10 Tanda Kewangan Sihat

10 Tanda Kewangan Sihat

 10 Tanda Kewangan Sihat

“Korang nak tahu keadaan kewangan kita okay ke tak?”

Mari kita semak 10 ciri kewangan dibawah dan tanda mana yang telah kita lakukan.

1. Sudah memiliki simpanan kecemasan 3 ke 6 bulan gaji.

Jika gaji anda RM2,000 anda ada simpanan kecemasan RM6,000 ke RM12,000.

Dana ini diperlukan jika keadaan luar jangka berlaku misalnya diberhentikan kerja secara tiba-tiba atau hilang punca pendapatan.

Sekurang-kurangnya anda ada masa kecederaan untuk hidup 3 ke 6 bulan untuk hidup normal, sebelum mendapat pekerjaan yang baru.

Kalau tiada dana ini, tidak mustahil kereta atau rumah terpaksa dijual dek kerana tak mampu bayar bulanan. Ada kisah sahabat kita sehingga bercerai berai akibat diberhentikan kerja dan tiada backup.

2. Konsisten simpan minimum 10% gaji setiap bulan

Jika anda bergaji RM2,000 maka untuk menyimpan RM200 setiap bulan adalah wajib.

Bagi mereka yang masih single, simpan at least 30% daripada gaji. Takde komitmen kan? Saving mesti lebih besar.

3. Sudah ambil caruman takaful

Ambil perlindungan hibah yang menepati kehendak anda terutamanya bagi yang sudah berkeluarga.

4. Rajin bersedekah dan zakat

Semua orang nak kaya dan semua orang nak masuk syurga. Maka bersedekah lah. Tak pernah lagi saya dengar orang bankrap sebab rajin sedekah dan bayar zakat.

Jangan sesekali sebut “tunggu kaya baru aku sedekah”. Sampai ke sudah anda takkan kaya.

Pastikan dalam poket ada RM10 setiap hari Jumaat untuk sedekah kepada surau, masjid atau tempat tahfiz Al Quran.

5. Hutang bulanan kurang 50% gaji

Jika gaji RM2,000 maka komitmen hutang anda sepatutnya tak lebih dari RM1,000.

6. Tiada hutang kad kredit

Ini adalah punca orang muda bankrap. Mudah di ‘swipe’ tapi susah nak bayar balik. Hati-hati dengan bom jangka masa ni.

7. Tak berhutang dengan kawan

Ini adalah musibah bagi mereka yang ada kawan macam ni. Kalau hidup bergaya dalam facebook dan masih nak berhutang, saya takkan bagi.

Orang macam ini suka ambil kesempatan atas usaha orang lain. Tak mampu bayar dia block kita di whatsapp dan facebook.

8. Menyimpan emas minimum 1 gram sebulan

Menyimpan wang memang bagus, tapi kita perlu ingat nilainya pasti merosot akibat inflasi.

Aset adalah kalis inflasi, dan emas adalah kategori yang paling murah! RM100 pun dah boleh mula kumpul emas.

Kalau anda mampu dan tak nak beli emas – boleh la beli satu bijik rumah setiap bulan. Haa tak mampu kan?

9. Malam dapat tidur lena

Jam 9 malam dah mengantuk dan tidur lena. Ada ketenangan dalam jiwa dan hati. Cewaaahh.

Bangun pagi jam 4:00 siap sedia dengan tahajjud pastu terus dengan solat subuh. Kalau takde impian hidup macam ini, saya saran untuk anda mulakan.

10. Mentaliti save first, spend later

Macam mana nak tahu kita konsisten? Dapat gaji, terus simpan 10% untuk simpanan.

Dapat gaji, terus alih ke tepi simpanan 1 gram emas. Lepas itu baru settlekan komitmen hutang.

Lebihan itu baru kegunaan belanja bulanan kita.

Sampai bila nak biar gaji bulanan hilang tanpa jejak kan? Cepat-cepatlah insaf.

Rendahkan taraf hidup. Mulakan simpanan dari sebahagian besar gaji. Tambahkan ilmu kewangan dengan bacaan buku yang bermanfaat.

 
BUKU FINANCIAL INDEPENDENCE RETIRE EARLY (FIRE) + BUKU BIJAK MERANCANG WANG (BMW)
………………………………………………………………..
 
HAI SEMUA
JOM UPGRADE ILMU KEWANGAN ANDA!
 
NAK TAHU BAGAIMANA CARANYA?
KENAPA PERLU UPGRADE ILMU KEWANGAN?
 
Jom saya bantu anda
dengan klik butang di bawah
 
 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print
Simpan website ini di HomeScreen untuk kemudahan rujukan di kemudian hari. Tekan install
Not now
Install

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 4

Panduan Memupuk Tabiat Menabung

tabiat menabung

Panduan Memupuk Tabiat Menabung

 
1) Menabung sebelum berbelanja
  • Menabung sekurang-kurangnya 10% daripada pendapatan anda.
  • Menabung secara automatik dengan menggunakan skim potongan gaji, auto debit atau cara lain yang serupa.
2) Dorong diri anda dengan menetapkan matlamat kewangan
  • Tetapkan matlamat yang bermakna dan penting untuk menggalakkan diri anda menabung. Anda boleh menetapkan matlamat jangka pendek, jangka sederhana dan jangka panjang.
3) Jadikan tabiat menabung suatu cabaran
  • Selepas meanbung 10% daripada pendapatan anda, cabar diri anda untuk meningkatkan jumlah tabungan secara beransur-ansur.
4) Simpan sebahagian daripada ‘durian runtuh’
  • Setiap kali anda menerima wang seperti bonus atau hadiah wang tunai, masukkan sebahagian wang itu ke dalam akaun simpanan anda.
  • Jika anda menerima kenaikkan gaji, tingkatkan jumlah tabungan bulanan anda.
Menabung untuk kecemasan kewangan
 
