Kelebihan melantik syarikat Amanah berbanding Individu sebagai Wasi.

syarikat amanah yang dipercayai
as-Salihin Trustee Berhad – Pakar Perancangan Harta Pusaka Islam.
Post asal dipetik dari Laman Rasmi as-Salihin Trustee Berhad.

OK! JOM AMBIL TAHU!

Di dalam undang-undang hanya INDIVIDU atau SYARIKAT AMANAH sahaja yang boleh dilantik sebagai Wasi.

Kelebihan melantik syarikat Amanah berbanding Individu sebagai WASI

1.Kewujudan yang berkekalan.
-Syarikat Amanah tertakluk kepada Akta Syarikat Amanah 1949, manakala individu boleh jatuh sakit ataupun meninggal dunia dahulu sebelum pewasiat.

2. Amanah dan Bertanggungjawab
-Tidak seperti pemegang amanah individu, Syarikat Amanah sebagai badan yang dikawal oleh undang-undang mesti memastikan wang yang diamanahkan diurus, dijaga serta diagihkan dengan baik.

3. Pengecualian daripada Bon Pentadbiran
-Bagi kes-kes tidak berwasiat dan si mati meninggalkan harta pusaka bernilai 2 juta ke atas Mahkamah memerlukan dua orang penjamin di mana harta penjamin mestilah sama atau lebih banyak daripada harta si mati. Persoalannya siapakah yang ingin menjadi Penjamin tersebut?

Dapatkan penjelasan lebih lanjut dengan menghubungi Perancang Pusaka Islam berdekatan dengan anda..

INILAH CRITERIA UNTUK NAK LANTIK ‘2ND MAN’ URUS PUSAKA KITA.

Bukan saja-saja syarikat amanah ni ditubuhkan.

Kalau belum apa-apa dah fikir tentang kos, boleh mula fikir untuk lantik indovidu sebagai ‘2nd MAN’. Pun ada kos cuba tak dinyatakan specifically.

Tapi yang paling penting pastikan la ciri-ciri di atas dapat dipenuhi agar mudah urusan kita di ‘sana’ kelak.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 4

SANGGUPKAH JADI PENTADBIR?

pentadbir atau wasi
 

SANGGUPKAH JADI PENTADBIR?

Bila tak merancang pusaka ianya bakal membebankan waris-waris untuk uruskan.

Bagaimana?

1. Waris perlu senaraikan semua aset-aset dan hutang yang ada. Dah dapat senarai perlu cari dokumen original tentang aset-aset tersebut. Kalau melibatkan hartanah perlu buat land search di mana hartanah tu berada.

2. Waris perlu buat kiraan dan anggaran untuk nak menentukan nilaian harta bagi nak mohon surat kuasa samada di Pejabat Pusaka Kecil, Mahakamah Tinggi atau Amanah Raya Berhad.

3. Waris perlu melantik salah seorang individu untuk menjadi seorang pentadbir. Kerja pentadbir bukan kerja mudah. Waris tu sendiri ada kerja dia selagi hidup, nak ditambah pulak dengan kerja sebagai pentadbir pusaka.

4. Bila dah lantik sesama waris pentadbir tersebut perlu buat permohonan untuk nak lantik dirinya sebagai pentadbir atas persetujuan waris-waris lain.

5. Kalau melibatkan kes Mahkamah tinggi perlu dapatkan khidmat peguam pulak.

6. Bila dah buat permohonan tunggulah si pentadbir untuk dapatkan perintah surat kuasa.

7. Dah dapat surat kuasa apa nak kena buat? Inilah permulaan kerja-kerja pentadbir untuk uruskan segala macam peninggalan harta pusaka si mati.

Biasa dengar pentadbir ‘give up’?

Ada dengar pentadbir buat kerja tak selesai-selesai?

Pernah jumpa kes pentadbir meninggal separuh jalan sebelum urusan pusaka selesai?

Harta kita tanggungjawab kita, buatlah perancangan pusaka sendiri.

Lantik lah wasi yang berkelayakan dan profesional yang mampu uruskan pusaka kita dengan sempurna.

Ada yang berpengalaman pernah jadi pentadbir? Berapa tahun baru selesai urusan pusaka secara keseluruhan?

Urustadbir pusaka melibatkan MASA, TENAGA dan WANG RINGGIT serta dapatkan KERJASAMA sesama WARIS.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 7

PEMBATALAN WASIAT

as-Salihin Trustee Berhad

PEMBATALAN WASIAT

Pewasiat boleh membatalkan/menarik balik Wasiat beliau pada bila-bila masa semasa hayat beliau.

