangan yang besar.



Mengambil contoh salah satu penghakiman dalam tuntutan harta sepencarian, iaitu satu kes yang dibicarakan dan diputuskan oleh mahkamah pada 1978.

Menurut Kadi Besar Pulau Pinang, Yang Arif Harussani Zakaria (pada masa itu) ketika memutuskan kes Nor Bee lwn Ahmad Shanusi mengenai harta sepencarian:

“Harta sepencarian diluluskan oleh syarak atas dasar khidmat dan perkongsian hidup. Isteri mengurus dan mengawal rumah tangga ketika suami keluar mencari nafkah. Isteri menurut syarak berhak mendapat orang gaji dalam menguruskan rumah tangga. Jika tiada orang gaji maka kerja memasak, membasuh dan mengurus rumah hendaklah dianggap sebagai sebahagian kerja yang mengurangkan tanggungan suami.”

Penghakiman itu menjadi garis panduan bagi kebanyakan kes tuntutan harta sepencarian di Mahkamah Syariah yang mengiktraf sumbangan isteri sebagai isteri sepenuh masa tanpa dibayar gaji seperti orang gaji.

Maka sumbangan isteri dari segi tugasan mengurus rumah tangga, suami dan anak-anak, memasak, membasuh dan tugasan lain diambil kira sebagai sumbangan terhadap suami dalam usaha meringankan tanggungan suami.

Bagi masalah dialami puan, secara asasnya ia mempunyai merit dari sudut pandangan undang-undang untuk menuntut hak puan sebagai harta sepencarian.

Penamaan milikan di atas nama suami bukan bermaksud ia adalah hak mutlak suami. Seperti yang diperuntukkan di dalam Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri berkenaan Harta Sepencarian, Seksyen 122 iaitu:

3. Mahkamah mempunyai kuasa apabila membenarkan lafaz talak atau apabila membuat perintah perceraian, memerintahkan supaya apa-apa aset yang diperoleh dalam masa perkahwinan dengan usaha tunggal satu pihak kepada perkahwinan itu dibahagi antara mereka atau supaya aset itu dijual dan hasil jualan itu dibahagi antara mereka atau supaya mana-mana aset itu dijual dan hasil jualan itu dibahagi antara pihak itu.

4. Dalam menjalankan kuasa yang diberi oleh sub-seksyen (3), Mahkamah hendaklah memberi perhatian kepada:

a. Takat sumbangan-sumbangan yang dibuat oleh pihak yang tidak memperoleh aset itu kepada kebajikan keluarga dengan memelihara rumah tangga atau menjaga keluarga.

b. Keperluan anak yang belum dewasa daripada perkahwinan itu jika ada dan tertakluk kepada pertimbangan itu, mahkamah boleh membahagikan aset itu atau hasil jualan itu mengikut apa-apa kadar yang difikirkannya munasabah, tetapi walau bagaimanapun, pihak yang memperoleh aset itu dengan usahanya hendaklah menerima suatu kadar yang lebih besar.

Tuntutan yang ingin dikemukakan perlu disertakan dengan fakta yang menyokong dakwaan puan.

Sehubungan itu, puan perlu mengemukakan fakta mengenai sumbangan yang dibuat dalam usaha puan atau suami mendapatkan harta berkenaan.

Sekiranya puan tiada sumbangan secara langsung sama ada dalam bentuk kewangan atau tenaga, puan boleh mengemukakan fakta sumbangan secara tidak langsung iaitu dari segi tugas sebagai isteri yang dilakukan sepanjang harta itu mula dimiliki sehingga bercerai.

Fakta sumbangan itu perlu dikemukakan bagi tujuan menentukan berapa kadar bahagian yang layak untuk puan dan suami.

Mana-mana pihak yang menyumbang dengan kadar yang besar, maka bahagiannya akan besar.

Seterusnya, puan juga boleh memohon supaya ditetapkan juga cara pembahagian kadar itu sama ada harta itu dijual dan seterusnya dibahagikan kepada pihak yang layak mengikut kadar bahagian masing-masing.

Jadi ketika diri masih dalam perkahwinan dan tidak tahu apa yang akan berlaku pada masa hadapan, buatlah Surat Harta Sepencarian supaya tidak menyusahkan diri anda sendiri jika berlaku sesuatu.

Jika tidak anda akan habis wang yang banyak bila sudah melibatkan mahkamah untuk menuntut hak anda. Malah mengambil masa yang lama untuk diselesaikan

Mulai hari ini, anda hasilkan sendiri Surat Harta Sepencarian dengan mudah dan tanpa perlu pening kepala untuk hasilkan.