Dalam kehidupan seharian, kadang kala kejadian tidak diduga atau kecemasan boleh menyebabkan anda hilang keupayaan untuk mencari pendapatan. Malah ada kalanya anda mungki memerlukan sejumlah wang yang banyak dalam masa yang singkat untuk menangani masalah tersebut.
 
Lazimnya, tabungan kecemasan digunakan untuk menampung perbelanjaan sekiranya anda kehilangan pekerjaan atau mengalami masalah kesihatan serius dengan tiba-tiba ataupun perlu membaiki kerosakan rumah atau kereta. Jika anda kehilangan pekerjaan, semua bil masih perlu dibayar!
 
Dalam keadaan begini, adalah penting bagi anda mempunyai tabungan untuk menanganinya. Sebagai panduan, anda perlu mempunyai simpanan yang boleh menampung perbelanjaan asas anda untuk tiga hingga enam bulan. Keadaan akan bertambah buruk jika anda terpaksa meminjam untuk mengatasi masalah yang timbul.
 
Selain menabung untuk tujuan kecemasan, ia juga boleh membantu anda membeli barangan atau perkhidmatan yang bernilai besar sambil meningkatkan nilai harta bersih anda.
 
SELAMAT MENABUNG!!
 
Sila kongsikan jika bermanfaat.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Views: 1

5 Masalah Dalam Masyarakat Yang Boleh Dibantu Dengan Adanya Takaful.

 

5 Perkara Sebelum 5 Perkara

5 Masalah Dalam Masyarakat Yang Boleh Dibantu Dengan Adanya Takaful.

1- Mati Terlalu Awal (Dying Too Soon)

Meninggal dunia pada usia muda. Orang yang meninggal dunia akan meneruskan kehidupan ke Alam Barzakh, tapi yang ditinggalkan. Terutama individu yang baru berumah tangga dan mempunyai tanggungan isteri dan anak yang masih kecil. 

Cuba bayangkan bagai mana mereka ingin meneruskan kehidupan setelah kehilangan suami dan ayah. Suami dan ayah meninggal dunia, pendapatan untuk menampung keperluan kewangan keluarga pun akan terhenti. 

Suami dan Ayah tidak boleh diganti, tetapi pendapatan Suami dan Ayah boleh diganti sekiranya beliau mengambil plan takaful.

2- Hidup Terlalu Lama (Living Too Long)
Pendek umur pun masalah, panjang umur pun ada masalah. Masalahnya adalah, cukup ke simpanan kita utk teruskan penghidupan. 

Ramai masyarakat kurang sedar mengenai kepentingan menabung pada usia muda. Sebaliknya mereka lebih suka berbelanja daripada menyimpan.

3- Hidup Umpama Mati (Living Death)
Hidup akan tetapi umpama mati. Lumpuh kekal keseluruhan (TPD). Kita fikirkan….perlu tak untuk mempunyai sejumlah wang bagi menampung perbelanjaan harian sekiranya seseorang mengalami TPD. 

Kalau seseorang itu tidak mempunyai simpanan yang cukup, tiba-tiba mengalami TPD sama ada akibat kemalangan atau penyakit, bagai mana utk teruskan kehidupan. Siapa yang akan bantu sekiranya dah jadi mcm tu?. Mak Ayah?..Adik Beradik, saudara-mara…..ya..mereka akan bantu, tapi alangkah bagusnya kalau mereka hanya perlu membantu dari segi tenaga tanpa membantu dari segi kewangan. 

Sebab kewangan telah ditanggung oleh Pihak Takaful, termasuklah semua kos rawatan di hospital, semuanya di tanggung oleh Pihak Takaful.

4- Menjana Kekayaan (Wealth Creation)
Semua orang ingin mengumpul kekayaan, tapi masih ramai yang tak tau bagaimana.

Takaful boleh membantu anda merancang kewangan anda untuk mencapai objektif kewangan anda.

5- Pendidikan Anak-Anak (Child Education)
Hadiah yang paling berharga daripada ibu bapa kepada anak-anak adalah PENDIDIKAN YANG SEMPURNA. 

Akan tetapi, tahukah anda, berapa kos yuran pendidikan di Universiti Tempatan atau Luar Negara sekarang nie? Takkan kita nak biarkan anak kita menanggung hutang selepas mereka tamat belajar, sedangkan masa tu mungkin mereka belum mempunyai pekerjaan lagi. 

Siapa yang ada pilihan kita atau dia (anak)? Dia tak de pilihan sebab Ibu Ayah yang mempunyai pilihan sama ada utk menyediakan simpanan pendidikan untuk anak atau tidak. 

