Rumah nama bersama. Milik siapakah rumah ini?

Rumah nama bersama. Milik siapakah rumah ini?

Ada di antara kita pasangan suami isteri yang sering membeli rumah secara bersama. Kebiasaannya kita beli rumah tersebut untuk memastikan anak dan pasangan yang ditinggalkan ada tempat untuk berteduh. 

Tapi yang kita selalu terlupa, selepas berlaku kematian, ada waris faraid yang berhak ke atas harta tersebut. Jom kita tengok contoh ini. 

Fattah, seorang suami, Fazura seorang Isteri. Mereka memunyai 2 orang anak perempuan. Kedua-dua ibu bapa Fattah & Fazura sudah meninggal dunia tetapi Fattah mempunyai seorang adik lelaki yang berkerja sebagai Jurutera. Mereka berdua ini mempunyai sebuah rumah berharga RM 500,000 yang dibeli bersama. 

Memandangkan itu adalah rumah pertama mereka dan dimiliki secara bersama, mereka berhasrat untuk menghadiahkan
rumah tersebut kepada anak perempuan pertama mereka. Namun mereka tidak membuat sebarang perancangan. Hanya mereka berdua yang mengetahui perkara tersebut.
Ditakdirkan Fattah meninggal, bahagian faraid Fattah adalah seperti berikut:

1) Fazura – 1/8
2) Anak perempuan pertama – 1/3
3) Anak perempuan kedua – 1/3
4) Adik lelaki – 5/24


Ketika Fazura mahu menguruskan pusaka suaminya, Fazura telah memberitahu pada adik ipar lelakinya bahawa arwah Fattah ingin
menghadiahkan rumah tersebut kepada anak mereka. Tetapi adik lelaki Fattah mahu menuntut haknya ke atas rumah tersebut.

Lalu Fazura diberikan dua pilihan, sama ada membayar bahagian faraid adik ipar lelakinya dan Fazura serta kedua anak perempuannya boleh terus menetap di rumah tersebut. 

Atau, menjual rumah tersebut, pindah ke rumah lain dan membayar bahagian faraid adik ipar lelakinya.

Ini antara masalah yang sering berlaku apabila kita membeli rumah secara bersama, tidak membuat perancangan dan waris tidak mahu melepaskan hak dan sepakat dalam pembahagian harta.

Anda ada beli rumah secara bersama? Jangan lupa buat perancangan. Jangan aniaya waris anda.


“Merancang awal lebih baik dari mentadbir di kemudian hari”



Baca artikel yang berkaitan di bawah:
Implikasi Beli Rumah Bersama

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 1

PERANAN TAKAFUL DALAM PERANCANGAN HARTA PUSAKA

Peranan takaful dalam perancangan harta pusaka
 

Apa itu takaful dan apa kaitan pula takaful dengan perancangan harta pusaka..?

Secara am nya takaful adalah suatu bentuk medium perlindungan dan perancangan harta pusaka adalah suatu medium untuk pengagihan..

Takaful dan Perancangan harta pusaka sangat saling memerlukan antara satu sama lain.

Tapi pada pandangan orang kita, bila kita cerita bab takaful dalam mind set dah pikir..owh takaful ni hanya untuk cover medical dan life sahaja

Dan ada dikalangan kita juga masih kurang jelas dengan peranan takaful dalam kehidupan dan khusus nya juga dalam pengurusan harta pusaka

Ya betul, kita tidak boleh lari dari sakit dan mati..sememang nya kita sudah pun mengikat 1 kontrak bahawa kita perlu hadapi suatu yang pasti iaitu Mati

Bila kita cerita bab perancangan, perancangan yang kita buat itu perlu teliti dan difahami..perancangan dilakukan bila hadir nya risiko selepas kematian kita….dan apa cara nya untuk mengurangkan risiko ini..?

