Tidak salah hibah harta, tapi jangan salah hibah

Pri-Hibah antara salah satu instrument harta dari as-Salihin Trustee
 
‘Saya dah tukar nama siap-siap kat anak…..’

Inilah realiti yang selalu berlaku di kalangan masyarakat Islam kita.

Tidak dinafikan, ia adalah satu cara merancang harta pusaka. Namun, terdapat beberapa perkara yang perlu dipandang serius.
………. …
Senario 1
Seorang bapa telah melakukan pindahmilik rumah kepada anaknya. Selepas satu ketika disebabkan masalah kewangan, si anak mengambil keputusan untuk menjual rumah tersebut. Si bapa terpaksa keluar dari rumah tersebut kerana ia bukan miliknya lagi.
……………
Senario 2
Disebabkan terlalu sayang kepada anak angkat dan khuatir nasib anak angkat selepas kematiannya, bapa angkat telah melakukan pindahmilik rumah kepada anak angkat itu. Namun, ditakdirkan anak angkat tersebut meninggal dunia dahulu, rumah tersebut menjadi harta pusaka kepada anak angkat. Bapa angkat bukan waris faraid, oleh itu rumah tersebut terpaksa dilepaskan.
 
“Tidak salah hibah harta, tapi jangan salah hibah.”
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 2

Yang Mana Satu: Hibah Atau Wasiat? (Bahagian 2)

 

wasiat atau hibah?

Yang Mana Satu: Hibah Atau Wasiat? (Bahagian 2)

Ramai Tidak Jelas Ilmu Faraid

Rentetan posting saya dari Part 1, saya dapat buat kesimpulan penting tentang punca utama yang menyumbang salah faham tentang wasiat dan hibah. Ramai rupanya yang masih tak jelas perkara asas tentang ilmu FARAID!

Sebelum anda pening kepala sama ada nak buat hibah atau wasiat, perkara utama yang paling penting kena tau dulu ialah perkara asas
tentang faraid. Kena tau dulu struktur faraid anda sebab struktur faraid setiap orang tak sama. Dalam ertikata lain, kena tau dulu kalau kita mati nanti siapa waris-waris kita yang layak untuk mewarisi harta kita.

Kenapa penting nak kena tau dan belajar faraid? Supaya takkan ada pihak yang teraniaya dan kita tau hak masing-masing. Supaya tidak ada
yang termakan harta batil kerana menafikan hak orang lain. Supaya mudah nak urus dan rancang pembahagian mana yang sesuai bila dah tau siapa waris-waris kita yang berhak.

Ini kisah benar. Seorang isteri kematian suami datang berjumpa saya untuk buat faraid. Katanya untuk urusan nak keluarkan KWSP sebab tak ada penama. Saya tanya arwah suami ada harta lain tak? Katanya ada sebuah rumah dan tanah, tapi gerannya keluarga suami dah ambil sebab mereka yang nak uruskan. Puan ada anak lelaki? Ada. Anak saya 2 lelaki 2 perempuan.

Seriously? Keluarga suami tak tahu ke kalau puan ada anak lelaki, adik-beradik suami takde hak faraid kat atas rumah dan tanah tu?
Seriously puan? (Dia pulak tanya saya balik dengan nada teruja). Of course la saya serius. “Ok saya akan ambil semula geran-geran tu dari
mereka..” Rupa2nya, si isteri pun tak tau siapa yg boleh jadi waris suami. Dia ingat adik-beradik suami pun ada hak. Tu yang murah hati surrender geran terus. Adik-beradik suami pun tak tau, yang hak mereka dah terhalang oleh anak lelaki si mati..

Puan, saya tak ada waris. Saya tak berkahwin, saya anak tunggal dan ibubapa pun dah tak ada. Siapa waris saya? Kalau anda tak ada buat hibah atau wasiat, semua harta anda akan ke Baitul Mal. Alhamdulillah harta anda akan diuruskan untuk kepentingan umat Islam.

Tapi sepanjang anda hidup, takkan tak ada seorang pun yang anda rasa nak balas jasa dia? Mungkin ibubapa angkat, saudara-mara, kawan baik yang banyak membantu ke, atau anda nak tolong orang susah yang anda kenal. Sedekah kepada orang yang terdekat dengan kita itu kan lebih baik? Puan, saya nak buat hibah sebab nak elak supaya adik-beradik saya tak dapat harta pusaka saya. Ok, encik ada anak lelaki? Ada puan. Anak saya semua lelaki..*tepuk dahi*.

