Inflasi Perubatan (Medical Inflation)

 
Medical Inflation (Inflasi Perubatan)
 

⬛ Di Malaysia, data dari tahun 1997 hingga 2016 telah menunjukkan peningkatan dalam perbelanjaan kesihatan lebih daripada 100 peratus.
 

⬛ Pada tahun 1997, jumlah perbelanjaan kesihatan berjumlah RM8,604 juta. Nilai ini berjumlah RM22,144 juta pada tahun 2006 dan RM51,742 juta pada tahun 2016.
 

⬛ Purata “Global Medical Trend Rate” ialah 8.4%. Tetapi purata Medical Trend Rate untuk Malaysia ialah 15.3% (kedua tertinggi di Asia).
 

3 faktor utama menyebakan kenaikan kos rawatan perubatan (inflasi perubatan) 
 

1. ‌Populasi Penduduk:

‌ ✓ Penduduk yang semakin tua menyumbang kepada peningkatan dalam kos penjagaan kesihatan.
 
✓ ‌Orang tua lebih cenderung untuk menggunakan penjagaan kesihatan lebih kerap dan lebih intensif berbanding dengan golongan muda.

✓ 19.35% dari 32 juta penduduk di malaysia adalah orang tua yang berumur lebih daripada 50 tahun.

2. ‌Faktor sosial dan gaya hidup

✓ ‌Individu yang mengamalkan gaya hidup tidak sihat memerlukan lebih banyak perkhidmatan penjagaan kesihatan, yang memaksa mereka untuk membelanjakan lebih banyak pada penjagaan kesihatan.

✓ ‌16.9 % daripada 20.7 juta orang dewasa di Malaysia menghidap penyakit diabetes. Tidak kira bangsa dan agama. 

✓ ‌Malaysia telah dilabelkan sebagai negara paling gemuk di Asia kerana kira-kira separuh daripada populasinya yang berlebihan berat badan.

✓‌ Perangkaan dari Kementerian Kesihatan menunjukkan bahawa rakyat Malaysia terdedah untuk menghidap penyakit jantung lebih awal iaitu pada awal umur 58 tahun, berbanding dengan negara-negara lain di rantau Asia. 

3. ‌Teknologi perubatan:

✓ Teknologi baru boleh meningkatkan hasil perubatan dan kepuasan pesakit tetapi menyebabkan peningkatan kos yang banyak.

✓ ‌PwC (2012) menganggarkan bahawa teknologi baru akan meningkatkan kos perubatan keseluruhan sebanyak 25%.

✓ ‌Dengan kemunculan inovasi dan teknologi perubatan yang baru, permintaan pengguna akan meningkat dalam mencari penjagaan kesihatan yang baik. ‌Permintaan ini menyebabkan peningkatan permintaan insurans seiring dengan kos.

sumber :

https://infocus.wief.org/medical-inflation/

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 1

Adakah kita perlu memiliki insurans takaful dalam kehidupan kita sekarang?

Pentingkah insurans atau takaful?

Adakah kita perlu memiliki insurans takaful dalam kehidupan kita sekarang?

Salam,

Topik ini, sengaja saya persoalkan semula, kenapa kita perlu memiliki insurans takaful dalam kehidupan ini?

Bila sebut pasal insurans takaful ni, ramai orang biasanya refer kepada insurans kereta (sebab wajib ada), insurans kebakaran (sebab kena paksa beli oleh bank yang luluskan loan) dan insurans hospital (sebab tujuannya jelas – nak bayar bil hospital yang mahal tu).

Tapi bila sebut pasal LIFE ASSURANCE, tak ramai orang yang memilikinya. Ramai orang tak nampak bagaimana life assurance memainkan peranan dalam kehidupan  mereka. Peranannya TAK JELAS berbanding insurans insurans lain.

Ada yang cakap, “Life” assurance itu INSURANS NYAWA! HARAM!!! Mana boleh jual-beli nyawa?!! Ada yang cakap, komitmen hidupnya dah banyak sampai tak mampu nak ambil insurans; ada yang nak buat analisis itu ini, tapi tak ambil ambil jugak sampai saat ini; ada yang cakap membazir lah beli insurans ni; ada yang cakap susah buat claim lah dan bermacam macam alasan mereka beri untuk “menyedapkan” hati mereka bila berhadapan dengan ejen insurans macam saya.

TALKING ABOUT LIFE (Kehidupan)

Kalau anda seorang ‘parent’ seperti saya, anda tentu sedia maklum, dari hari pertama anak anda dilahirkan, anda-lah orang yang paling gembira dalam dunia ini. Saya faham perasaan anda, sebab saya pun ada 2  anak sendiri yang saya sambut kelahiran mereka ke dunia ini.