Risiko ini datang dalam banyak perkara antara nya;
1. Rumah yang dalam hutang
2. Pendapatan keluarga terputus akibat kematian si suami
3. Ibu mertua datang tuntut harta si anak
4. Penyediaan wang untuk anak sambung belajar
5. Tiada kepakaran dalam menguruskan pindah hak milik rumah
6. Bila anak meninggal bapa tak nak rumah anak tapi nak duit sahaja sebagai ganti
7. Kos pengurusan pentadbiran harta pusaka
8. Business partner meninggal
9. Kos penyelesaian cukai simati
10. Wang perubatan ibu bapa, jika sebelum ini anak yang tanggung tapi anak meninggal dulu
11. Hutang dengan rakan-rakan, keluarga
12. Pembayaran urusan badal haji, fidyah dan kifarah

Pendek kata semua risiko tersebut perlukan wang atau perlindungan takaful dan ia perlu disempurnakan

Jom kita ambil contoh:
Abu ada:-
– Isteri
– Anak- anak
– Ibu bapa
– Sebuah rumah yang masih berhutang
– Kereta dan motosikal yang masih berhutang
– Tanah pusaka
– Syarikat
– Sedikit wang simpanan dan EPF

Andai kata dia meninggal dunia apakah solution untuk Abu untuk melakukan perancangan dan bagaimana Abu perlu memainkan peranan Takaful.

Kerana dalam menjalankan perancangan, Abu perlu memikirkan tentang risiko dan antara yang perlu Abu lihat adalah;

1. Income replacement – pendapatan gantian bagi keluarga Abu
2. Debt cancellation – perlupusan hutang-hutang Abu
3. Income tax optimization – pembayaran cukai
4. Contigency education – rancangan kos pembelajaran anak-anak Abu
5. Estate redemption – penyediaan wang untuk tebus pusaka
6. Estate administration kos – penyediaan kos urus tadbir harta pusaka
7. Medical plan – kos rawatan untuk keluarga
8. Pembayaran penyucian untuk diri sendiri – haji badal,wakaf atau sedekah

Boleh disimpulkan Takaful ini ibarat wang gantian bagi menyelesaikan risiko-risiko yang berlaku. Kalau nak pakai duit cash yang kita ada belum tentu kita ada simpan cash yang banyak..silap-silap hutang kita lagi banyak daripada asset atau harta

Jom belajar dan rancang.

Keluarkan diri dari kejahilan.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 4

HIBAH atau FARAID : BIAR TAHU, JANGAN KELIRU

 
 
Hibah vs Faraid?

HIBAH atau FARAID : BIAR TAHU, JANGAN KELIRU


Berikut adalah rumusan ringkas apa yang telah dibincangkan di dalam Seminar Hibah atau Faraid: Biar Tahu Jangan Keliru anjuran HartaGuam dan Fakulti Syariah & Undang-undang USIM semalam.

1. Hukum tentang perlaksanaan dan pembahagian faraid telah jelas dinyatakan di dalam AlQuran. Ia dianggap sebagai Hududullah yang perlu dilaksanakan oleh setiap orang Islam yang beriman.

2. Pembahagian faraid terhadap harta pusaka si mati dibuat selepas ditolak kos urusan jenazah, hutang simati, harta sepencarian dan wasiat si mati. Baki daripada harta pusaka si mati barulah dibahagi bahagikan mengikut faraid.

3. Pembahagian sama rata terhadap harta pusaka simati boleh dibuat dengan syarat semua waris perlu tahu bahagian faraid masing- masing terlebih dahulu dan kesemua waris telah bersetuju dan redho pembahagian dibuat secara sama rata.

4. Hukum pembahagian faraid datang dengan tanggungjawab. Bahagian faraid untuk waris lelaki lebih tinggi berbanding dengan waris perempuan kerana waris lelaki bertanggungjawab untuk menjaga waris-waris perempuan dengan harta pusaka yang diterima, sedangkan waris perempuan hanya bertanggungjawab untuk dirinya sendiri sahaja dan harta faraid yang diterima hanyalah lah untuk dirinya sahaja.

5. Sijil faraid diperlukan untuk mengesahkan waris yang sah yang berhak menerima harta pusaka si mati dan untuk mengesahkan bahagian sebenar yang berhak diterima oleh setiap waris. Walau bagaimanapun ada pekeliling yang dikeluarkan oleh Ketua Pengarah Tanah dan Galian Malaysia yang tidak mengiktiraf sijil faraid untuk urusan pendaftaran perletakanhak atau turun milik di pejabat tanah.

6. Hibah tidak boleh dilakukan semata-mata bertujuan untuk mengelakkan daripada faraid atau sebagai langkah untuk lari daripada faraid kerana merasakan pembahagian faraid adalah tidak adil. Hibah sepatunya dilakukan atas dasar rasa kasih sayang kepada ahli keluarga ikhlas kerana Allah.