Anda boleh belajar dan buat dengan Ebook yang ditulis oleh Ustaz Ghazali Ibrahim ini.

Sangat mudah untuk difahami dan terdapat 8 jenis surat bukan hanya tentang Harta Sepencarian malah berkaitan harta pusaka, wasiat dan hibah.

Bertindak sekarang sebelum terlambat. Klik butang di bawah!!


Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

PEMBATALAN WASIAT

Borang Quotation Kerjaya & Affiliate as-Salihin Trustee Berhad PEMBATALAN WASIAT Pewasiat boleh membatalkan/menarik balik Wasiat beliau pada bila-bila masa semasa hayat beliau. Walau bagaimanapun, apabila

Read More »

Kenali Siapa Waris Faraid And

MAKLUMAT PERIBADI

Setiap maklumat anda tidak akan dikongsi, didedahkan kepada pihak ketiga. Data ini adalah hanya untuk kegunaan admin laman web ini sahaja.
Nama Penuh Anda
No Telefon Anda
Alamat Email Anda
Nyatakan Lokasi atau Tempat Tinggal Anda
Nyatakan apakah pekerjaan anda sekarang
Nyatakan berapa pendapatan bulanan anda

MAKLUMAT PERIBADI UNTUK PEMBAHAGIAN FARAID

Sila jawab Ya atau Tidak untuk setiap soalan dibawah

MAKLUMAT AHLI KELUARGA UNTUK PEMBAHAGIAN FARAID

Sila isi maklumat dibawah dengan kiraan yang betul untuk dapatkan peta faraid yang tepat.
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan anak lelaki anda
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan anak perempuan anda
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan adik beradik lelaki anda
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan adik-beradik perempuan anda
Nyatakan berapa anggaran jumlah harta pusaka anda untuk diagihkan

Hits: 0

Apa yang kebanyakkan setiap waris perlu tahu tentang bagaimana nak dapatkan sijil faraid?

Cara mohon sijil faraid

Apa yang kebanyakkan setiap waris perlu tahu tentang bagaimana nak dapatkan sijil faraid?

Apa itu sijil faraid?

Sijil Faraid adalah dokumen akuan pewarisan orang beragama Islam, yang menyatakan kesahihan ahli-ahli waris dan bahagian-bahagian yang diperoleh.

Permohonan Sijil Faraid hendaklah dibuat di mahkamah syariah kerana hanya mahkamah syariah yang berbidangkuasa untuk menentusahkan siapakah waris yang berhak kepada harta pusaka si mati dan berapakah nilaian pembahagian bagi waris tersebut.
 
Sijil Faraid diperlukan contohnya bagi kes-kes seperti berikut:
 
Pasangan si mati ingin menuntut harta sepencarian. Sijil Faraid diperlukan terlebih dahulu sebab dengan adanya Sijil Faraid barulah boleh ditentukan siapakah pemohon dan siapakah responden dalam permohonan harta sepencarian.

Waris ingin mengeluarkan harta alih si mati yang disimpan oleh institusi-institusi perbankan, Tabung Haji, amanah saham, dan sebagainya. Sebagai alternatif kepada Surat Kuasa Mentadbir, Sijil Faraid boleh digunakan oleh waris sebagai dokumen bagi mencairkan harta alih si mati yang dibekukan oleh institusi-institusi perbankan, Tabung Haji, amanah saham, dan sebagainya.

Waris ingin menjual harta tak alih si mati. Dalam hal ini, Sijil Faraid hendaklah diekshibitkan oleh pemohon (selalunya pentadbir) dalam permohonan perintah jualan di mahkamah tinggi.
 
Kesemua waris yang dinyatakan dalam Sijil Faraid hendaklah menandatangani afidavit persetujuan bagi menyatakan persetujuan mereka bagi pemohon menjual harta tak alih si mati. Sekiranya ada waris yang tidak dapat dihubungi, maka ARB boleh mewakili waris yang hilang tersebut dan wang hasil jualan harta tak alih si mati akan disimpan oleh ARB sebagai pemegang amanah sehinggalah waris tersebut menuntutnya.

Walau bagaimanapun, Sijil Faraid tidak diperlukan sekiranya permohonan bicara pusaka dibuat di unit pusaka kecil di pejabat-pejabat tanah kerana unit pusaka kecil sudahpun mempunyai bidangkuasa dalam menentusahkan waris dan membuat pengiraan faraid.
 
Contoh borang faraid
 
Prosedur Permohonan Sijil Faraid

Permohonan sijil faraid boleh dibuat sendiri atau anda boleh melantik peguam syarie untuk membuat permohonan bagi pihak anda. Bagi anda yang tidak biasa dengan prosedur mahkamah, hal ini akan menjadi sukar kerana anda perlu menyediakan dokumen-dokumen mengikut tatacara mahkamah syariah dan akan melalui proses perbicaraan.