Keperluan untuk itu amat mendesak.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 4

Mencapai gred yang baik bukanlah kebimbangan utama anak anda……

 

Mencapai gred yang baik bukanlah kebimbangan utama anak anda……

 
Tidak dinafikan pendidikan sememangnya mahal, dan dengan kos yang dijangka meningkat setiap tahun, cabaran kewangan yang dihadapi oleh ibu bapa bukanlah perkara kecil.

Pertimbangkan angka-angka ini. Ijazah perubatan untuk 5 tahun yang memerlukan RM510,000 pada hari ini boleh mencecah tujuh angka dalam masa 18 tahun akan datang¹. Dan ini adalah untuk pengajian dalam negara! Kelayakan konvensional lain juga memerlukan pelaburan yang amat besar. Kursus berkembar Kejuruteraan contohnya, dijangka meningkat hingga RM400,000²,³ dalam masa 18 tahun akan datang. Untuk pengajian di luar negara pula seperti di Amerika Syarikat, United Kingdom atau Australia, kosnya akan bertambah beberapa kali ganda pada tahap di mana kebanyakan ibu bapa sukar untuk mencapainya.

Bolehkah kita bergantung kepada bantuan kewangan apabila ia melibatkan jumlah yang  agak  besar? Sebagai ibu bapa kita berharap agar anak-anak kita berjaya didalam pengajian mereka tetapi   kecemerlangan akademik  sahaja tidak menjaminkan biasiswa. Pinjaman pendidikan boleh membantu, walau bagaimanapun graduan mungkin dibebani kos bayaran balik sebaik sahaja mereka tamat pengajian.

Seperti juga komitmen kewangan lain, cara terbaik untuk menyediakan pendidikan untuk anak anda adalah dengan bermula lebih awal dan menggunakan kaedah kewangan yang tepat. Pelan pendidikan takaful dicipta khusus untuk kepentingan anak anda. Disediakan dengan pelbagai manfaat kesihatan, perubatan dan hilang upaya, anda kini boleh membina dana pendidikan disertai dengan peluang pelaburan. Di samping itu, pelan ini akan terus dibayar bagi pihak anda sekiranya sesuatu yang tidak dijangka menimpa anda supaya pendidikan dan masa depan anak anda terjamin.

Pastikan simpanan anda sehebat masa depan anak anda. Untuk maklumat lanjut tentang pelan pendidikan takaful, hubungi 012-6727957 atau sila isi borang yang tertera di bawah untuk sebut harga PERCUMA hari ini!!


¹ Berdasarkan yuran kursus Perubatan Universiti Newcastle (cawangan Malaysia) termasuk kos sara hidup. Andaian kadar
inflasi tahunan: 5% setahun.; Tempoh kursus: 5 tahun; Negara pengajian: Malaysia.
² Sumber: Kementerian Pendidikan Tinggi. Andaian kadar tukaran: 1 Dolar AS = RM3.5.
³ Andaian kadar inflasi tahunan: 5%.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 4

Insurans,Takaful dan Melayu

Insurans,Takaful dan Melayu

Apabila sebut pasal insurans, ramai kalangan kita khususnya orang Melayu dan Islam gemar merujuk pada istilah ‘rezeki ada di mana-mana’ dan setiap seorang telah ditentukan rezeki masing-masing.

Tetapi pernahkah kalangan kita merujuk kepada kalam Allah s.w.t. dan sunah Rasul-Nya yang antara lain mahu umatnya berusaha keras dan baru bertawakal.

Istilah Melayu ada menyatakan ‘sediakan payung sebelum hujan’, tetapi berapa ramai yang menyediakan persiapan sedemikian terutama melibatkan wang ringgit sama ada bagi diri sendiri, anak isteri dan ahli keluarga untuk jangka masa panjang.

Tidak kurang juga yang berpuas dengan membuat tabungan sama ada di Tabung Haji, amanah saham atau mana-mana akuan di institusi kewangan lain yang keluar dan masuk simpanannya tiada batasan masa dan jumlah.

Lalu tersebarlah berita anak cemerlang dan pintar gagal meneruskan pengajian ke peringkat tertinggi kerana masalah kewangan ibu bapa. Individu menagih bantuan dan simpati untuk tanggung kos rawatan.

Semuanya gara-gara tidak membuat penyediaan melalui skim-skim tabungan jangka panjang dalam bentuk insurans sama ada bagi kesihatan, pendidikan, hayat, keluarga dan seumpamanya.

Sekali lagi kita perlu kembali pada pepatah lama ‘malang tidak berbau’. Ini bermakna sesiapa jua sama ada kaya, miskin, tua, muda, senang atau susah, semua boleh ditimpa musibah.


Malang dan kesulitan itu hanya akan dirasai apabila saat musibah melanda diri, isteri dan anak-anak atau ahli keluarga secara tiba-tiba.

Bagi golongan kaya, soal sebegini tidak timbul kerana segalanya ‘dilindungkan’ melalui pelbagai skim mewah dan lumayan serta terjamin.
 
Masalahnya golongan pertengahan yang berpendapatan sederhana dan rendah. Mereka ini sering terleka dengan kesenangan tidak terjamin dan sementara yang dikutip pada setiap bulan.
 
Sedangkan tabungan melalui skim perlindungan yang diinsurankan, banyak pilihan mengikut kadar kemampuan dari serendah tidak sampai RM5 sebulan hingga puluhan, ratusan malah ribuan ringgit untuk jangka masa panjang.
 