7. Hukum hibah yang dibuat untuk tujuan mengelakkan daripada melaksanakan faraid tetap sah dari segi hukum fekah dengan syarat ianya mematuhi semua rukun dan syarat hibah. Cuma dari segi akhlaq sebagai seorang Muslim yang beriman kepada Allah ianya sangat tidak patut dilakukan.

8. Harta yang telah dihibah tidak boleh ditarik balik sekiranya setelah berlakunya penyerahan (qabad), melainkan hibah daripada ibu/bapa kepada anak.

9. Hibah digalakkan dibuat secara bertulis untuk mengelakkan perbalahan di kemudian hari. Dan sebaik-baiknya dapatkan pengesahan hibah daripada Mahkamah Syariah terus untuk mengesahkan hibah tersebut supaya tidak timbul masalah dan perbalahan di kemudian hari terutamanya selepas pemberi hibah meninggal dunia.

10. Hibah hartanah yang tidak didaftarkan pindahmilik, masih dianggap sah asalkan telah berlaku qabad (penyerahan) kepada penerima hibah.

11. Terdapat khilaf dari segi hukum syarak dan juga perlaksaan undang-undang di Malaysia untuk hibah bersyarat atau Hibah hartanah yang masih digadaikan kepada bank. Setakat ini tiada peruntukan undang-undang bertulis yang khusus tentang hibah bersyarat. Undang-undang yang ada hanyalah berdasarkan kepada keputusan Mahkamah Syariah yang berbeza-beza bergantung kepada fakta seuatu kes dan bergantung kepada sejauh mana pihak peguam dapat berhujah meyakinkan hakim tentang hibah bersyarat tersebut.

12. Walaupuan secara amalannya Mahkamah syariah cenderung merujuk kepada pendapat mazhab Syafie dalam memutuskan sesuatu kes berkenaan faraid atau hibah, tetapi Mahkamah Syariah tidak semestinya terikat untuk menerima pendapat Syafie dalam memutuskan sesuatu kes berkaitan faraid atau hibah.

13. Perunding pusaka/hibah hendaklah diberikan ilmu dan kefahaman sebenar tentang penghayatan dan perlaksanaan sebenar faraid dan hibah supaya tidak mengelirukan masyarakat atau dilihat untuk mempromosi dan menjual produk hibah mereka semata-mata.

15. Tiada peruntukan undang-undang khusus tentang Hibah bersyarat terhadap hartanah tetapi sudah ada peruntukan khusus di dalam undang-undang yang membenarkan hibah bersyarat pada manfaat takaful.

Moga sedikit perkongsian ini dapat memberi kesedaran dan pemahaman sebenar kepada masyarakat tentang perlaksaan faraid dan hibah di Malaysia.

Kesimpulannya, hibah bukanlah cara untuk mengenepikan faraid tetapi hibah sewajarnya menjadi pelengkap kepada faraid itu sendiri.

Wallahuaklam. Terima kasih.

Kredit Artikel:

SALKUKHAIRI ABD SUKOR
Timbalan Presiden
Persatuan Guaman Hartanah Malaysia (HartaGuam)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 2

10 manfaat Hibah Takaful (Contohnya Hibah Takaful RM1Juta) untuk keluarga….

10 manfaat Hibah Takaful (Contohnya Hibah Takaful RM1Juta) untuk keluarga….

Kali saya nak share sikit konsep Hibah Takaful kat bawah ni….cuba fahamkan..Anything let me know kay 

10 manfaat Hibah Takaful (Contohnya Hibah Takaful RM1Juta) utk keluarga..

🎈Hibah Takaful RM1juta ini adalah aset yang paling mudah dan cepat dicairkan setelah seseorang meninggal dunia.

🎈Hibah Takaful RM1juta cover immediately for accidental death upon commencement.

🎈Hibah Takaful RM1juta boleh di miliki dengan contribution bulanan yang mampu milik.

🎈Hibah RM1juta boleh dinamakan pada ahli waris atau tidak dan *tidak tertakluk* pada faraid, tiada kos dan TIDAK BOLEH DICABAR di Mahkamah.

🎈 Hibah RM1juta bertindak sebagai wealth protection atas aset aset peserta yg sedia ada. Jika hilang upaya kekal atau sakit kritikal, aset2 lain mungkin menipis, namun takaful akan menampungnya.