Secara ringkasnya, prosedur permohonan sijil faraid adalah sebagaimana berikut:

1) Menyediakan notis permohonan untuk mendapatkan sijil faraid;

2) Menyediakan afidavit sokongan bagi menyokong permohonan sijil faraid tersebut;

3) Mengekshibitkan dokumen-dokumen sokongan seperti salinan sijil kematian si mati, salinan surat nikah pasangan si mati, salinan sijil kelahiran anak-anak si mati, salinan sijil kematian bagi waris-waris fardhu si mati yang telah meninggal dunia lebih awal dari si mati, dan ain-lain dokumen yang sesuai sebagai lampiran kepada afidavit sokongan;

4) Memfailkan notis permohonan beserta afidavit sokongan dan ekshibit-ekshibit tersebut di mahkamah syariah tempat pemohon bermastautin;

5) Mahkamah syariah akan menghantar notis mengenai tarikh perbicaraan kepada pemohon;

6) Pemohon hadir dengan membawa salinan asal dokumen yang diekshibitkan;

7) Mahkamah akan menyoal siasat pemohon tentang waris-waris si mati bagi mengesahkan waris-waris yang layak mendapat harta pusaka simati;

8) Mahkamah akan menyoal siasat saksi-saksi bagi mengesahkan siasatan terhadap pemohon;

9) Setelah mahkamah berpuas hati, hakim syarie akan mengeluarkan perintah pengesahan waris dan pembahagiannya mengikut faraid (sijil faraid);

10) Setelah siap sijil faraid dimeterai, pemohon boleh mengambilnya di pejabat pendaftaran Mahkamah Syariah.
 
Artikel yang berkaitan:
 
 
 
 
 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Kenali Siapa Waris Faraid Anda

MAKLUMAT PERIBADI

Setiap maklumat anda tidak akan dikongsi, didedahkan kepada pihak ketiga. Data ini adalah hanya untuk kegunaan admin laman web ini sahaja.
Nama Penuh Anda
No Telefon Anda
Alamat Email Anda
Nyatakan Lokasi atau Tempat Tinggal Anda
Nyatakan apakah pekerjaan anda sekarang
Nyatakan berapa pendapatan bulanan anda

MAKLUMAT PERIBADI UNTUK PEMBAHAGIAN FARAID

Sila jawab Ya atau Tidak untuk setiap soalan dibawah

MAKLUMAT AHLI KELUARGA UNTUK PEMBAHAGIAN FARAID

Sila isi maklumat dibawah dengan kiraan yang betul untuk dapatkan peta faraid yang tepat.
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan anak lelaki anda
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan anak perempuan anda
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan adik beradik lelaki anda
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan adik-beradik perempuan anda
Nyatakan berapa anggaran jumlah harta pusaka anda untuk diagihkan

Hits: 1

Faraid dan Harta Pusaka

Waris jahil punca harta pusaka tidak dapat diselesaikan

‘BATU API’, WARIS JAHIL PUNCA PEREBUTAN PUSAKA

 

Rupanya setelah kematian suami tanggungjawab mencari nafkah buat anak-anak jatuh kepada walinya…iaitu datuk atau pakciknya, bukan tanggungjawab si ibu. Padanlah dari segi pemberian faraid bahagian isteri paling sedikit berbanding yang bakal diterima oleh waris yang lain. 

 
Saya tertanya-tanya, kenapa bahagian isteri paling sedikit sedangkan isterilah yang bakal menanggung keperluan anak-anak kelak. Bahkan rumah dan kereta peninggalan suami boleh dituntut wali jika tidak tersenarai sebagai harta pusaka yang dikhususkan untuk si isteri.
 
Ramai dari kita tidak tahu kerana belum pernah dengar lagi ada wali yang mencari nafkah buat anak yatim yang masih mempunyai ibu. Inilah amanah Allah yang dilupakan. Demikianlah besarnya tanggungjawab seorang lelaki. Tanggungjawab anda bukan hanya kepada anak isteri sahaja tetapi turut kepada pewalinya..
 
Apabila agama itu diambil separuh separuh, yang memihak padanya diambil yang memberi rugi padanya ditinggal.
 
Mari kita berfikir akan kisah benar yang berlaku pada seorang balu yang kematian suami.
 
1. Semasa hidup simati orang susah, adik beradik tak pernah menjenguk, apatah lagi nak hulur belanja untuk anak buah walaupun semuanya kerja bagus-bagus dan berpangkat tinggi.
 