Lima dan 10 tahun lalu, terlalu sukar untuk kita menarik dan melihat orang Melayu menyertai simpanan melalui skim insurans, sama ada untuk hayat, kesihatan, pendidikan dan sebagainya.
 
“Kini alhamdulillah, cara berfikir dan kesedaran mereka sudah berubah dan semakin ramai yang membeli serta memiliki skim perlindungan insurans,” kata wakil agensi insurans, Mursal Mat Jadi.
 
Menurutnya, pada asanya memang semua skim insurans kelihatan sama, tetapi hakikatnya tidak pada dasar dan konsep operasinya.
 
“Dasar operasi dalam skim takaful adalah berkonsepkan perkongsian secara hibah dan infak secara syariah yang berlandaskan untung dan rugi dikongsi untuk tanggungan bersama. Ia bukan sahaja dijamin halal tetapi terhindar dari unsur riba dan subahat.

Sebab itu cara dan kadar agihan keuntungannya tidak seperti skim-skim insurans konvensional yang tidak diikat oleh cara dan hukum-hukum Islam,” jelasnya.

Menurutnya, pada zahir skim takaful dianggap kurang efisyen kerana kejahilan mereka tentang Islam.

“Tetapi jika faham dan mahu mengamalkan cara hidup yang dituntut oleh Islam dan syarak, inilah pilihan perkongsian menghadapi kesusahan yang insya-Allah akan diberkati dan mendapat keuntungan dunia dan akhirat,” tambahnya.

“Mungkin mereka tidak dapat melihat kesan atau keuntungannya secara terus untuk jangka masa pendek.

Menurutnya, menabung melalui skim insurans ini mempunyai manfaat besar kepada diri dan ahli waris kerana simpanannya hanya boleh dinikmati setelah peserta menerima musibah.

Ini katanya berbeza dengan simpanan di institusi kewangan atau amanah saham yang boleh dijual beli pada bila-bila masa.

Sumber : Petikan dari Akhbar Utusan Malaysia, 6 Feb 2007 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Apa Itu Harta Batil?

“Dan janganlah sebagian kamu memakan harta sebagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil. Dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebagian dari harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui” (QS. al-Baqarah: 188).

Read More »

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 2

Penama Insurans Takaful : Jangan Letak Nama Anak! (Mesti Baca!!)

Penama Insurans Takaful : Jangan Letak Nama Anak! (Mesti Baca!!)

Saya  menerima  satu  maklumat yang agak mengejutkan ketika saya menghadiri  satu kursus latihan baru-baru ini.

”Kira-kira 80% suami  akan meletakkan nama isteri mereka sebagai penama polisi takaful mereka, namun hanya kira-kira 30% isteri meletakkan nama suami mereka sebagai penama”, kata pegawai latihan tersebut kepada para peserta.

Ia disambut dengan hilai tawa para peserta porgram. Baik lelaki mahupun wanita. Ada yang tersenyum-senyum, terutama  wanita.  Bagi peserta lelaki pula, nampak senyuman sinis di bibir mereka.

Saya pun agak sedikit terkejut dengan pendedahan tersebut. Apabila diimbas sekali polisi-polisi klien-klien saya sebelum ini, memang tidak dapat dinafikan kaum wanita akan cenderung untuk tidak meletakkan nama suami mereka sebagai penama takaful mereka.

Malah, sebenarnya perkara ini bukan saya berlaku di dalam memilih penama polisi takaful, ia juga melibatkan penama di dalam perkara-perkara lain. Sebagai contoh, penama Kumpulan Wang Simpanan Nasional (KWSP), selalunya wanita meletakkan nama ibu atau bapa mereka.

Berdasarkan maklumat yang saya perolehi, selalunya wanita akan meletakkan nama anak-anak mereka sebagai penama.Dalam kes KWSP pula, nama ibu selalunya diletakkan kerana selalunya mereka bekerja terlebih dahulu dan kemudian baru berkahwin. Selepas berkahwin, penama tersebut tidak diubah.

Penama Hanya Pemegang Amanah, Bukan Penerima. Namun, sebenarnya tindakan meletakkan nama anak sebagai penama tidak menyelesaikan masalah. Kerana, penama hanyalah bertindak sebagai wasi atau pemegang amanah. Penama bukanlah pemegang hak tersebut. Ia sebenarnya telah diputuskan di dalam mesyuarat Majlis Fatwa Kebangsaan pada tahun 1978 lagi.

Secara umumnya, penama hanyalah bertindak sebagai pemegang amanah sahaja. Penama hanyalah sebagai pemegang amanah bagi harta bagi si mati sama ada pampasan takaful/insurans, wang KWSP dan lain-lain.

Penama tadi bertanggung jawab untuk mengagih-agihkan harta-harta tadi kepada pewaris si mati mengikut hukum faraid. Apabila penama yang diletakkan adalah anak di bawah umur 18 tahun, ini akan menimbulkan masalah, kerana harta tersebut akan dibekukan sehinggalah anak tersebut mencapai usia 18 tahun.