🎈 Hibah RM1juta memastikan keturunan keluarga muslim ada dana kecemasan RM1juta utk survival.

🎈 Hibah RM1juta dapat digunakan utk melangsaikan sebarang hutang piutang sekiranya ada.

🎈 Hibah RM1juta menjadi aset utk anak anak melanjutkan pelajaran pada masa depan jika sesuatu berlaku pada parent

🎈 Hibah RM1juta boleh memberi pasif income pada keluarga kelak. Bila keluarga dpt 1 juta dan disimpan dalam Tabung Haji contohnya, keluarga dapat menikmati dividen bulanan tanpa mengusik nilai RM1juta.

🎈 Hibah RM1juta juga boleh digunakan untuk amal jariah. Peserta boleh wasiatkan kepada keluarga agar wang ini diberikan sepertiga kepada badan badan kebajikan utk manfaat akhirat kita, in shaa Allah
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 1

HIBAH: TABUNG HAJI DAN ASB

HIBAH: TABUNG HAJI DAN ASB
 
Apa implikasi hibah TH dan ASB pada penghibah dan penerima. Apa bezanya dengan Hibah Tunai Takaful?

A) Hibah Amanah Tabung Haji.
Tabunghaji.gov.my

Jika tiada hibah, duit tabung akan jadi harta pusaka dan perlu dibahagikan mengikut faraid.

Boleh di buat hibah:
Cth. Ali ada RM 100,000 TH
Di hibah pada isteri atau pada waris.
Ali boleh pakai duit tersebut seperti biasa sehingga Isteri atau penerima hibah Mati.

Tetapi jika isteri “Mati Dulu”, duit tersebut akan dikira sebagai pusaka si isteri, dan perlu dibagi Faraid  pada waris waris yang layak. (tidak di kembalikan kepada pemberi).

Jika Ali meninggal dahulu, maka duit TH tersebut akan di berikan mengikut penerima hibah tersebut.

PEMBATALAN HIBAH TABUNG HAJI

Pembatalan dan Pindaan Hibah Amanah tidak boleh dibuat tanpa mendapat persetujuan Penerima Hibah Amanah.
 
Walaubagaimanapun pembatalan dan pindaan dibenarkan tanpa persetujuan sekiranya Penerima Hibah Amanah adalah daripada kalangan anak kandung dan/atau cucu kandung Pemberi Hibah Amanah yang masih hidup.

B) Hibah Duit Simpanan ASB
( pls refer: asnb.com.my)

Jika tiada hibah – akan jadi harta pusaka
Boleh di buat hibah untuk yang cash sahaja. (bukan yang pinjaman)

Cth:
– Ali buat hibah amanah ASB nya pada isteri (penerima)

Bila Ali Mati dahulu, duit akan diagih oleh PNB kepada waris dalam hibah.
Jika, penerima hibah mati dahulu, duit akan dikembalikan kepada Ali. Ali boleh buat hibah kepada penerima baru.

PEMBATALAN HIBAH ASB

Pembatalan dan Pindaan Hibah Amanah tidak boleh dibuat tanpa mendapat persetujuan Penerima Hibah Amanah.
 
Walaubagaimanapun pembatalan dan pindaan dibenarkan tanpa persetujuan sekiranya Penerima Hibah Amanah adalah daripada kalangan anak kandung dan/atau cucu kandung Pemberi Hibah Amanah yang masih hidup.

Kesimpulan:

Hibah tunai takaful adalah Instrument Pembahagian Harta termudah, termurah, dan paling berkesan kepada orang yang di hasratkan. Penerima hibah boleh ditukar, dipinda.
 

Note: Untuk Penghibah
Membaca dan memahami segala terma-terma dan syarat-syarat yang diperuntukkan dalam Suratikatan Hibah Amanah dan borang-borang yang berkaitan.

Pemegang Unit (penghibah)mengakui dan memahami bahawa Hibah Amanah hanyalah alternatif di dalam pengurusan pewarisan Islam. Perlu diingatkan bahawa Hukum Faraid merupakan tunggak dalam pembahagian harta orang Islam. Oleh yang demikian, Pemberi Hibah perlulah berlaku adil dalam pembahagian hibah, terutama terhadap waris Faraid.