Bila menatap wajah anak anda itu, hati anda berjanji yang anda akan menjaga dia sebaik mungkin. Membesarkan dia dengan penuh kasih sayang, mendidik dia dengan sekolah yang berwawasan dan menaruh pelbagai harapan agar dia menjadi insan yang berjaya. Keseluruhan masa depannya, terletak pada tanggungjawab anda sebagai ibubapa.

Sebagai ibubapa, andalah yang memenuhi keperluan asas keluarga demi kebajikan anak anak. Dari makanan minum, pakaian, tempat tinggal, persekolahannya, bil bulanan, pengangkutan sehinggalah kepada penjagaan kesihatan, semuanya anda sediakan agar kehidupan anak-anak lebih terjaga.

Dan kesemua keperluan asas ini, anda PENUHI dengan SUMBER PENDAPATAN ANDA, tak kira samada anda bekerja atau berniaga. Persoalannya sekarang -ADAKAH INCOME BULANAN ANDA ITU PENTING? KENAPA IA PENTING?

Kebanyakan orang yang saya tanya, menjawab INCOME itu penting kerana mereka perlu menyediakan pelbagai keperluan harian. Ada duit, semua jadi! BETUL CAKAP ANDA!

Masalahnya sekarang, BOLEH ANDA SEKELUARGA HIDUP TANPA INCOME YANG BERTERUSAN?
– Kalau bulan ni, duit tak masuk, apa perasaan anda?
– Bagaimana kalau 6 bulan, duit tak masuk?
– Bagaimana kalau anda sekeluarga hilang income yang berterusan?
– Adakah ini menimbulkan banyak masalah dalam hidup anda?
– Bagaimana anda nak sediakan keperluan asas anda terutamanya tanggungjawab anda terhadap anak-anak anda?

Jadi, soalan saya yang seterusnya – APA YANG SUDAH ANDA LAKUKAN UNTUK MELINDUNGI KEPERLUAN HARIAN ANDA?

Untuk pengetahuan anda, dalam kehidupan harian, ada 5 punca utama yang boleh menyebabkan
anda kehilangan sumber income yang berterusan, iaitu:

1) Kalau anda meninggal awal sebelum tua

2) Kalau anda hilang upaya keseluruhan & berkekalan

3) Kalau anda menghidap penyakit yang teruk (kritikal)

4) Kalau anda ditimpa kemalangan yang teruk (hilang 1 anggota utama)

5) Bersara kerana sudah tua

No: 5 ini, anda boleh kawal dan selesaikan sendiri kerana ia hanya akan berlaku di masa akan datang. Anda mempunyai masa yang cukup untuk buat persediaan awal, dengan melakukan simpanan atau pelaburan dari sekarang.

Tapi 4 perkara pertama itu, anda biasanya TAK BOLEH KAWAL & TENTUKAN. Ia BOLEH BERLAKU BILA BILA MASA mengikut kehendak Tuhan. Dan ia boleh berlaku akibat kecuaian anda, dan kadang-kala ia boleh berlaku akibat kecuaian orang lain, walaupun anda seorang yang sangat hati-hati orangnya.

Keempat-empat perkara ini, jika tidak ditangani dengan betul, boleh menyebabkan anda sekeluarga mengalami BENCANA KEWANGAN (FINANCIAL DISASTER) di mana ia melibatkan jumlah kerugian kewangan yang sangat besar seperti hilang sumber income berterusan. Kerugian yang tak sanggup anda tanggung seorang diri!

Persoalannya sekarang – BAGAIMANA ANDA NAK PASTIKAN ANDA SEKELUARGA MASIH MEMPUNYAI INCOME YANG BERTERUSAN bila berlaku 4 perkara di atas?

PENYELESAIANNYA
 
Katakan, income bulanan anda ialah RM2,500 sebulan. Setahun adalah RM30,000.

Kalau pulangan pelaburan adalah 7.5% setahun, anda memerlukan RM400,000 sebagai modal untuk menghasilkan income berterusan RM30,000 setahun (Formula : RM30,000 bahagi 0.075 = RM400,000 modal)

Bagi anda yang income RM2,500 sebulan, adakah anda mempunyai RM400,000 itu sekarang?? Jarang sekali orang yang jawab ada bukan??

Cara 1 – Buat simpanan, untuk bina tabung kecemasan.