2. Rezeki anak-anak simati dapat beli sebidang tanah dan membeli sebuah rumah teres. Tak lama kemudian, si mati membeli lagi sebidang tanah untuk tujuan berkebun tapi tak kesampaian (meninggal dulu).
 
3. Simpanan simati ada RM10k dalam akaun bank, sebuah rumah dan sebidang tanah.
 
4. Simati selalu bagitau isterinya kalau dia tiada, isteri dan anak-anak tak lah susah mana, ada tempat bergantung, ada sedikit duit dan ade tempat berlindung (rumah). Betapa besarnya harapan simati untuk si isteri dan anak-anak tersayang.
 
5. Ditakdirkan si mati meninggal dunia akibat sesak nafas (masalah jantung)..simati meninggalkan balu dan 2 orang anak perempuan.
 
6. Sejurus selepas simati dikebumikan, adik beradik simati termasuk ibu simati telah mengajak si isteri berbincang pasal harta simati kononnya simati akan terseksa dalam kubur kalau tak diselesaikan secepat mungkin.
 
7. Simati tiada anak lelaki, oleh itu harta-harta simati akan dapat juga pada adik beradiknya.
 
8. Tak sampai seminggu si mati meninggal, datanglah adik beradik bertandang ke rumah, siap buat lakaran dalam kertas ikut hukum faraid, bahagian untuk isteri, anak-anak, ibu simati dan adik beradik simati.
 
8. Hukum faraid-bahagian isteri dapat paling sedikit, lansung tak pedulikan perasan sibalu yang masih bersedih, dihamburkan pula nas-nas dalil-dalil bab pembahagian faraid.
 
9. Paling memilukan, dinilaikan sekali rumah yang diduduki oleh sibalu dengan anak-anak ikut nilai pasaran. Kemudian mereka itu bagi dua pilihan pada si balu, bayar harga rumah tersebut kepada waris-waris yang berhak sekiranya mahu tetap tinggal disitu, atau keluar dari rumah tersebut kerana rumah itu akan dijual dan duit jualan tersebut akan dibahagikan ikut hukum.
 
10. Nak cari mana 150k? nak tak nak terpaksa keluar dari rumah tersebut dan rumah pun dijual, dapatlah bahagian sibalu dan anak-anak dengan jumlah yang sibalu dapat dan anak-anak simati dapat mustahil dapat cari rumah baru.
 
Bermulalah episod merempat si anak-anak yatim, berpindah randah, menyewa situ sini, jangankan sibalu, si anak pun bekerja lepas balik sekolah nak sara diri sendiri, duit simpanan/tanah sebidang/rumah dijual siwaris. Harapan simati untuk tidak menyusahkan anak dan isteri selepas ketiadaannya berkecai sama sekali. Waris-waris semua lesap lepas dapat bahagian masing-masing.
 
Walaupun berhak pada harta simati tapi kena tengok pula tanggungjawab yang harus dipikul jangan ambil agama itu separuh separuh untuk kepentingan sendiri..ya tak berdosa ambil harta yg sememangnya hak kita dalam hukum, tapi berdosa gagal menjalankan tanggungjawab nafkah pada anak-anak simati iaitu penyediaan tempat tinggal/pakaian/makan minum.
 
Jika kita termasuk dalam golongan sebegitu sebelum ni berubahlah dan moga dijauhkan keturunan kita adik-beradik kita, suami kita anak-anak kita dari bersifat kejam begini.
 
Ambil pengajaran saudara saudari, sekali lagi saya ingatkan apa yang agama ajar, bila simati meninggalkan anak-anak yg belum baligh, wajib bagi walinya mengikut turutan wali sebelah simati menyediakan nafkah untuk anak simati. Kalu tidak diambil peduli, menanggunglah di akhirat kelak.
 
Hukum faraid itu sangat adil dan indah, diberi lebih kepada lelaki sebab lelaki adalah ketua keluarga yang kena menanggung orang-orang dibawahnya, kenapa apabila tiada anak lelaki, harta akan  diberi juga kepada adik beradik simati? Jelas Allah memberitahu bahawa adalah tanggungjwb si wali-wali untuk menanggung nafkah si anak yatim (lebih-lebih si yatim adalah perempuan) dan semoga dgn pembahagian faraid dapat meringankan beban /membantu si wali-wali untuk menjaga dan memberi nafkah kepada si anak yatim.
 
INGAT YEA..! Dapat pembahagian harta simati bukan terus beli rumah baru, shopping atau melancong dulu, tapi tunaikan dulu tanggungjawab hak simati dan juga hak si anak yatim.
 
Wallahu’alam
 
 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

Hits: 5

Implikasi Satu Rumah Dua Nama.