Sebagaimana firman Allah di dalam Surah Al-Israa 17:34 yang bermaksud:

“Dan janganlah kamu mendekati harta anak yatim, kecuali dengan cara yang lebih baik (bermanfaat) sampai ia dewasa dan penuhilah janji, sesungguhnya janji itu pasti diminta pertanggungjawabannya.

*Please visit & like FB Pages Nota Kewangan Islam
 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 5

MENGAPA APABILA BELI RUMAH BERSAMA, INI YANG BERLAKU APABILA PASANGAN MENINGGAL DUNIA…..

faraid
pusaka ikut faraid

MENGAPA APABILA BELI RUMAH BERSAMA, INI YANG BERLAKU APABILA PASANGAN MENINGGAL DUNIA…

Kebiasaannya, suami isteri akan membeli rumah bersama untuk kuatkan dokumen. Di SPA/SNP pula akan ada dua nama. Nama si suami dan nama si isteri. Dua-duanya mengambil MRTA/MRTT (takaful).

Sekarang apa akan berlaku jika salah seorang meninggal dunia?

Jika harga rumah RM600,000. Rumah itu terbahagi 2 (sebab 2 penama):

50% Si Suami (RM300,000)
50% Si Isteri (RM300,000)

Jika suami meninggal dunia, 50% bahagian suami sudah tidak perlu dibiayai, kerana takaful sudah bayarkan. Betul kan? Manakala bahagian isteri, 50% selebihnya perlu terus dibayar oleh pihak si isteri.

Isu Yang Timbul Selepas Kematian Salah Seorang Penama
Bahagian si suami sudah pun menjadi HARTA PUSAKA. Jika suami masih ada mak ayah, mereka boleh tuntut hak mereka daripada 50% tersebut.

Saya baru dapat mesej, seorang balu yang baru kehilangan suaminya, anak ada dua. Mak dan ayah mertua tidak mahu lepaskan hak. Mereka tetap mahukan bahagian mereka dalam rumah. Si isteri tidak mampu bayar, kerana jumlah bahagian mereka hampir RM140,000!

Ya, RM140,000.

Sudahlah harta ini saja tinggal kepada balu dan anak-anaknya. Tetapi tetap mak ayah mertua tidak lepaskan. Bila ditanya kenapa?

“Ayah mahu sedekah duit kepada anak yatim dan bagi anak-anak ayah.”

Gamaknya, mertua beliau dan cucu beliau bukan anak yatim rasanya. Allah. Ini kes biasa yang ada di Malaysia. Penunggang agama tahap tertinggi. Ini baru mak ayah mertua, bagaimana pula kalau dengan adik-beradik mertua?

Di sinilah anda perlu mempelajari ilmu faraid. Kenali siapa waris suami anda dan isteri anda sekarang. Kenali perwatakannya. Namun, itu pun belum menjamin apa-apa.

Ayah Mertua Mahu Rumah Anak Yang Bakal Mati
Kes lain saya jumpa, ayah mertua kata buatlah rumah di atas tanah dia. Nanti dah siap, ayah mertua tukar nama. Tetapi sampai sekarang tak tertukar. Sudahlah si isteri guna tunai buat rumah dengan orang kampung. Tiada hitam putih.

Sekarang suaminya sudah lumpuh (anaknya si ayah ini) dan sudah nyanyuk kerana kemalangan. Tiap-tiap hari ayah mertua remind menantunya, jangan tukar bil elektrik. Sebab dia ingin rumah itu jatuh kepada dia jika anaknya sudah tiada nanti.

Saya rasa kasihan dengan si isteri itu. Anak sudah 4 orang. Sekarang isteri tengah memikirkan bagaimana nak dapatkan rumah yang telah dibina dengan duitnya. Moga Allah swt lindungi mereka dan mencukupkan rezeki mereka.

Apa Yang Anda Perlu Buat?

Untuk elakkan perkara di atas berlaku dan anda ingin pasangan hidup senang, tidak mahu merempat selepas anda tiada nanti, anda perlu:

1. Buat hibah bersyarat.

Si suami hibahkan bahagian (50%) beliau kepada si isteri. Si isteri pun hibahkan bahagian (50%) beliau kepada si suami. Hibahkan antara satu sama lain.

Jika suami meninggal dunia, bahagian suami akan dapat sepenuhnya kepada isteri. Jadi 100%. Begitulah sebaliknya. Selamat. Tidak pergi ke sesiapa sudah. Prosesnya anda perlu berjumpa consultant untuk melakukan hibah ini.

