MENGAPA APABILA BELI RUMAH BERSAMA, INI YANG BERLAKU APABILA PASANGAN MENINGGAL DUNIA…..

faraid
pusaka ikut faraid

MENGAPA APABILA BELI RUMAH BERSAMA, INI YANG BERLAKU APABILA PASANGAN MENINGGAL DUNIA…

Kebiasaannya, suami isteri akan membeli rumah bersama untuk kuatkan dokumen. Di SPA/SNP pula akan ada dua nama. Nama si suami dan nama si isteri. Dua-duanya mengambil MRTA/MRTT (takaful).

Sekarang apa akan berlaku jika salah seorang meninggal dunia?

Jika harga rumah RM600,000. Rumah itu terbahagi 2 (sebab 2 penama):

50% Si Suami (RM300,000)
50% Si Isteri (RM300,000)

Jika suami meninggal dunia, 50% bahagian suami sudah tidak perlu dibiayai, kerana takaful sudah bayarkan. Betul kan? Manakala bahagian isteri, 50% selebihnya perlu terus dibayar oleh pihak si isteri.

Isu Yang Timbul Selepas Kematian Salah Seorang Penama
Bahagian si suami sudah pun menjadi HARTA PUSAKA. Jika suami masih ada mak ayah, mereka boleh tuntut hak mereka daripada 50% tersebut.

Saya baru dapat mesej, seorang balu yang baru kehilangan suaminya, anak ada dua. Mak dan ayah mertua tidak mahu lepaskan hak. Mereka tetap mahukan bahagian mereka dalam rumah. Si isteri tidak mampu bayar, kerana jumlah bahagian mereka hampir RM140,000!

Ya, RM140,000.

Sudahlah harta ini saja tinggal kepada balu dan anak-anaknya. Tetapi tetap mak ayah mertua tidak lepaskan. Bila ditanya kenapa?

“Ayah mahu sedekah duit kepada anak yatim dan bagi anak-anak ayah.”

Gamaknya, mertua beliau dan cucu beliau bukan anak yatim rasanya. Allah. Ini kes biasa yang ada di Malaysia. Penunggang agama tahap tertinggi. Ini baru mak ayah mertua, bagaimana pula kalau dengan adik-beradik mertua?

Di sinilah anda perlu mempelajari ilmu faraid. Kenali siapa waris suami anda dan isteri anda sekarang. Kenali perwatakannya. Namun, itu pun belum menjamin apa-apa.

Ayah Mertua Mahu Rumah Anak Yang Bakal Mati
Kes lain saya jumpa, ayah mertua kata buatlah rumah di atas tanah dia. Nanti dah siap, ayah mertua tukar nama. Tetapi sampai sekarang tak tertukar. Sudahlah si isteri guna tunai buat rumah dengan orang kampung. Tiada hitam putih.

Sekarang suaminya sudah lumpuh (anaknya si ayah ini) dan sudah nyanyuk kerana kemalangan. Tiap-tiap hari ayah mertua remind menantunya, jangan tukar bil elektrik. Sebab dia ingin rumah itu jatuh kepada dia jika anaknya sudah tiada nanti.

Saya rasa kasihan dengan si isteri itu. Anak sudah 4 orang. Sekarang isteri tengah memikirkan bagaimana nak dapatkan rumah yang telah dibina dengan duitnya. Moga Allah swt lindungi mereka dan mencukupkan rezeki mereka.

Apa Yang Anda Perlu Buat?

Untuk elakkan perkara di atas berlaku dan anda ingin pasangan hidup senang, tidak mahu merempat selepas anda tiada nanti, anda perlu:

1. Buat hibah bersyarat.

Si suami hibahkan bahagian (50%) beliau kepada si isteri. Si isteri pun hibahkan bahagian (50%) beliau kepada si suami. Hibahkan antara satu sama lain.

Jika suami meninggal dunia, bahagian suami akan dapat sepenuhnya kepada isteri. Jadi 100%. Begitulah sebaliknya. Selamat. Tidak pergi ke sesiapa sudah. Prosesnya anda perlu berjumpa consultant untuk melakukan hibah ini.