Ini salah satu contoh yang dapat saya terangkan pada klien minggu lepas. Rumah bernilai lebih RM 300,000 dibeli atas nama bersama, suami & isteri. 

Tetapi yang membayar sepenuhnya adalah suami. Gabungan nama itu adalah cuma untuk melayakkan jumlah pinjaman. Biasalah di zaman sekarang ni, trend 1 rumah 2 nama sudah jadi kebiasaan kerana atas faktor-faktor ekonomi dan kewangan. 

Tujuan rumah tersebut dibeli adalah atas dasar kasih sayang kepada isteri dan anak-anak, dengan harapan jika beliau tidak ada lagi di dunia ini, isteri dan anak-anak ada tempat untuk berteduh. 

Belum ada apa-apa perancangan dibuat ketika bertemu saya. Katanya faraid saja. 

Lalu saya tunjuk pecahan faraid padanya. 

Air mukanya berubah. Yang disangkakan waris faraid cuma anak-anak dan isteri sahaja. Rupanya ibu dan ayah ada sekali. Beliau terlepas pandang. 

Termenung beliau sejenak bagaimana hendak dibahagikan jika dalam situasi sebegini. 

Kawan-kawan ada beli rumah atas nama bersama? Boleh ambil situasi ini sebagai contoh.

Senaraikan aset anda, dan fikirkan sebenarnya apa perancangan rakan-rakan dengan aset-aset tersebut. Kita boleh merancang ketika hidup. Tetapi tidak lagi setelah dijemput kembali.

Semoga bermanfaat buat semua.


Suami isteri beli rumah bersama, Macamana kalau salah seorang meninggal dunia?
 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

Hits: 7

Harta sekecil nilainya, ianya tetap ada hak faraid.

Harta sekecil nilainya, ianya tetap ada hak faraid.

Dalam pembahagian harta pusaka perlu dibuat senarai lengkap harta-harta si mati dari serendah nilai harta hinggalah setinggi nilai.

Biasanya kesilapan yang dilakukan adalah hanya ambil kira harta yang bernilai tinggi seperti rumah, tanah, kenderaan, saham dan sebagainya dan mengabaikan harta-harta yang bernilai kecil..


Contoh seorang lelaki meninggal dunia meninggalkan jam tangan, kain baju (yang masih
boleh digunakan), kasut, handphone, komputer, basikal dll. Kalau perempuan lagi lah banyak. Macam-macam benda boleh ambil, terutama sekali barang kemas si mati. 


Bukanlah nak mengajar orang supaya berkira (calculative) tetapi ianya melibatkan HAK. Kena faham apa itu harta batil jika kita ambil yang bukan hak kita. 


Bagi harta yang kecil nilai perlu diselesaikan secara muafakat. Nak bahagi ikut faraid sebuah basikal mungkin tak praktikal. Saling tolak menolak, redha meredhai dan izin mengizinkan. Tidak boleh seorang waris sebagai contoh mengambil seutas jam tangan simati tanpa mendapat keizinan dan pelepasan waris yang lain. Walaupun ianya bernilai 1 sen sahaja. 

Jangan menganggap “diorang OK kot.. dok guna diorang tak kata apa pun!!”. 

Ini harta kecil, bagi harta yang nilai tinggi lagi la bermasalah.

Syaitan akan sentiasa mencucuk jarum permusuhan dikalangan ahli waris agar bergaduh sesama sendiri . Maka silaturrahim dikalangan waris yang wajib dipertahankan akan terlerai. Syaitan akan menempa kejayaan jika ini berlaku.


Wallahualam.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

Hits: 0

Apa Itu Harta Batil?

dosa tercipta
Dosa tercipta bila makan harta batil

Apa Itu Harta Batil?


Ramai yang call & Wasap…
Harta Batil tu apa yek…?

Harta batil ialah memakan atau mengambil hak orang lain…

Jom baca kisah-kisah benar

Kisah 1:
Ali mati mempunyai 5 anak. Yang sulung lelaki….rumah pusaka masih atas nama si mati. Rumah disewakan atas persetujuan semua dan setiap tahun buat kenduri adik beradik dgn duit hasil sewaan. Selepas beberapa tahun, tiada lagi kenduri adik beradik. Duit pun tidak diagih pada waris, si abang hanya diam membisu. Inilah dinamakan memakan harta batil.

Kisah 2 :
Hassan mati meninggalkan 2 anak dari isteri A. Dan 6 anak dari isteri B. Si isteri B mengagihkan harta si mati kepada anak-anaknya sahaja. Dan anak isteri A tidak mendapat hak mereka. Di sini isteri dan 6 anaknya sudah memakan harta batil.