Rumah yang belum habis bayar pun boleh dihibahkan. Ini diambil atas ijtihad Dr Wahbah Zuhaili, dengan syarat hutang (loan) itu dilangsaikan jika meninggal dunia.

Apa maksudnya?

Perlu ada MRTA/MRTT. Kos tidaklah mahal. RM1600 sahaja untuk 1-3 geran rumah. Apalah nilai RM1600 dengan nilai rumah anda RM400,000-RM500,000.
Ini untuk orang tersayang anda juga, bukan untuk orang lain.

2. Bagaimana dengan harta sepencarian?

Untuk harta sepencarian, proses perlu di Mahkamah Syariah di mana kos amat tinggi. Biasa rate peguam buka kes sahaja RM5,000-RM10,000.

Untuk dapatkan hak penuh rumah, isteri perlu menunjukan bukti beliau ada sumbangan terhadap rumah tersebut.

Contoh:

Resit bayaran bulanan,
Resit renovation,
Resit yang berkaitan dengan rumah.
Pihak isteri perlu membawa perbuktian, barulah Hakim akan memberi pertimbangan sewajarnya. Sangat susah kes isteri dapat hak penuh terhadap rumah. Oleh itu, rancanglah sebaiknya tentang rumah ini kerana rumah paling kritikal jika berlaku perceraian atau kematian.

3. Boleh ke saya tukar terus kepada nama isteri atau anak?

Lebih selamat. Proses ini dibuat di Pejabat Tanah. Isi Borang 14A.

Jawapannya:

Tidak juga, kerana jika isteri mati warisnya juga boleh menuntut hak. Jika tukar kepada nama anak, anak pula mati awal daripada mak ayah.

Jika anak itu sudah berkahwin, sudah ada waris lain yang berhak. Contohnya, isteri atau suaminya.

Penyelesaian Terbaik
Penyelesaian yang terbaik ialah yang pertama iaitu hibah bersyarat.

Kepada suami dan isteri, buatlah perancangan sekarang. Kebanyakan yang ramai sangat jumpa saya ialah mereka yang telah menghadapi masalah sebegini.

Merasai keperitan keluarga retak kerana harta. Beza orang merasai dan tahu. Yang merasai sudah tentu tidak mahu warisnya susah begini. Yang tahu hanya tenang sahaja.

Alangkah sedihnya. Kita sudah berada di taman-taman syurga. Tetapi waris kita berada di neraka dunia. Merempat kerana tiada lagi rumah untuk berehat dan bersuka ria.

Sila tag dan share kepada pasangan anda jika anda termasuk dalam golongan ini.

Golongan di atas ini ialah golongan pertama kritikal perlu perancangan hibah.

Nasihat terakhir:

Hibah bukan lebih baik daripada faraid.
Hibah bukan penyelesaian segala-galanya.
Hibah bukan lebih baik daripada wasiat.

Setiapnya ada fungsi berbeza.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 1

Hibah Untuk Kemashlahatan Umat

Hibah Untuk Kemashlahatan Umat

Antara Fungsi Wasi dan Hibah

WASI

Soalan: Apa itu Wasi ?
Jawapan : Wasi adalah Seorang yang dilantik oleh pewasiat untuk mentadbir harta pusaka peninggalannya semasa beliau masih hidup

Soalan: Adakah waris menjadi seorang Wasi ?
Jawapan: Ya. Pewaris boleh menjadi Wasi

Soalan: Bolehkan melantik Syarikat menjadi Wasi ?
Jawapan: Boleh, tetapi Syarikat tersebut mestilah sebuat syarikat Trustee. Tambahan pula, lebih elok untuk menamakan sebuah Syarikat Trustee sebagai Wasi tambahan kerana Wasi individu mungkin meninggal dunia semasa pewasiat masih hidup.

Soalan: Adakah perlantikan Wasi boleh dicabar ?
Jawapan: Tidak boleh dicabar oleh sesiapa pun didalam peruntukan undang-undang di Malaysia

Soalan: Apakah yang terjadi sekiranya tiada Wasi dilantik ?
Jawapan: Semua waris-waris simati hendaklah bersetuju untuk melantik seorang pentadbir harta. Biasanya proses ini mengambil masa yang lama kerana semua waris-waris mesti dikumpulkan dan semuanya kena bersetuju dengan lantikan pentasbir harta tersebut.