Kalau anda buat simpanan, anda perlukan RM750 sebulan yang perlu dilabur setiap bulan, TANPA GAGAL, sepanjang 20 TAHUN lamanya, barulah dapat RM400,000. Adakah anda sanggup menunggu selama 20 tahun untuk sediakan tabung kecemasan? Adakah anda mampu nak simpan RM750 sebulan kalau income anda cuma RM2,500 sebulan sahaja?

Inilah cara yang paling banyak orang guna, tapi langsung tak berkesan untuk menghadapi bencana kewangan yang mereka hadapi. Sebab letak duit di tempat yang salah, income tak dapat dijana secukupnya, keperluan asas tak dapat dipenuhi!

Cara 2 – Jual harta benda.

Apa harta yang boleh anda jual dalam masa terdekat? Untungkah bila jual dalam keadaan terdesak? Di mana anak isteri nak tinggal kalau rumah sebijik itu yang anda jual?

Cara 3 – Mohon pinjaman

Sapa nak kasi anda pinjam duit bila mereka tahu anda takde sumber income berterusan dan tak mampu untuk bekerja lagi? Kawan kawan pun berkira jugak nak kasi pinjam. Apatah lagi bank bank.

Cara 4- Mohon derma

Ini adalah cara paling popular yang ramai jugak orang guna bila dah terdesak. Tapi persoalannya, adakah masalah kewangan anda ini akan menjadi perhatian orang ramai? Dan adakah sumbangan yang diterima itu kekal berterusan?

BAGAIMANA KALAU, anda boleh bina TABUNG KECEMASAN dengan cara BERPAKAT RAMAI-RAMAI?

Biar kita dalam satu kumpulan peserta yang besar, sama sama tanggung apa jua kerugian kewangan yang berlaku dalam kehidupan kita dengan mencarum/menyumbang seorang sedikit ke dalam satu tabung kecemasan peserta.

Dari hanya RM 200 sebulan, anda boleh berpakat ramai-ramai, menyediakan tabung kecemasan seperti berikut:

RM 2,000 khairat kecemasan yang disediakan dalam masa 24 jam untuk belanja kebumi, majlis tahlil dan lain lain keperluan.

RM 5,000 khairat tambahan sebagai wang amanah untuk upah haji, zakat, fidyah, sedekah atau belanja guaman pusaka

RM 400,000 gantirugi akibat meninggal apa jua punca, yang boleh dilabur semula untuk menghasilkan dividen RM 30,000 setahun untuk keluarga

RM 400,000 gantirugi akibat lumpuh keseluruhan, yang boleh dilabur semula untuk menghasilkan dividen RM 30,000 setahun untuk keluarga

RM 60,000 gantirugi akibat menghidap 36 penyakit kritikal (bersamaan 2 tahun gaji) yang boleh digunakan untuk keperluan asas ketika terpaksa cuti panjang tanpa gaji akibat sakit merbahaya

Pengecualian bayaran (caruman menjadi percuma) bila disahkan menghidap 36 penyakit kritikal

RM200 ini hanyalah 8% dari income bulanan anda RM2,500. Adakah dengan mencarum 8% dari income bulanan anda ke dalam insurans, akan membuatkan keluarga anda JATUH MISKIN DAN MENGHADAPI BENCANA KEWANGAN? TIDAK BUKAN?

Tapi, kalau anda TAK CARUM 8% INI KE DALAM INSURANS, ANDA BOLEH KEHILANGAN 100% INCOME BULANAN ANDA bila ditimpa 4 perkara di atas.

Jadi, persoalannya sekarang, ANDA NAK HILANG 8% KE 100% DARI INCOME ANDA?

Untuk pengetahuan anda, konsep berpakat inilah yang merupakan KONSEP ASAS INSURANS & TAKAFUL di mana sekumpulan peserta yang ramai, BERPAKAT sama sama mengumpul dana secara BERJEMAAH. Syaratnya mudah, jika layak, setiap peserta hanya perlu mencarum sebahagian kecil dari income mereka, ke dalam tabung kecemasan ini dan setiap peserta yang masuk skim ini, akan diberi JAMINAN TANGGUNGAN KERUGIAN serta merta.

JAMINAN inilah yang dipanggil INSURANS / ASSURANCE / TAKAFUL.

INSURANS BUKAN JUAL BELI NYAWA ATAU JUAL BELI WANG PAMPASAN. Ia adakah suatu perkhidmatan kewangan (financial service) yang memberi JAMINAN (ASSURANCE) menanggung KERUGIAN KEWANGAN yang berlaku dalam KEHIDUPAN (LIFE) seseorang. FAHAM??