Saya pernah mendengar satu kes, apabila seorang lelaki meninggal dunia dan meninggalkan seorang balu dan beberapa orang anak. Beruntung balu berkenaan kerana suaminya mengambil polisi takaful. Namun apabila dibuat tuntutan, didapati penama yang diletakkan adalah nama anak-anak mereka. Maka,  wang  pampasan  tersebut terpaksa dibekukan sehingga penama mencapai usia 18 tahun.

Lebih malang lagi, anak sulung mereka baru mencecah usia sekolah rendah. Maka, balu tadi terpaksa menunggu kira-kira sepuluh tahun selepas itu untuk membuat tuntutan sepenuhnya terhadap harta peninggalan si mati. Justeru, berhati-hati sekiranya Tuan-tuan  dan Puan-puan ingin meletakkan nama anak sebagai penama. Pastikan mereka sudah cukup umurnya 18 tahun.

Sebaiknya, letaklah nama orang yang kita terima ijab dan qabulnya sebagai pemegang amanah harta kita sesudah kita tiada.

Nota: Sekiranya tuan-puan masih mampu membaca tulisan ini, bermakna tuan-puan masih berpeluang untuk menukar nama penama tuan-puan sebelum tuan-puan pergi terlebih dahulu. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Apa Itu Harta Batil?

“Dan janganlah sebagian kamu memakan harta sebagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil. Dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebagian dari harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui” (QS. al-Baqarah: 188).

Read More »

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 10

Syarat tuntut pampasan insurans

insurances claims
tuntutan insurans

Syarat Tuntut Pampasan Insurans.

 

Dokumen lengkap, tiada unsur tipu mudahkan usaha pembayaran polisi

SERING kali pemegang polisi insurans mengeluh ketika membuat tuntutan insurans kerana mendakwa lewat dan sukar untuk membuat tuntutan. Tidak kurang yang mendakwa syarikat insurans menaburkan ‘janji palsu’ apabila saat tuntutan mahu dibuat atau mengenakan syarat ketat ketika tuntutan dipohon.

Benarkah dakwaan itu atau masalah berkaitan tuntutan sebenarnya disebabkan kesilapan dan kecuaian pemegang polisi yang tidak menyertakan dokumen lengkap atau tidak benar-benar memahami manfaat insurans yang ditawarkan?

Pengurus Kewangan dan Eksekutif Kanan, Prudential Assurance Malaysia Berhad , Mohd Haniff Mohd Ramza berkata, pemegang polisi yang sukar membuat tuntutan adalah disebabkan mereka tidak memberi maklumat lengkap atau sepenuhnya ketika membeli insurans.

Pada masa sama, ejen insurans pula tidak mengambil maklumat diperlukan seperti yang termaktub dalam borang insurans.

“Saya percaya jika semua maklumat diberikan pemegang polisi tepat ketika mengisi borang insurans seperti butiran kesihatan serta penyakit yang sedia ada, maka isu tuntutan tidak dibayar syarikat insurans tidak akan timbul,” katanya.

Mohd Haniff berkata, kaedah membuat tuntutan itu turut bergantung kepada setiap kes individu dan laporan perubatan pihak doktor jika ia membabitkan insurans hayat dan kesihatan.
“Jika pemegang polisi menggunakan kad perubatan, proses tuntutan adalah amat mudah dan cepat kerana pemegang polisi hanya perlu mendapat kelulusan pihak doktor untuk dimasukkan ke wad. Proses kemasukan wad menggunakan kad perubatan perlulah diikuti dengan bayaran pendahuluan antara RM200 hingga RM300 kepada pihak hospital dan pihak hospital pula akan mendapat kelulusan melalui pihak Prudential sama ada polisi pemegang polisi masih aktif.

“Perlu diingat, kad perubatan tidak boleh digunakan untuk tujuan kemasukan wad jika polisi insurans itu sudah tamat tarikh luputnya. Jadi, sebagai pemegang polisi mereka perlu sentiasa ingat membayar premium insurans tepat pada masanya untuk mengelak polisi daripada luput,” katanya.

Beliau berkata, di Prudential, pemegang polisi yang menggunakan kad perubatan harus mendapat kelulusan rasmi (Surat Jaminan Awal) daripada pihak Jabatan Tuntutan di syarikat berkenaan.

“Semua proses ini akan dikendalikan antara pihak hospital dan Jabatan Tuntutan di Prudential. Pihak ejen pemegang polisi boleh membantu mempercepatkan proses kemasukan wad menerusi panggilan ke Jabatan Pelanggan bagi mendapatkan status terkini proses itu.

“Sebelum pihak pemegang polisi keluar wad, pihak hospital perlu sekali lagi mendapatkan kelulusan terakhir bagi bayaran penuh bil hospital. Lazimnya, mana-mana syarikat insurans menetapkan pihak pemegang polisi perlu membayar 10 peratus ko-insurans daripada jumlah bil penuh hospital ketika keluar wad.

“Bagi pemegang polisi Prudential pula, ko-insurans 10 peratus akan dikenakan tetapi syarikat kami meletakkan had minimum bayaran ko-insurans antara RM300 hingga RM1,000. Dengan cara ini, pihak pemegang polisi mendapat manfaat yang lebih kerana walaupun bil sepenuh hospital kemungkinan mencecah RM50,000 tetapi pihak pemegang polisi hanya perlu membayar RM1,000 sebagai bayaran maksimum ko-insurans,” katanya.