Soalan: Apakah kesilapan-kesilapan yang biasa terjadi berkaitan dengan Wasi dan pembahagian harta di Malaysia ?
Jawapan: Ramai yang beranggapan penama/benefisiari insurans atau KWSP atau tabung haji atau akaun perbankan adalah sama dengan Wasi. Sebenarnya, penama/benefisiari adalah orang yang ada hak untuk mengeluarkan wang pampasan. Wang tersebut sepatutnya diserahkan kepada Wasi untuk diagihkan.

Contoh:
Abdullah semasa bujangnya telah menamakan Ibu dan adik bongsunya sebagai penama KWSP. Tetapi, beliau tidak menukarkan penama KWSP sehinggalah dia meninggal dunia dan beliau telah meninggalkan seorang balu dan 4 orang anak.

Memandangkan ibu Abdullah juga meninggal dunia, adik bongsu beliau telah ke KWSP dan mengeluarkan semua wang simpanan Abdullah dan diagihkan diantara adik beradiknya tanpa se-sen pun diberikan kepada balu dan anak-anak Abdullah.

Akibatnya – Nasib waris Abdullah iaitu isteri dan anak-anaknya tidak terbela dan adik beradik Abdullah telah memakan harta anak-anak yatim.

Apa yang sepatutnya berlaku;
a) Abdullah hendaklah sama ada memberi tahu Wasi wasiat beliau tentang penama KWSP atau menukarkan penama kepada Wasi tersebut.
b) Wasi kemudian mengeluarkan dan mengagihkan wang KWSP mengikut wasiat Abdullah atau mengikut kiraan Faraid.

Dengan ini, nasib keluarga Abdullah akan terbela. Senario yang sama boleh digunakan untuk wang insurans, tabung haji and harta mudah alih simati yang lain (credit to tuliswasiat.blogspot)

HIBAH

Pengertian Hibah adalah pemberian yang dilakukan oleh seseorang kepada pihak lain yang dilakukan ketika masih hidup dan pelaksanaan pembagiannya biasanya dilakukan pada waktu penghibah masih hidup. Biasanya pemberian-pemberian tersebut tidak akan pernah dicela oleh sanak keluarga yang tidak menerima pemberian itu, oleh karena pada dasarnya seseorang pemilik harta kekayaan berhak dan leluasa untuk memberikan harta bendanya kepada siapapun.

Adapun Menurut Asaf A. A. Fyzee, Pengertian Hibah ialah penyerahan langsung dan tidak bersyarat tanpa pemberian balasan. Selanjutnya diuraikan dalam Kitab Durru’l Muchtar memberikan definisi Hibah sebagai pemindahan hak atas harta milik itu sendiri oleh seseorang kepada orang lain tanpa pemberian balasan.

Salah satu syarat dalam hukum waris untuk adanya proses pewarisan ialah adanya seseorang yang meninggal dunia dengan meninggalkan sejumlah harta kekayaan. Sedangkan dalam hibah itu sendiri, seseorang pemberi hibah itu harus masih hidup pada waktu pelaksanaan pemberian.

Di dalam Hukum Islam dipebolehkan untuk seseorang memberikan atau menghadiahkan sebagain atau seluruhnya harta kekayaan ketika masih hidup kepada orang lain disebut “intervivos”. Pemberian semasa hidup itu sering disebut sebagai ‘hibah”. Di dalam hukum islam Jumlah Harta seseorang yang dapat dihibahkan itu tidak dibatasi. Berbeda halnya dengan pemberian seseorang melalui surat wasiat yang terbatas pada sepertiga dari harta peninggalan yang bersih. (credit to pengertianpakar.com)

Rukun Hibah
i.Pemberi – Sempurna Akal, Baligh, Rushd

ii.Penerima – Sesiapa Sahaja Asal Ada Keupayaan Terima Harta

iii.Barang2 – Halal, Milik Penuh, Ada Nilai

iv.Ada Ijab & Kabul

Kenapa Pentingnya Hibah
i. Waris Meneruskan Kehidupan – Tanpa Perlu Meminta Dengan Orang Lain.

ii. Menyelesaikan Hutang & Badal Haji

iii. Untuk Mengelakkan Daripada Waris Melakukan Dosa; eg:- guna harta anak yatim, guna hak orang lain

iv. Pengganti Pendapatan Ketua Keluarga

Apa Implikasi Jika Tiada Hibah? (Jika Meninggal)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 6

Penama Insurans Takaful : Jangan Letak Nama Anak! (Mesti Baca!!)