Kisah 3 :
Jalil meninggal dunia. Sebelum kematiannya beliau telah bercerai dan mempunyai anak tunggal lelaki. Penama KWSP adalah ibu Jalil. Selepas mengambil 100% duit KWSP Jalil. Si nenek berjumpa bekas menantunya dan menyatakan arwah dah wasiatkan duit KWSP keatas namanya jadi katanya duit tu haknya, 1 sen pun dia tak akan beri pada anak lelaki tunggal si mati. Si ibu si mati dah mengambil hak anak yatim iaitu memakan harta batil.

Kisah 4 :
Haji Kassim mati meninggalkan 8 anak. Dan mempunyai 15 relung tanah bendang. Tanah diurus si anak sulung. Permulaan dengan persetujuan waris duit hasil sewaan tanah bendang RM12k setahun digunakan untuk baiki rumah pusaka. Selepas selesai baiki rumah pusaka, hasil sewaan si kakak tidak agihkan kepada adik beradiknya. Bila ditanya katanya disedekahkan kepada masjid tanpa berbincang dengan adik-anaknya. Disini si kakak dah pun mengambil hak orang lain.

Kisah 5 :
Anak sulung Haji Bakar mati dalam kemalangan dan meninggalkan anak bawah umur. Haji Bakar adalah penjaga harta cucunya. Semua duit cucunya Haji Bakar simpan di dalam Tabung Hajinya. Tanpa memberitahu kepada anak-anaknya yg lain. Selepas kematiannya, semua harta termasuk duit cucu di dalam tabung haji telah di agihkan kepada anak-anak Haji Bakar. Di sini semua anak-anak Haji Bakar dah pun mengambil hak anak yatim.

Kisah 6 :
Milah kematian suami dan mempunyai seorang anak perempuan.  Duit takaful atas nama bapa si mati.  Selepas kematian, pihak takaful telah membayar pampasan kepada bapa si mati. Ibu si mati telah agihkan duit takaful tu kepada suaminya, dirinya dan semua anak-anaknya tanpa memberi pada isteri si mati dan anak tunggal perempuan. Di sini adik beradik si mati bukan waris faraid tapi dah mengambil hak waris faraid.

Kisah 7 :
Hajjah Peah meninggal. Mempunyai 1 anak perempuan dan 3 anak lelaki. Salah sorang menantu perempuan telah mengambil periuk dan set pinggan mangkuk yang cantik tanpa pengetahuan anak-anak simati. Di sini menantu telah mengambil hak org lain.

Kisah 8 :
Haji Dolah mempunyai 7 anak, seorang dari anaknya suka meminjam wang dari Haji Dolah tanpa memulangkan semula dan apabila Haji Dolah mati si anak yang meminjam duit hanya diam tanpa memberitahu pada adik beradiknya yang dia meminjam duit arwah. Hutang tersebut menjadi sebahagian dari harta pusaka si mati. Maka hidupnya berterusan dalam memakan harta batil.

Dan banyak lagi kisah-kisah yang saya perolehi dari client, kawan dan sahabat handai saya.

Disebabkan TAMAK…JAHIL DALAM FARAID…TIADA PESANAN ATAU WASIAT BERTULIS….

Waris memakan harta batil, bukan waris mendapat hak waris faraid. Semua inilah di panggil memakan harta batil.

Terus terang saya katakan terlalu ramai orang kita hidup dlm memakan harta batil…HARTA HARAM…MAKA ROSAKLAH SELURUH KETURUNANNYA DEK KERANA HARTA BATIL…

Renung-renung dan fikir-fikirkanlah.
Allah membalas dosa memakan harta batil di dunia lagi. Jika keluarga anda selalu mendapat pelbagai musibah…duduk sejenak….renung….apakah anda TERGOLONG DALAM GOLONGAN MEMAKAN HARTA BATIL???

Jika ya…jangan malu…PULANGKANLAH HAK WARIS yang teranianya…
Balasan bukan hanya diri anda tetapi seluruh keturunan anda bakal menerima musibah, mungkin berat rezeki, mungkin mendapat sakit, mungkin berat jodoh. Semua tu rahsia Allah. Wallahualam.

Jom buat perancangan harta pusaka supaya anda mati penuh dengan kejayaan. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

Hits: 1

RISIKO MEMILIKI TANAH PERTANIAN GERAN KONGSI SESAMA AHLI KELUARGA DAN ORANG LUAR

Risiko kongsi geran tanah
 

RISIKO MEMILIKI TANAH PERTANIAN GERAN KONGSI SESAMA AHLI KELUARGA DAN ORANG LUAR

 
Banyak masalah yang mungkin timbul sekiranya anda memiliki tanah pertanian “geran kongsi” dengan pemilik yang lain, sama ada sesama adik beradik ataupun “orang luar”.