Mengulas tempoh penyelesaian tuntutan insurans, Mohd Haniff berkata, jika pihak pemegang polisi membuat bayaran sendiri dulu ke atas bil hospital dan diikuti dengan tuntutan melalui borang ditetapkan, dokumen berkenaan perlu diisi doktor yang merawat pemegang polisi ketika dirawat di hospital.

“Bagi tuntutan kematian, kehilangan anggota badan dan 36 Penyakit Kritikal, semua borang tuntutan ini juga perlukan diisi doktor berserta semua laporan yang relevan contohnya laporan polis, laporan kemalangan, surat kematian/surat pengebumian, sijil kematian dan juga laporan perubatan.

“Proses mendapatkan tuntutan berkemungkinan mengambil masa selama sebulan jika ada dokumen yang tidak lengkap atau tidak cukup. Pemegang polisi perlu berhubung dengan pihak insurans ejen atau melalui pihak Jabatan Pelanggan untuk segala tuntutan,” katanya.

Bagaimana pula pandangan pengguna atau pemegang polisi insurans? Bagi pelanggan insurans Prudential yang hanya mahu dikenali sebagai Loke, soal lewat mendapat bayaran atau kesukaran membuat tuntutan insurans tidak timbul.

“Proses itu sangat mudah dengan adanya bantuan ejen insurans,” katanya yang disahkan menghidap barah otak dan selamat menjalani pembedahan membuang tumor.

Beliau yang kini kembali pulih juga lega kerana tidak perlu pening kepala memikirkan bayaran hospital.

“Ejen insurans, Sarah Ng amat prihatin kerana membantu menyelesaikan tuntutan insurans yang pada mulanya saya ingat hanya dapat dimanfaatkan oleh anak dan isteri apabila saya meninggal dunia. Saya lupa bahawa insurans yang saya bayar setiap bulan itu rupanya memasukkan perlindungan jika kita mengidap penyakit kronik.

“Selepasnya semuanya selesai, barulah saya sedar bahawa industri insurans amat membantu dan begitu cepat bertindak di saat-saat kita amat memerlukan mereka,” katanya.

Info: Maklumat tuntutan insurans Prudential

    • Tuntutan kemasukan wad atau Daily Allowance Benefit, biasanya mengambil masa dua minggu jika segala borang dan dokumen lengkap.
    • Bagi pampasan kematian pula mengambil masa sekurang-kurangnya sebulan. Namun, pemegang polisi perlu maklum, semuanya bergantung kepada dokumen relevan diperlukan Jabatan Tuntutan Prudential lengkap, tiada sebarang unsur penipuan atau sebarang kegagalan mengisytihar maklumat ketika membeli insurans pada masa hari pertama.
    • Jikalau pemegang polisi ada membuat penipuan atau kegagalan mengisytihar penyakit sedia ada, atau pun pihak ejen insurans tidak mengisytiharkan maklumat sepenuh semasa pemegang polisi mengisi borang insurans, syarikat insurans berhak untuk tidak membayar apa-apa tuntutan kepada pemegang polisi.

Antara manfaat utama insurans kepada pemegang polisinya:

    • Perlindungan – Pembayaran pampasan kematian atau kehilangan anggota badan apabila pemegang polisi menimpa kecelakaan atau kemalangan. Bayaran pampasan dapat membantu keluarga pewaris semasa ketiadaan pemegang polisi. Bayaran pampasan ini boleh digantikan sebagai pendapatan bulanan semasa ketiadaan pasangan sama ada ibu/isteri dan/atau bapa/suami yang sudah meninggal dunia. Ia juga membantu pendidikan anak yang kehilangan ibu atau bapa.
    • Simpanan – Insurans hari ini bukan setakat memberi jaminan perlindungan tetapi juga skim simpanan masa depan pihak pemegang polisi. Elak persepsi negatif duit bayaran premium itu akan hangus. Ini kerana bagi jangka masa panjang, ia boleh dianggap simpanan masa depan atau untuk hari tua.
    • Kad Perubatan – Sebagai bantuan perubatan apabila pemegang polisi perlukan rawatan di panel hospital yang lazimnya hospital swasta. Rawatan perubatan di hospital biasanya melindungi pihak pemegang polisi yang mempunyai kad perubatan. Melalui kad perubatan ini, pemegang polisi dapat kelebihan menggunakan kad perubatan di mana mana panel hospital swasta di setiap negeri apabila terjadinya kecederaan akibat kemalangan atau pun dijangkiti penyakit kronik yang berpanjangan.
    • Pelan Kecemasan – Walaupun ramai memiliki perlindungan disediakan pihak majikan, pemegang polisi yang mempunyai pelan insurans sendiri boleh disifatkan mempunyai kelebihan kerana ada satu pelan ketika waktu kecemasan. Contohnya, pekerja tidak perlu risau ketika berlakunya keadaan seperti pengambilalihan syarikat, syarikat muflis, gabungan syarikat dan seterusnya boleh menyebabkan pihak pekerja hilang kerja.
    • Aset Masa Depan/ Pelan Persaraan – Insurans juga bagi saya boleh disifatkan sebagai asset masa depan atau pelan Persaraan kerana jikalau pemegang polisi sihat sepanjang hayat dan tidak pernah membuat sebarang tuntutan, pada akhir jangkamasa pelan matang, pemegang polisi masih akan mendapat satu jumlah wang simpanan yang dikenali sebagai (maturity value). Ini juga boleh dijadikan sebagai aset masa depan pemegang polisi. Ada juga pelan insurans berunsurkan pelaburan menyifatkan ini sebagai terma “cash value”.