Penama Insurans Takaful : Jangan Letak Nama Anak! (Mesti Baca!!)

Saya  menerima  satu  maklumat yang agak mengejutkan ketika saya menghadiri  satu kursus latihan baru-baru ini.

”Kira-kira 80% suami  akan meletakkan nama isteri mereka sebagai penama polisi takaful mereka, namun hanya kira-kira 30% isteri meletakkan nama suami mereka sebagai penama”, kata pegawai latihan tersebut kepada para peserta.

Ia disambut dengan hilai tawa para peserta porgram. Baik lelaki mahupun wanita. Ada yang tersenyum-senyum, terutama  wanita.  Bagi peserta lelaki pula, nampak senyuman sinis di bibir mereka.

Saya pun agak sedikit terkejut dengan pendedahan tersebut. Apabila diimbas sekali polisi-polisi klien-klien saya sebelum ini, memang tidak dapat dinafikan kaum wanita akan cenderung untuk tidak meletakkan nama suami mereka sebagai penama takaful mereka.

Malah, sebenarnya perkara ini bukan saya berlaku di dalam memilih penama polisi takaful, ia juga melibatkan penama di dalam perkara-perkara lain. Sebagai contoh, penama Kumpulan Wang Simpanan Nasional (KWSP), selalunya wanita meletakkan nama ibu atau bapa mereka.

Berdasarkan maklumat yang saya perolehi, selalunya wanita akan meletakkan nama anak-anak mereka sebagai penama.Dalam kes KWSP pula, nama ibu selalunya diletakkan kerana selalunya mereka bekerja terlebih dahulu dan kemudian baru berkahwin. Selepas berkahwin, penama tersebut tidak diubah.

Penama Hanya Pemegang Amanah, Bukan Penerima. Namun, sebenarnya tindakan meletakkan nama anak sebagai penama tidak menyelesaikan masalah. Kerana, penama hanyalah bertindak sebagai wasi atau pemegang amanah. Penama bukanlah pemegang hak tersebut. Ia sebenarnya telah diputuskan di dalam mesyuarat Majlis Fatwa Kebangsaan pada tahun 1978 lagi.

Secara umumnya, penama hanyalah bertindak sebagai pemegang amanah sahaja. Penama hanyalah sebagai pemegang amanah bagi harta bagi si mati sama ada pampasan takaful/insurans, wang KWSP dan lain-lain.

Penama tadi bertanggung jawab untuk mengagih-agihkan harta-harta tadi kepada pewaris si mati mengikut hukum faraid. Apabila penama yang diletakkan adalah anak di bawah umur 18 tahun, ini akan menimbulkan masalah, kerana harta tersebut akan dibekukan sehinggalah anak tersebut mencapai usia 18 tahun.

Saya pernah mendengar satu kes, apabila seorang lelaki meninggal dunia dan meninggalkan seorang balu dan beberapa orang anak. Beruntung balu berkenaan kerana suaminya mengambil polisi takaful. Namun apabila dibuat tuntutan, didapati penama yang diletakkan adalah nama anak-anak mereka. Maka,  wang  pampasan  tersebut terpaksa dibekukan sehingga penama mencapai usia 18 tahun.

Lebih malang lagi, anak sulung mereka baru mencecah usia sekolah rendah. Maka, balu tadi terpaksa menunggu kira-kira sepuluh tahun selepas itu untuk membuat tuntutan sepenuhnya terhadap harta peninggalan si mati. Justeru, berhati-hati sekiranya Tuan-tuan  dan Puan-puan ingin meletakkan nama anak sebagai penama. Pastikan mereka sudah cukup umurnya 18 tahun.

Sebaiknya, letaklah nama orang yang kita terima ijab dan qabulnya sebagai pemegang amanah harta kita sesudah kita tiada.

Nota: Sekiranya tuan-puan masih mampu membaca tulisan ini, bermakna tuan-puan masih berpeluang untuk menukar nama penama tuan-puan sebelum tuan-puan pergi terlebih dahulu. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 10

SyaihanSirotin.com Hai, tekan loceng untuk terima promosi dan update dari website ini :-)
Dismiss
Allow Notifications