Rumah yang belum habis bayar pun boleh dihibahkan. Ini diambil atas ijtihad Dr Wahbah Zuhaili, dengan syarat hutang (loan) itu dilangsaikan jika meninggal dunia.

Apa maksudnya?

Perlu ada MRTA/MRTT. Kos tidaklah mahal. RM1600 sahaja untuk 1-3 geran rumah. Apalah nilai RM1600 dengan nilai rumah anda RM400,000-RM500,000.
Ini untuk orang tersayang anda juga, bukan untuk orang lain.

2. Bagaimana dengan harta sepencarian?

Untuk harta sepencarian, proses perlu di Mahkamah Syariah di mana kos amat tinggi. Biasa rate peguam buka kes sahaja RM5,000-RM10,000.

Untuk dapatkan hak penuh rumah, isteri perlu menunjukan bukti beliau ada sumbangan terhadap rumah tersebut.

Contoh:

Resit bayaran bulanan,
Resit renovation,
Resit yang berkaitan dengan rumah.
Pihak isteri perlu membawa perbuktian, barulah Hakim akan memberi pertimbangan sewajarnya. Sangat susah kes isteri dapat hak penuh terhadap rumah. Oleh itu, rancanglah sebaiknya tentang rumah ini kerana rumah paling kritikal jika berlaku perceraian atau kematian.

3. Boleh ke saya tukar terus kepada nama isteri atau anak?

Lebih selamat. Proses ini dibuat di Pejabat Tanah. Isi Borang 14A.

Jawapannya:

Tidak juga, kerana jika isteri mati warisnya juga boleh menuntut hak. Jika tukar kepada nama anak, anak pula mati awal daripada mak ayah.

Jika anak itu sudah berkahwin, sudah ada waris lain yang berhak. Contohnya, isteri atau suaminya.

Penyelesaian Terbaik
Penyelesaian yang terbaik ialah yang pertama iaitu hibah bersyarat.

Kepada suami dan isteri, buatlah perancangan sekarang. Kebanyakan yang ramai sangat jumpa saya ialah mereka yang telah menghadapi masalah sebegini.

Merasai keperitan keluarga retak kerana harta. Beza orang merasai dan tahu. Yang merasai sudah tentu tidak mahu warisnya susah begini. Yang tahu hanya tenang sahaja.

Alangkah sedihnya. Kita sudah berada di taman-taman syurga. Tetapi waris kita berada di neraka dunia. Merempat kerana tiada lagi rumah untuk berehat dan bersuka ria.

Sila tag dan share kepada pasangan anda jika anda termasuk dalam golongan ini.

Golongan di atas ini ialah golongan pertama kritikal perlu perancangan hibah.

Nasihat terakhir:

Hibah bukan lebih baik daripada faraid.
Hibah bukan penyelesaian segala-galanya.
Hibah bukan lebih baik daripada wasiat.

Setiapnya ada fungsi berbeza.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 1

Sekadar Membeli Rumah Tidak Cukup Jika Tiada Perlindungan MLTA

MLTA

Sekadar Membeli Rumah Tidak Cukup Jika Tiada Perlindungan MLTA

Adakah anda mencari Insurans Takaful bagi melindungi pinjaman perumahan anda?

Mengapa kita boleh kehilangan rumah jika kita hanya memilih untuk membeli MRTA?

Apakah perbezaan MRTA/MRTT dan MLTA/MLTT?

Secara asasnya, kesemua di atas ialah Gadai Janji. Bahasa mudahnya insurans untuk melindungi pinjaman kewangan (protect loan) rumah kita. Perlindungan yang dibuat khusus untuk menyelamatkan pihak yang memberi pinjaman (bank) dan juga pihak yang meminjam (pembeli rumah) sekiranya pihak yang meminjam tidak dapat meneruskan bayaran ansuran pinjaman disebabkan telah meninggal dunia atau pun hilang upaya kekal. Sebenarnya benda-benda tu hampir sama tapi memang tak serupa. Mula-mula anda semua kena tahu dulu maksudnya seperti di bawah ni :-

1) MLTT – Mortgage Level Term Takaful

2) MRTT – Mortgage Reducing Term Takaful
 
3) MLTA – Mortgage Level Term Assurance
 
4) MRTA – Mortgage Reducing Term Assurance
 

Yang berbeza cuma pada perkatan Takaful, Assurance, Level dan Reducing.