Produk Insurans

    • Insurans hayat
    • Insurans am,
    • Insurans berkaitan pelaburan (investment-linked insuransce plan)
    • Insurans pelan bertempoh (endowment plan) contohnya sehingga 20 atau 30 tahun serta insurans berjangka pendek, maksudnya hanya melindungi jangkamasa setahun.

Artikel dipetik daripada Berita Harian Online.

 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 5

Ke Mana Wang 10% Anda Di Belanjakan?

allocation, agihan, pendapatan
Pecahan Agihan Dari Gaji Anda

70 % Perbelanjaan

Kebanyakkan dari peruntukan perbelanjaan kita digunakan bagi tujuan di bawah:

  • Makanan (Foods)
  • Pakaian
  • Pinjaman
  • Kereta
  • Rumah
  • Peribadi (Personal Loan)
  • Court Mammoth
  • Lain-lain pinjaman kecil
  • Wang saku
  • Tambang Bas
  • Tuisyen Anak-anak
  • Elektrik
  • Telefon
  • Air
  • Cukai Pintu
  • Road Tax
  • Insurans kereta
  • Servis berkala
  • Sparepart (alat ganti kereta)
  • Makanan Tambahan (Food Supplements)
  • Kosmetik
  • Accessories
  • Minyak/ Tol/ Parking
  • Perubatan (Panadol)
  • Pendidikan
  • Utilities
  • Services
  • Cukai / Zakat
  • Luxuries (Kemewahan)

Segala Perbelanjaan di atas hanya terhad kepada 70% dari jumlah pendapatan anda.

Pengurusan wang 10% dari pendapatan anda.

Sekiranya wang 10 % di abaikan perkara di bawah boleh berlaku.

Senario 1

Ditakdir anda ditimpa musibah.

Contoh : Penyakit Jantung, memerlukan kos rawatan segera sebanyak RM 50,000. Dari akaun mana kita nak langsaikan belanja perubatan tersebut

Kemungkinan – 1

Simpanan yang dah bertahun-tahun untuk pendidikan anak, mengubah suai rumah atau persaraan terpaksa kita gunakan, belum tentu mencukupi.

Kemungkinan ke-2

Simpanan hari tua (EPF) yang sepatutnya digunakan persaraan selepas umur 55 tahun terpaksa kita keluarkan separuh daripadanya (melalui dana penyakit kritikal) Itupun belum tentu mencukupi.

*statistik EPF menyatakan 70% daripada pencarum EPF cuma bertahan selama 3 Tahun selepas persaraan dengan wang caruman EPF yang berpuluh tahun lamanya disimpan (hanya bertahan sehingga umur 58 sahaja). Inikan pula wang itu terpaksa di habiskan untuk belanja sakit. Cuba bayangkan!!!

Kemungkinan ke-3

Sekiranya simpanan dan wang EPF masih belum mencukupi akaun mana pula yang akan menjadi korban.

1. Tabung Pendidikan anak-anak.

2. Langsai rumah / lelong rumah.

3. Kereta.

4. Kredit Kad (Itupun kalau masih belum dipotong)

* semua aset di atas pun bukan 100% hak milik kita.

Contoh:- Down payment rumah dan kereta hanya 10% hak kita, baki 90% lagi hak bank. Berapakah hasil yang kita perolehi dari melupuskan aset di atas. Dahla semua terpaksa langsaikan untuk menjelaskan bil perubatan kita, apa lagi yang tinggal untuk anak-anak dan isteri. Bagaimana tempat tinggal mereka? Bagaimana dengan kemudahan untuk bergerak(kenderaan)?

Fikir-fikirlah.

PENYELESAINNYA.

Sekiranya 10% daripada pendapatan bulanan diuruskan dengan sempurna:-

    1. Wang perbelanjaan perubatan tak perlu risau. Dana perubatan kami menawarkan sehingga RM 4,000,000.
    2. Caruman bulanan anda akan diketepikan (tak perlu dibayar setiap bulan) dan perlindungannya akan berjalan seperti biasa sehingga umur 80 tahun).
    3. Dan caruman bulanan anda akan dibayar terus oleh pihak PruBSN Takaful ke dalam akaun pelaburan anda (jika menghidap penyakit kritikal) setiap bulan mengikut jumlah bulan caruman anda sehingga umur anda 80 Tahun.
    4. Jika ditakdirkan yang Maha Esa menjemput anda, wang khairat kematian (basic cover) beserta dana pelaburan anda menjadi milik orang yang anda tinggalkan.

Dengan mengurus akaun 10% anda sebenarnya telah pun menyelamatkan keluarga tersayang anda dari meminta-minta selepas ketiadaan anda.

Bertindaklah SEGERA!!!

———————————————————————————————————————————————————————————————————————-
123 Tips Mudah Berjimat Cermat Yang Mampu Membantu Anda Dalam Mengawal Kewangan Anda Dengan Lebih Berkesan!