Encik.. sebenarnya kalau encik ada anak lelaki..adik-beradik encik tak ada bahagian faraid pun dalam harta pusaka encik. Ohh yeke? Saya baru tau.. Lagi satu..tolonglah jangan buat hibah dengan niat nak elak faraid. Memanglah hibah tu sah tapi secara etikanya salah. Betulkan niat buat hibah untuk nak selesaikan masalah dan nak elakkan sengketa. InsyaAllah niat kita Allah redha dan dapat pahala.

Dah kalau ada anak lelaki..tak perlulah pening-pening nak buat hibah. Memadailah buat wasiat lantik pentadbir dan wasiat 1/3 kpd bukan waris. Lantik penjaga anak kalau bawah umur. Anak lelaki tu kan ada sebagai asobah. Tak lari kemana dah harta pusaka anda tu.

Tapi kalau nak buat hibah juga boleh takde masalah. Contohnya nak bagi harta kepada anak lelaki dan anak perempuan dengan bahagian yang samarata. Cuma anda bukanlah golongan kritikal yang perlu sangat buat hibah. Melainkan anda nak buat hibah sebab nak mempercepatkan urusan pusaka waris-waris anda nanti.. Melalui perintah hibah, anda dah tak perlu berurusan dengan pejabat harta pusaka kecil atau mahkamah tinggi sivil lagi. Bab tu kita cerita lain nanti.

Puan, asobah tu apa pula? Asobah ialah waris yg akan menghabiskan baki faraid. Bahagiannya tidak ditentukan seperti waris fardhu yg lain
sebagai contoh anak lelaki.

Contoh, simati meninggalkan seorg isteri dan seorang anak lelaki. Ibu bapa simati telah meninggal dahulu. Si mati ada 3 abang dan 2 adik
perempuan. Siapa yg akan jadi warisnya?

-isteri ialah waris fardhu yg bahagiannya dah ditetapkan 1/8 (kerana si mati ada anak).
-anak lelaki adalah asobah yg akan menghabiskan baki iaitu 7/8.
-adik-beradik si mati tidak akan mewarisi kerana bahagian faraid telah dihabiskan oleh anak lelaki (waris terdinding).

Pengajarannya.. penting tak untuk kita ambil tau dan belajar pasal ilmu faraid? Kalau bukan yang advance pun at least tau yang asas pun dah memadai. InsyaAllah kita belajar sikit-sikit lama-lama jadi bukit. Yang penting ada niat dan usaha nak tambah ilmu. Usah bicara soal hibah dan wasiat kalau ilmu faraid pun tak nak ambil tahu.

wasiat & hibah ada fungsinya

Harap Dah Jelas Sekarang

Kalau masih kurang jelas, silalah rujuk kepada mereka yang pakar dalam bidang pewarisan harta ini. Takut nanti bila kita mati, jiwa tak tenang memikirkan waris yang bergaduh sebab berebut harta dunia yang tak seberapa. Sedangkan harta akhirat yang sepatutnya dikumpul banyak-banyak.

Kredit: Roslina Sabiyah & Co

Dah baca Yang Mana Satu: Hibah Atau Wasiat? (Bahagian 1) artikel lepas?

Jom belajar ilmu faraid: 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Kenali Siapa Waris Faraid Anda

MAKLUMAT PERIBADI

Setiap maklumat anda tidak akan dikongsi, didedahkan kepada pihak ketiga. Data ini adalah hanya untuk kegunaan admin laman web ini sahaja.
Nama Penuh Anda
No Telefon Anda
Alamat Email Anda
Nyatakan Lokasi atau Tempat Tinggal Anda
Nyatakan apakah pekerjaan anda sekarang
Nyatakan berapa pendapatan bulanan anda

MAKLUMAT PERIBADI UNTUK PEMBAHAGIAN FARAID

Sila jawab Ya atau Tidak untuk setiap soalan dibawah

MAKLUMAT AHLI KELUARGA UNTUK PEMBAHAGIAN FARAID

Sila isi maklumat dibawah dengan kiraan yang betul untuk dapatkan peta faraid yang tepat.
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan anak lelaki anda
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan anak perempuan anda
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan adik beradik lelaki anda
Selected Value: 0
Nyatakan berapa bilangan adik-beradik perempuan anda
Nyatakan berapa anggaran jumlah harta pusaka anda untuk diagihkan

Visits: 2

BICARA HIBAH!!??

 

hibah
Apa itu Hibah?