Senang saja nak faham. 

Pertama, Takaful vs Assurance. Yang Takaful tu patuh syariah dan yang Assurance tu tidak patuh syariah sebab dia konvensional. 

Kedua, Level vs Reducing. Yang Level maksudnya jumlah perlindungan berkadar rata atau sama di sepanjang tempoh perlindungan berkuatkuasa dan yang Reducing tu pulak bermaksud jumlah perlindungan berkurang mengikut baki pinjaman di sepanjang tempoh perlindungan. Gambarajah bawah ni boleh bantu untuk lebih faham…
MLTT
MLTT

Apabila berlaku risiko pada tahun ke-10, waris akan mendapat wang lebihan sebanyak RM100,000 + nilai tunai setelah baki pinjaman diselesaikan oleh pengendali takaful kepada pihak bank.

MRTT
MRTT

Apabila berlaku risiko pada tahun ke-10, waris tidak menerima sebarang wang selepas baki pinjaman diselesaikan oleh pengendali takaful

Kenapa ada Assurance atau Takaful? Sama macam perlindungan yang lain-lain, ada jenis konvensional dan ada jugak yang takaful.

Kenapa ada Reducing atau Level? Yang ni pada dasarnya sebagai memberi pilihan kepada peminjam mengikut kemampuan dan keperluan masing-masing. Boleh dikatakan, jenis Level mempunyai banyak kelebihan tersendiri berbanding yang Reducing. Perbezaan antara Reducing dan Level boleh dilihat melalui jadual berikut :-

Boleh dipindah milik

Satu lagi kelebihan memiliki MLTA/MLTT adalah ia boleh dipindah milik. Sebagai contoh, kita membeli rumah pertama bernilai RM300,000 dan membeli MLTA/MLTT bernilai RM1Juta. 10 tahun kemudian, kita mahu membeli rumah yang lebih besar dan bernilai RM800,000. Kita tak perlu untuk membeli lagi satu MLTA/MLTT kerana MLTA/MLTT sedia ada masih cukup untuk menampung nilai rumah tersebut. Jadi ia boleh dipindah milik ke rumah baru. Tetapi, sekiranya MLTA/MLTT tersebut tidak mencukupi, kita boleh menambah jumlahnya kepada polisi sedia ada dan kemudian dipindah milik ke rumah baru.

Atau,

Sekiranya kita mempunyai beberapa biji rumah, kita boleh merangkumkan semua nilai rumah-rumah tersebut dan membeli dengan hanya 1 polisi. Sebagai contoh, kita mempunyai 3 biji rumah yang bernilai RM300,000 setiap satu. Jadi, kita perlu ambil polisi MLTA/MLTT sebanyak RM900,000 atau lebih untuk ketiga-tiga rumah tersebut.

Sangat menguntungkan dan berbaloi-baloi, bukan?

Secara ringkas apa yang kita boleh dapat dengan MLTA/MLTT:

    1. 1 polisi MLTA/MLTT untuk beberapa rumah
    2. Peluang memendekkan tempoh pinjaman
    3. Boleh dipindah milik ke rumah lain
    4. Nilai diinsuranskan tidak susut mengikut nilai pinjaman
    5. Menjamin masa depan keluarga kita.
Nasihat Saya
Sekiranya hartanah anda adalah hanya untuk tujuan perlaburan, investment link sepatutnya menjadi pilihan anda kerana anda akan menjual hartanah tersebut dan membeli yang baru dan seterusnya anda tidak perlu membeli polisi insurans yang baru, walaubagaimanapun semuanya bergantung kepada apa yang anda kehendaki dan jumlah wang dalam poket anda.
 
 
 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 7

SyaihanSirotin.com Hai, tekan loceng untuk terima promosi dan update dari website ini :-)
Dismiss
Allow Notifications