Walaupun nama anda ada dalam geran tersebut, tetapi ianya tetap tidak memberi kelebihan sepenuhnya kepada anda.

Antara kelemahan memiliki tanah pertanian geran kongsi adalah:

1. Keluasan dan kedudukan sebenar bahagian tanah anda tidak dapat ditentukan dengan jelas dalam geran.

Ini kerana dari segi undang-undang, semua pemilik bersama di dalam satu geran kongsi akan berkongsi setiap bahagian dan sudut daripada tanah tersebut.

2. Pemilik bersama tidak boleh mendirikan rumah atas bahagian tanahnya. Ini kerana sebagaimana yang saya nyatakan di atas, keluasan dan kedudukan sebenar bahagian anda di atas tanah tersebut tidak dapat disahkan.

Keduanya, untuk tanah pertanian, hanya sebuah rumah/ bangunan sahaja boleh didirikan di atas satu ekar tanah. Itu pun dengan syarat rumah/ bangunan tersebut bukanlah suatu binaan kekal dan hanya bertujuan untuk menjaga kebun semata-mata dan keluasannya hendaklah tidak melebihi 1/5 daripada keluasan tanah tersebut.

Bayangkan kalau semua pemilik bersama nak dirikan rumah kediaman atas tanah tersebut. Sudah pasti ianya bertentangan dengan peruntukan undang-undang justeru pembinaan tersebut adalah dianggap tidak sah dari segi undang-undang.

3. Anda tidak boleh menggadaikan tanah tersebut kepada bank untuk tujuan mendapatkan sebarang pinjaman, melainkan dengan persetujuan bersama kesemua pemilik.

Dan seandainya tanah tersebut digadaikan kepada bank, geran asal tanah tersebut akan dipegang oleh pihak bank. Dan secara otomatiknya segala hak dan kepentingan pemilik bersama yang lain juga akan terkesan.

Jika peminjam gagal jelaskan bayaran pinjaman, keseluruhan tanah tersebut akan dilelong.

4. Biasanya hanya seorang pemilik sahaja yang akan pegang geran. Sekiranya pemilik bersama yang lain ingin memindah milikkan bahagian mereka kepada pihak ketiga, mereka terpaksa terlebih dahulu mendapatkan geran asal daripada pemilik yang pegang geran tersebut.

Biasa berlaku perbalahan sesama pemilik bersama, apabila pemilik  yang pegang geran tersebut enggan memberi pinjam geran asal kepada pemilik bersama untuk tujuan pindah milik kepada pihak ketiga. Alasannya takut geran hilang.

5. Walaupun pemilik bersama boleh menjual bahagian masing-masing  daripada tanah tersebut kepada pihak ketiga, namun masalah mungkin akan timbul terutamanya untuk memindah milikkan bahagiannya kepada pembeli sekiranya pemilik bersama yang pegang geran enggan bekerjasama.

Tambahan pula sekiranya pembeli tersebut adalah “orang luar”, bermungkinan besar agak sukar untuknya nya membangunkan tanah tersebut tanpa kerjasama dengan pemilik bersama yang lain.

Maka, cara terbaik untuk menyelesaikan masalah di atas adalah melalui TUKAR SYARAT KEPADA STATUS BANGUNAN DAN PECAH BAHAGIAN.

Tapi biasalah, mesti anda akan kata ianya akan melibatkan kos yang tinggi dan kebanyakan orang tak mampu kan?

Bagaimana pula jika tidak semua pemilik bersama bersetuju untuk buat urusan tukar syarat dan pecah bahagian tersebut?

Isu tersebut nanti saya akan ulas dalam tulisan saya yang akan datang. Insya Allah.

Sekian, terima kasih.

Credit Artikel to

SALKUKHAIRI ABD SUKOR

Timbalan Presiden

Persatuan Guaman Hartanah Malaysia (HartaGuam)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Hits: 0