Jadi sekarang ni, mana CARA YANG PALING BERKESAN untuk anda menghadapi BENCANA KEWANGAN?

Nak TANGGUNG SENDIRI atau nak BERPAKAT RAMAI-RAMAI?

Kalau anda rasa anda nak tanggung sendiri, maka dipersilakanlah, tanggung risiko itu sendirian.

Kalau anda nak berpakat-pakat ramai ramai, anda boleh hubungi saya. Saya boleh berikan pakej yang terbaik untuk diri anda. Itu jaminan saya.

PERHATIAN!

Banyak orang faham dia perlu ambil insurans hayat bagi MELINDUNGI SUMBER INCOME & KEPERLUAN HARIAN mereka, tapi persoalannya adakah INSURANS HAYAT / TAKAFUL yang anda ambil itu, MAMPU MENYEDIAKAN INCOME BERTERUSAN UNTUK ANDA SEKELUARGA?

Kalau anda bayar sama jugak RM200 sebulan, tapi ambil pelan simpanan, coverage rendah RM100,000 sahaja, ADAKAH IA AKAN MENYELESAIKAN BENCANA KEWANGAN YANG ANDA HADAPI TERUTAMANYA APABILA HILANG SUMBER INCOME BERTERUSAN?

Jadi, JANGAN SANGKA DAH ADA INSURANS / TAKAFUL, anda boleh goyang kaki! Semak jumlah coverage anda, ADAKAH IANYA MENCUKUPI?

Orang yang ambil insurans, bayar mahal tapi coverage rendah boleh diumpamakan sebagai orang yang PAKAI HELMET, TAPI TAK DIIKAT DENGAN BETUL.

Bila accident, helmet yang dipakai tak bantu menyelamatkan nyawa sebab helmet pun terbang melayang.

Begitu jugak insurans yang coveragenya rendah! Bila COVERAGE KECIL, ia TAK DAPAT MENGHASILKAN INCOME YANG BERTERUSAN UNTUK KELUARGA ANDA!

Jadi, beringat-ingatlah!
Dalam bab insurans & takaful, berurusan-lah dengan mereka yang arif tentangnya.

Bukan dengan ejen ejen yang sekadar menjual produk ‘ntahapapantah’ saving plan, tapi coverage insurans LANGSUNG TAK DAPAT SAVE KELUARGA ANDA! 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 2

Kanser Payudara – Fakta dan Statistik

breast cancer, info kementerian kesihatan
Breast Cancer Statistic

Kanser Payudara – Fakta dan Statistik

Hampir semua orang mengenali seseorang atau tahu mengenai seseorang yang menghidap kanser payudara: Seorang ibu, kakak atau adik, nenek, makcik, rakan sekerja, kawan, jiran atau kadangkala (walaupun cukup jarang) seorang ayah atau abang.

Kanser payudara adalah kanser paling biasa di kalangan wanita di hampir semua pelosok dunia. Terdapat variasi yang nyata dalam kadar insiden kanser ini mengikut geografi. Insiden tertinggi adalah di Eropah Utara dan Amerika utara, sederhana di negara-negara Mediterranean dan Amerika Selatan dan paling rendah di Asia dan Afrika. Umur purata diagnosis yang dilaporkan adalah lebih kurang 50 tahun di negara membangun dan 60 tahun di negara-negara Barat.

Pada tahun 2000, terdapat 1,050,346 kes dilaporkan dengan 372,969 kematian akibat kanser payudara di seluruh dunia. Insiden in mempunyai julat purata daripada  95 bagi setiap 100,000 di negara maju dan 20 bagi 100,000 di negara membangun. Variasi ini dikatakan berpunca daripada perbezaan dalam saiz badan, diet, sifat revolusi reproduktif  seperti umur haid bermula, bilangan anak, umur melahirkan anak pertama, dan umur pada putus haid.

Insiden juga bergantung pada bangsa, lebih tinggi di kalangan wanita berkulit putih berbanding wanita kulit hitam,mereka yang keturunan Sepanyol dan orang Asia di Amerika Syarikat (AMERIKA SYARIKAT).  Insiden kanser (bilangan kes kanser baru) semakin meningkat.  Statistik bagi fenomena ini lebih menakutkan di negara seperti Amerika Syarikat dengan 184,000 kes baru kanser payu dara di kenal pasti setiap tahun.