Walau bagaimanapun, apabila pewasiat telah meninggal dunia, tiada pembatalan boleh dilakukan kerana Wasiat tersebut telah berkuatkuasa. Begitu juga waris-waris juga TIADA KUASA untuk membatalkan Wasiat dan/atau membatalkan perlantikan wasi di dalam Wasiat tersebut.

Hanya PERINTAH MAHKAMAH sahaja boleh membatalkan Wasiat atau perlantikan wasi sekiranya Wasiat dipertikaikan oleh mana-mana pihak. Juga, menjadi satu kesalahan jika waris-waris menafikan bahawa pewasiat mempunyai Wasiat sedangkan mereka mengetahui tentang kewujudan Wasiat tersebut.

Berikut adalah peruntukan Enakmen Wasiat Orang Islam (Selangor) 1999 (pindaan 2016 ):

Bahagian III- Pembatalan wasiat

SS 12 (a). Sesuatu wasiat hendaklah menjadi batal jika Pewasiat menarik balik wasiatnya

Bahagian IV– Perlaksanaan Wasiat

SS 15 (2) Sesuatu wasiat hendaklah dianggap sebagai ditarik balik :

(a) Jika pewasiat melakukan sesuatu perbuatan atau mewujudkan suatu
keadaan yang menunjukkan dengan qarinah atau urf bahawa dia telah
menarik balik wasiatnya.


SS 16- Seseorang hendaklah tidak dianggap sebagai menarik balik wasiatnya atas sebab:

(a) Penafian wasiat tersebut oleh orang lain

Wasiat yang lengkap adalah sah semasa hayat pewasiat dan akan berkuatkuasa apabila beliau meninggal dunia. Ini bermakna Wasi yang dilantik wajar melaksanakan wasiat tersebut serta membuat permohonan geran probet di Mahkamah Tinggi Sivil bagi mengesahkan perlantikan wasi tersebut di sisi undang-undang.

 Walau bagaimana pun, wasi yang telah dilantik berhak dan boleh menggunakan budibicara untuk menolak
perlantikan tersebut (Renunciation) atas alasan-alasan yang munasabah.


SS 8. Probate and Administration Act 1959 :

“Any person who is or may become entitled to representation may expressly renounce his right to the representation “

Dari segi perlaksanaan, as-Salihin boleh menggunakan budibicara untuk membuat penolakan perlantikannya sebagai wasi atas alasan munasabah seperti harta pusaka yang ditinggalkan oleh pewasiat tidak memadai atau mencukupi untuk membayar kos guaman bagi permohonan geran probet, sijil faraid serta kos-kos pentadbiran seperti yuran pentadbiran pusaka, yuran pindah milik, setem duti dan sebagainya. Dimana waris perlu menanggung kos-kos berkenaan dan waris tersebut tidak berkemampuan. Penolakan perlantikan ini wajar dibuat untuk kebaikan serta tidak membebankan waris.

Setelah as-Salihin menolak perlantikan, wasiat yang asal akan diserahkan kepada pentadbir pusaka yang telah
dipilih dan dipersetujui oleh semua waris pewasiat.


as-Salihin turut mengenakan bayaran minimum yang munasabah bagi menampung kos perjalanan serta masa yang telah digunakan oleh pegawai kami untuk majlis pembacaan wasiat, penerangan serta khidmat nasihat kepada waris untuk menguruskan pusaka pewasiat dengan cara yang betul.

Ditekankan bahawa, bayaran yang dikenakan semasa hayat pewasiat adalah bayaran untuk penyediaan dokumen wasiat dan bayaran tersebut tidak meliputi bayaran pelaksanaan wasiat dan pentadbiran harta pusaka pewasiat selepas kematian beliau.

Semasa hayat pewasiat, selain daripada bayaran penyediaan wasiat, as-Salihin tidak mengenakan sebarang bayaran lain samada bayaran bulanan atau tahunan untuk memastikan wasiat boleh dilaksanakan selepas kematian pewasiat serta membiayai kos pentadbiran pusaka. Bayaran pentadbiran pusaka hanya akan dikenakan apabila as-Salihin memulakan pentadbiran pusaka selepas kematian pewasiat dan kos tersebut akan ditanggung/dibiayai oleh harta pusaka pewasiat.