Mewariskan Harta Kepada Orang Tersayang


Penulisan wasiat merupakan perkara yang sering dianggap sebagai sesuatu yang remeh. Hanya kira-kira 2% daripada penduduk Malaysia yang telah menulis wasiat. Majoriti penduduk ‘terlepas pandang’ tentang kepentingan menulis wasiat.
Berdasarkan rekod Bahagian Pembahagian Pusaka, Jabatan Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan, kira-kira RM60 bilion jumlah harta tidak dituntut oleh waris si mati sehingga tahun 2016.
Adakah penulisan wasiat benar-benar diperlukan? Mari kita lihat beberapa persoalan umum dan akibat tidak menulis wasiat.
Kebaikan Mempunyai Wasiat
A. Secara Konvensional
Jadual di bawah menunjukkan kelebihan menulis wasiat dan akibat meninggalkan keluarga anda tanpa menyediakannya.
Jika seseorang meninggal dunia dengan wasiatJika seseorang meninggal dunia tanpa wasiat
Harta pusaka akan diberi kepada waris pilihan anda.Tanpa mempertimbangkan keperluan waris, harta pusaka akan dibahagikan mengikut Akta Pembahagian 1958 dan bukannya mengikut kehendak anda.
Anda berhak memilih pentadbir aset yang bakal melaksanakan wasiat. Anda juga boleh melantik penjaga yang boleh menjaga kebajikan anak-anak anda sehingga mereka matang.Mahkamah akan membuat keputusan untuk anda
Kos untuk memproses pembahagian harta adalah rendah dan hanya mengambil masa beberapa bulan. Wasiat akan memastikan orang tersayang mendapat jaminan daripada sudut kewangan, selain mengelakkan konflik antara ahli keluargaProses pembahagian mungkin melibatkan kos yang tinggi, dan dalam kes yang melibatkan konflik kekeluargaan, yuran guaman boleh melonjak berlipat kali ganda kerana kes-kes sebegini boleh mengambil masa sehingga beberapa tahun untuk diselesaikan. Keadaan ini menyebabkan keluarga anda menghadapi masalah kewangan dan persengketaan sebelum dapat mewarisi pusaka anda.
 
Sering kali, pertikaian tentang pembahagian harta si mati menyebabkan perselisihan sesama ahli keluarga. Persediaan wasiat boleh menggelakkan konflik yang mungkin berlaku pada masa depan apabila berlaku kematian.
B. Secara Islam
Bagi orang Islam, wasiat hendaklah ditulis mengikut undang-undang Islam. Wasiat perlu bagi orang Islam. Tanpa penyediaan wasiat, harta pusaka akan dibahagikan mengikut kaedah Faraid, yang menyebabkan anak angkat atau anak tiri tidak layak mewarisi apa-apa harta.
Jika seorang Muslim meninggal dunia dengan wasiatJika seorang Muslim meninggal dunia tanpa wasiat
Selepas menolak hutang dan liabiliti, seorang Muslim boleh memilih untuk menyumbang 1/3 daripada harta pusakanya kepada bukan waris, dan bakinya akan diberi kepada waris Faraid (mengikut undang-undang).Harta akan diagihkan mengikut undang-undang Faraid. Andaikan kedua-dua ibu bapanya telah meninggal dunia, 1/8 daripada harta pusaka si mati akan diberi kepada isteri, dan selebihnya akan diberi kepada anak lelaki dan anak perempuan (dengan pertalian darah tetapi tidak termasuk anak luar nikah) dengan nisbah 2:1.
Sesiapa boleh menjadi waris anda, (pengagihan lebih daripada ½ harta pusaka kepada bukan waris memerlukan persetujuan daripada waris, tetapi walaupun tanpa persetujuan mereka, pengagihan boleh dilakukan sebagai Hibah semasa anda masih hidup).Ahli keluarga bukan Islam tidak berhak mewarisi harta pusaka ahli keluarga Muslim. Anak angkat atau anak tiri tidak berhak mewarisi harta pusaka.
Kebaikan lain adalah sama dengan wasiat secara konvensional.Kesan-kesan lain adalah sama dengan tidak mempunyai wasiat konvensional.
 
Penyediaan wasiat bertujuan untuk memastikan harta pusaka tersebut akan diagihkan mengikut keutamaan dan kehendak si mati.
Siapakah Yang Perlu Menulis / Memperbaharui Wasiat?
Wasiat perlu dikemas kini dari semasa ke semasa untuk merangkumi semua aset yang baru diambil alih atau perubahan dalam waris.
Berikut beberapa keadaan yang memerlukan anda menulis atau mengemas kini wasiat anda:
  • Perkahwinan, perkahwinan semula atau perceraian
  • Memulakan atau menamatkan perniagaan
  • Kematian ahli keluarga atau benefisiari
  • Pembelian atau pelupusan aset
  • Pertukaran agama; contohnya kepada agama Islam, iaitu wasiat terikat kepada Undang-undang Syariah
 
Kesimpulan
Lebih penting lagi, anda tidak mahu harta anda diambil alih oleh kerajaan akibat tidak dituntut oleh sesiapa. Beri perhatian untuk menulis fasal-fasal dalam wasiat tersebut dengan jelas dan sempurna kerana wasiat yang tidak sah atau boleh dicabar adalah sama seperti anda tidak membuat wasiat.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

Hits: 3