BICARA HIBAH?

“SAYA NAK TAHU PASAL HIBAH JE. SAYA TAK NAK TAHU PASAL WASIAT.”

Kata client mula-mulanya. Hibah ni HADIAH. Hibah ni pemberian aset tertentu kepada orang tertentu semasa kita masih hidup. Dalam keadaan sekarang, secara umum dan layman term-nya, hibah ni terbahagi kepada 3:-

1. HIBAH MUTLAK

Tukar nama siap-siap masa hidup, pergi ke Pejabat Tanah, buat permohonan tukar nama. Bayar kos-kos tertentu, selesai.

Risikonya kalau penerima nak jual ke nak halau ke apa ke pemilik dah takde hak.

Lagi satu risiko kalau penerima mati dulu, aset tu akan jadi pusaka penerima. Ada je kan kes yang anak mati dulu dari mak ayah.

2. HIBAH BERSYARAT (CONDITIONAL)

Contohnya nak bagi aset ni kepada anak, tapi mensyaratkan penerima hibah terima harta selepas kematian pemberi.

Kalau nak buat cara ni perlu ada dokumen, dan dokumen tersebut perlu melalui pengesahan hibah di mahkamah syariah.

Buatlah dokumen kat mana-mana pun. Nak buat sendiri pun boleh takde masalah.

Risikonya apa? Bila perlukan pengesahan, waris-waris lain perlu ditanyakan persetujuan dulu, kalau semua setuju tak jadi masalah.

Kalau ada waris yang tak bersetuju akan ada risiko nak transfer aset tu nanti.

Lagi satu nak kena tunggu surat kuasa ataupun probate untuk nak transfer aset tu nanti.

Dokumen memang boleh buat, tapi perlaksanaan itu masih uncertain dan boleh timbul isu juga.

Dan siapa yang nak pergi uruskan semuanya tu pun perlu diambik kira.

Hibah bersyarat ni pemberian secara terus, tak perlu melalui pihak ketiga. Terus nyatakan dalam dokumen tu aset ni nak bagi kepada orang ni.

Contoh lagi satu ialah hibah takaful. Pemberi hibah menyatakan nama penerima hibah siap-siap dalam sijil takaful.

Syaratnya pemberi kena mati dulu, bila mati barulah pampasaan takaful tu akan dapat ke penerima hibah yang dinyatakan.

3. HIBAH AMANAH

Aset yang nak diberikan tu di amanahkan kepada pihak ketiga sebagai pemegang amanah.
Contoh: ASB, TH dan juga as-Salihin pun menggunakan konsep yang sama.

Dokumen hibah tu tadi disertakan sekali dengan PA (power of attorney) dan pihak as-Salihin akan buat pertukaran nama selepas kematian pemberi kepada penerima hibah.

Dokumen hibah yang disertakan sekali dengan PA tidak perlu disahkan lagi di mahkamah syariah. Sebab PA yang dah diberikan tersebut akan terus didaftarkan di mahkamah tinggi sivil.

Bila dah daftar, aset tersebut boleh terus ditukarkan nama tanpa perlu mintak persetujuan waris-waris lain.

Perlu difahamkan juga, pertukaran nama aset melalui hibah akan dikenakan stem duty oleh pihak LHDN.

Cara pengiraan boleh tengok di bawah ni. Contoh aset 1 juta, nak buat pertukaran nama jumlah kos stem duty adalah 24k.

https://www.jpph.gov.my/mobile/pengiraandutisetem.php…

Kereta boleh dihibahkan? 

Boleh kalau secara mutlak. Pergi je buat pertukaran nama siap-siap kat JPJ masa hidup ni.

Kenapa kereta tak boleh dimasukkan dalam dokumen hibah bersyarat atau dokumen hibah amanah?

Sebab kita nyatakan nak bagi hibah ni bila mati, mana tahu bila kita dah mati nanti kereta pun dah jadi besi buruk.


Jadi tak sesuai lah nak masukkan kereta tu dalam dokumen hibah sebab dah susut nilai.


Itulah penjelasan secara ringkas mengenai hibah. Ramai yang nak hibah semua aset tetapi tak ramai yang betul-betul faham tentang hukum dan undang-undang hibah.

Dapatkan buku “Praktis Hibah Di Malaysia sekarang sementara stok masih ada.

Praktis Hibah di Malaysia
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 1

SyaihanSirotin.com Hai, tekan loceng untuk terima promosi dan update dari website ini :-)
Dismiss
Allow Notifications