Amna Fazillah Ismail
Timbalan Presiden
as-Salihin Trustee Berhad

Credit Copy to FB Page as-Salihin Trustee Berhad

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 1

25 Hikmah Anda Perlu Berwasiat Dengan Segera.

hikmah-wasiat
Hikmah Berwasiat

25 Hikmah Anda Perlu Berwasiat

  • Berharap supaya dapat meninggal dunia di dalam Islam dan iman.
  • Melantik wasi yang amanah bagi menguruskan harta.
  • Mendidik waris agar taat kepada perintah Allah SWT dan Rasulullah SAW.
  • Memenuhi kehendak al-Quran dan as-Sunnah dan sebagai tanda taat kepada perintah Allah SWT dan sunah Nabi Muhammad SAW.
  • Mengelakkan penipuan dan penyelewangan di dalam pentadbiran harta pusaka.
  • Sebagai satu dakwah (seruan) kepada waris-waris supaya mengerjakan kebajikan dan meninggalkan kebatilan.
  • Mengelakkan waris-waris daripada memakan harta orang lain secara batil.
  • Persediaan menghadapi sakaratulmaut dan ajal yang dijanjikan oleh Allah SWT.
  • Mengelakkan kekeliruan dan kekecohan mengenai tempat yang sepatutnya jenazah dikebumikan.
  • Menyucikan harta melalui pembayaran zakat harta sebelum harta dibahagikan.
  • Perancangan dari segi rohani dan jasmani ke alam baharu atau alam barzakh yang kekal selama-lamanya.
  • Membuat peruntukan harta sepencarian bagi suami atau isteri anda sebagai tanda perhargaan di dalam mengharungi suka duka alam rumahtangga.
  • Meninggalkan pesanan yang baik kepada anak-anak supaya saling menghormati, bekerjasama dan mengasihi antara satu sama lain.
  • Menyatakan bagaimana akaun pentadbiran harta pusaka patut ditadbir
  • Mengharapkan keredhaan Allah SWT dan tanda redha dengan qadak dan qadar Allah SWT.
  • Tanda keinsafan, taubat dan mekanisme koreksi diri.
  • Membuat secara bertulis bagi menguatkan lagi hasrat pewasiat.
  • Menjalankan tanggungjawab agama dengan menghidupkan sunat muakkad iaitu sunah yang sangat dituntut.
  • Arahan kepada ahli waris tentang maklumat peguam yang tahu mengenai latar belakang anda dana harta anda.
  • Mengambil pengajaran daripada kisah Luqman al-Hakim dan anaknya, seperti yang dikisahkan di dalam al-Quran.
  • Tanda tawakal dan berserah diri kepad Allah SWT.
  • Mengingatkan waris-waris tentang pertemuan pada masa hadapan ketika dihimpunkan di Padang Masyar kelak.
  • Tanda bersyukur kepada Allah SWT tentang nikmat yang dianugerahkan-Nya
  • Memperuntukkan sebahagian harta pusaka untuk diberikan kepada bukan waris seperti anak angkat dan anak tiri.
  • Memperuntukkan sebahagian daripada harta pusaka untuk dijariahkan bagi tujuan kebajikan dan ganjaran pahala yang berterusan.

Dapatkan Segera

Buku Kaedah Pembahagian Harta Pusaka dan Kepentingan Wasiat

Ditulis oleh Ustaz Ghazali Ibrahim

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 1

Hibah Untuk Kemashlahatan Umat

Hibah Untuk Kemashlahatan Umat

Antara Fungsi Wasi dan Hibah

WASI

Soalan: Apa itu Wasi ?
Jawapan : Wasi adalah Seorang yang dilantik oleh pewasiat untuk mentadbir harta pusaka peninggalannya semasa beliau masih hidup

Soalan: Adakah waris menjadi seorang Wasi ?
Jawapan: Ya. Pewaris boleh menjadi Wasi

Soalan: Bolehkan melantik Syarikat menjadi Wasi ?
Jawapan: Boleh, tetapi Syarikat tersebut mestilah sebuat syarikat Trustee. Tambahan pula, lebih elok untuk menamakan sebuah Syarikat Trustee sebagai Wasi tambahan kerana Wasi individu mungkin meninggal dunia semasa pewasiat masih hidup.

Soalan: Adakah perlantikan Wasi boleh dicabar ?
Jawapan: Tidak boleh dicabar oleh sesiapa pun didalam peruntukan undang-undang di Malaysia

Soalan: Apakah yang terjadi sekiranya tiada Wasi dilantik ?
Jawapan: Semua waris-waris simati hendaklah bersetuju untuk melantik seorang pentadbir harta. Biasanya proses ini mengambil masa yang lama kerana semua waris-waris mesti dikumpulkan dan semuanya kena bersetuju dengan lantikan pentasbir harta tersebut.