 
 
Facebook
LinkedIn
Telegram
Twitter
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 1

7 Kesilapan Kewangan Umum Yang Sering Berlaku Di Kalangan Masyarakat

kesilapan kewangan, belia, anak muda, akpk
Kesilapan kewangan anak muda

7 Kesilapan Kewangan Umum Yang Sering Berlaku Di Kalangan Masyarakat

Kesilapan 1 : Sentiasa menangguh untuk memulakan sistem perancangan.

Tidak syak lagi inilah kesilapan yang paling besar sekali. Tanyalah diri kita sendiri sudah berapa kali perkataan seperti “Tak Apa lah”, “Nanti La Dulu”, “Tunggu Lepas Kahwin la”, “Kasi Anak Besar dulu”, sering dijadikan alasan untuk tidak memulakan pelan kewangan seperti tabungan untuk pendidikan anak, insuran perubatan atau membuat temu-janji dengan perancang kewangan bagi membaik-pulih pinjaman anda.

Kesilapan 2 : Gagal menetapkan matlamat kewangan dan cara mencapainya.

Kita sendiri sedar yang tiada orang yang merancang untuk gagal tetapi kebanyakannya gagal untuk merancang. Mungkin sibuk dengan pelbagai tugas dan tanggungjawab anda tidak mempunyai masa untuk menulis di atas kertas jawapan kepada soalan-soalan seperti :

    • Apakah 3 matlamat kewangan anda?
    • Bila jangka masa pencapaiannya?
    • Berapa yang perlu diperuntukkan setiap bulan?

Kesilapan 3 : Kekurangan disiplin untuk menabung secara sistematik.

Media massa sekarang ini dipenuhi dengan iklan dan propaganda bertujuan mengalakkan kita berbelanja lebih dari yang sepatutnya. Tetapi patutkah media massa dipersalahkan? Apakah ada sistem atau rahsia yang boleh menyelamatkan wang kita daripada lanun-lanun seperti kad kredit, jualan murah, desakan rakan sebaya dan gaya hidup serba glamer?

Kesilapan 4 : Kejahilan tentang konsep nilai masa (time value) wang.

Semua orang tahu pasal hutang kad kredit, hutang along dan hutang pinjaman perumahan yang seolah-olah tak pernah habis dibayar dan kalau dapat dibayar pun akan mengambil masa yang lama. Berdasarkan prinsip yang sama (iaitu konsep nilai mata wang) simpanan RM100 sebulan selama 20 tahun pada kadar faedah 10 peratus setahun (kadar kad kredit ialah 18 peratus) akan menghasilkan harta RM72000. Tetapi malangnya masih ramai yang lebih suka menyimpan dengan syarikat kad kredit dan sentiasa merungut tidak cukup wang.

Kesilapan 5 : Perlindungan Takaful atau Insuran yang tidak mencukupi.

Apabila memulakan satu sistem simpanan untuk tujuan tertentu contohnya deposit pembelian rumah, tabung pendidikan anak, ada risiko yang boleh menyebabkan wang simpanan tersebut tiba-tiba hangus. Contohnya seperti belanja perubatan, hilang upaya bekerja , kemalangan. Bolehkah kita berserah kepada takdir semata-mata untuk memastikan matlamat kewangan kita tercapai?

Kesilapan 6 : Kegagalan menangani musuh wang yang utama iaitu inflasi

Bayangkan harga sebuku roti 10 tahun dari sekarang, atau segelas teh tarik. Kajian KWSP telah pun menunjukan bahawa duit simpanan yang diambil oleh pencarum sewaktu usia 55 tahun habis dalam jangka masa 3 tahun sahaja. Anda bagaimana, apa senjata yang ada untuk melawan inflasi, kanser kewangan nombor satu?

Kesilapan 7 : Keengganan menggunakan perkhidmatan penasihat kewangan bertauliah.

Kesilapan ini telah digunakan oleh pihak-pihak tertentu memperkenalkan skim cepat kaya, pembelian insuran/takaful dan unit trust yang tidak sesuai dan penggunaan wang KWSP yang tidak berpadanan dengan profil penyimpan. Semua orang tahu bila sakit harus jumpa doktor bukan peguam. Begitu juga kalau ada kes undang-undang jumpa peguam bukan doktor. Tidakkah logik untuk meminta khidmat nasihat seorang penasihat kewangan/perunding takaful bagi mengatasi dilemma pengurusan kewangan anda?

TINDAKAN SUSULAN!
Wahai pembaca budiman, diharapkan anda sekarang tahu di mana kesilapan anda. Seterusnya saya cadangkan supaya anda betulkan sebarang kesilapan dan ambil tindakan sama untuk merancang sendiri atau membuat temu janji dengan seorang penasihat kewangan atau perunding takaful bertauliah.

——————————————————————————————————————–
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Apa Itu Harta Batil?

“Dan janganlah sebagian kamu memakan harta sebagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil. Dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebagian dari harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui” (QS. al-Baqarah: 188).

Read More »

Inflasi Perubatan (Medical Inflation)

Inflasi kos perubatan dilihat lebih tinggi daripada barangan dan perkhidmatan lain kerana kemajuan teknologi dan rawatan, ubat-ubatan baharu, tempoh jangka hayat yang lebih lama yang memerlukan lebih banyak rawatan perubatan, dan lain-lain.

Read More »

Views: 3

Salah Faham Insurans dan Takaful