Soalan: Apakah kesilapan-kesilapan yang biasa terjadi berkaitan dengan Wasi dan pembahagian harta di Malaysia ?
Jawapan: Ramai yang beranggapan penama/benefisiari insurans atau KWSP atau tabung haji atau akaun perbankan adalah sama dengan Wasi. Sebenarnya, penama/benefisiari adalah orang yang ada hak untuk mengeluarkan wang pampasan. Wang tersebut sepatutnya diserahkan kepada Wasi untuk diagihkan.

Contoh:
Abdullah semasa bujangnya telah menamakan Ibu dan adik bongsunya sebagai penama KWSP. Tetapi, beliau tidak menukarkan penama KWSP sehinggalah dia meninggal dunia dan beliau telah meninggalkan seorang balu dan 4 orang anak.

Memandangkan ibu Abdullah juga meninggal dunia, adik bongsu beliau telah ke KWSP dan mengeluarkan semua wang simpanan Abdullah dan diagihkan diantara adik beradiknya tanpa se-sen pun diberikan kepada balu dan anak-anak Abdullah.

Akibatnya – Nasib waris Abdullah iaitu isteri dan anak-anaknya tidak terbela dan adik beradik Abdullah telah memakan harta anak-anak yatim.

Apa yang sepatutnya berlaku;
a) Abdullah hendaklah sama ada memberi tahu Wasi wasiat beliau tentang penama KWSP atau menukarkan penama kepada Wasi tersebut.
b) Wasi kemudian mengeluarkan dan mengagihkan wang KWSP mengikut wasiat Abdullah atau mengikut kiraan Faraid.

Dengan ini, nasib keluarga Abdullah akan terbela. Senario yang sama boleh digunakan untuk wang insurans, tabung haji and harta mudah alih simati yang lain (credit to tuliswasiat.blogspot)

HIBAH

Pengertian Hibah adalah pemberian yang dilakukan oleh seseorang kepada pihak lain yang dilakukan ketika masih hidup dan pelaksanaan pembagiannya biasanya dilakukan pada waktu penghibah masih hidup. Biasanya pemberian-pemberian tersebut tidak akan pernah dicela oleh sanak keluarga yang tidak menerima pemberian itu, oleh karena pada dasarnya seseorang pemilik harta kekayaan berhak dan leluasa untuk memberikan harta bendanya kepada siapapun.

Adapun Menurut Asaf A. A. Fyzee, Pengertian Hibah ialah penyerahan langsung dan tidak bersyarat tanpa pemberian balasan. Selanjutnya diuraikan dalam Kitab Durru’l Muchtar memberikan definisi Hibah sebagai pemindahan hak atas harta milik itu sendiri oleh seseorang kepada orang lain tanpa pemberian balasan.

Salah satu syarat dalam hukum waris untuk adanya proses pewarisan ialah adanya seseorang yang meninggal dunia dengan meninggalkan sejumlah harta kekayaan. Sedangkan dalam hibah itu sendiri, seseorang pemberi hibah itu harus masih hidup pada waktu pelaksanaan pemberian.

Di dalam Hukum Islam dipebolehkan untuk seseorang memberikan atau menghadiahkan sebagain atau seluruhnya harta kekayaan ketika masih hidup kepada orang lain disebut “intervivos”. Pemberian semasa hidup itu sering disebut sebagai ‘hibah”. Di dalam hukum islam Jumlah Harta seseorang yang dapat dihibahkan itu tidak dibatasi. Berbeda halnya dengan pemberian seseorang melalui surat wasiat yang terbatas pada sepertiga dari harta peninggalan yang bersih. (credit to pengertianpakar.com)

Rukun Hibah
i.Pemberi – Sempurna Akal, Baligh, Rushd

ii.Penerima – Sesiapa Sahaja Asal Ada Keupayaan Terima Harta

iii.Barang2 – Halal, Milik Penuh, Ada Nilai

iv.Ada Ijab & Kabul

Kenapa Pentingnya Hibah
i. Waris Meneruskan Kehidupan – Tanpa Perlu Meminta Dengan Orang Lain.

ii. Menyelesaikan Hutang & Badal Haji

iii. Untuk Mengelakkan Daripada Waris Melakukan Dosa; eg:- guna harta anak yatim, guna hak orang lain

iv. Pengganti Pendapatan Ketua Keluarga

Apa Implikasi Jika Tiada Hibah? (Jika Meninggal)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 6

SyaihanSirotin.com Hai, tekan loceng untuk terima promosi dan update dari website ini :-)
Dismiss
Allow Notifications