Institut Kanser Kebangsaan menganggarkan bahawa menjelang umur 50 tahun, satu daripada setiap 50 wanita akan menghidap kanser payudara. Menjelang umur 80 tahun, bilangan ini meningkat kepada 1 daripada setiap sepuluh orang. Jika risiko insiden ini dikira sepanjang hayat seorang wanita, maka satu daripada setiap 8 wanita akan menghidapi kanser payudara. Satu daripada setiap 28 akan mati akibat penyakit ini.
Satu daripada setiap 3000 akan menghidap kanser payudara semasa mereka hamil dan wanita hamil lebih cenderung menghidap penghidap penyakit ini dalam lingkungan umur 30-an. (Hanya 2% daripada kanser payudara didiagnosis di kalangan wanita hamil.)

Dipersembahkan dalam bentuk lain:

• Setiap 3 minit, seorang wanita didiagnosis dengan kanser payu dara (AMERIKA SYARIKAT)
• Setiap 11 minit, seorang wanita mati akibat kanser payu dara(AMERIKA SYARIKAT)
• Setiap tahun, 30,000 wanita dan 200 lelaki didiagnosis dengan kanser payu dara (UK)

Di negara dengan kadarnya rendah setakat ini, terutamanya di Asia, kadar peningkatannya begitu mendadak dengan peningkatan yang besar dalam insiden termasuk juga kadar kematian (mortaliti).

Kanser Payudara di Malaysia – Faktanya

• Kanser payudara adalah kanser paling biasa keseluruhannya dan kanser paling biasa di kalangan semua wanita dari umur 20 tahun di Malaysia bagi tahun 2002 dan 2003

•  Kanser payudara paling biasa di kalangan kaum Cina, kemudian kaum India dan akhirnya kaum Melayu.

•  Kanser payudara menyumbang 31% daripada jumlah kes kanser wanita yang didiagnosis pada tahun 2003. (30.4% dalam 2002)

•  Kadar Piawai Umur (ASR) daripada kanser payudara di kalangan wanita ialah 52.8 per 100,000 orang pada 2002 dan 46.2 bagi setiap 100 000 orang pada 2003. Di kalangan kaum Cina, kadarnya lebih tinggi dengan 70.1 bagi setiap 100,000 orang, bagi orang India, ASRnya 61.7 bagi setiap 100,000 orang dan paling rendah di kalangan kaum Melayu dengan kadar 41.9 bagi setiap 100,000 orang. Pada 2003, kadarnya 33.9 bagi kaum Melayu, 59.7 bagi kaum Cina dan 55.8 wanita India.

•  Seorang wanita di Malaysia mempunyai 1 per 19 kemungkinan menghidap kanser payudara dalam hayat mereka.

•  Risiko kumulatif mendapat kanser payudara bagi kaum Cina, kaum India dan kaum Melayu adalah 1 per 14, 1 per 15 dan 1 per 24 masing-masing.

•  Lebih daripada separuh daripada wanita yang didiagnosis dengan kanser berumur kurang daripada 50 tahun.

Bagi bandingan, kanser yang kedua kekerapannya di kalangan wanita Malaysia pada 2002 & 2003 adalah kanser serviks yang menyumbang kepada 12% dan 12.9% masing-masing daripada jumlah kanser wanita.

Statistik bagi Malaysia telah diperoleh daripada laporan Daftar Kanser Kebangsaan 2002 dan 2003. Dengan peredaran masa, corak kanser termasuk kanser payudara akan lebih nyata. Hanyalah dengan data yang tepat dan boleh diharapkan, keputusan mengenai rancangan serta polisi boleh dibuat untuk negara Malaysia.

Anggaran oleh Agensi Antarabangsa untuk penyelidikan dalam kanser (Globocan 2000) melaporkan bahawa dalam tahun 2000, terdapat 3825 kes dilaporkan dan 1707 kematian akibat kanser payudara di Malaysia. Globocan 2000 menganggarkan  secara kasar kadar kanser payudara di Malaysia sebagai 34.9 per 100,000 orang dengan ASR 41.9 per 100,000 orang.

Kanser Payudara di Singapura

Daftar Kanser Singapura juga melaporkan insiden kanser yang lebih rendah di kalangan wanita Melayu berbanding wanita Cina dan India. Singapura mencatatkan peningkatan pada kadar 3.7% setiap tahun bagi insiden kanser payudara dari 1968 ke 1997. Insiden yang spesifik mengikut umur menunjukkan kadar tertinggi dalam julat umur 40-49 tahun dan kemudian kadarnya turun.

Ini bukan seperti insiden mengikut umur bagi wanita di Amerika yang meningkat dengan cepat sampai umur 50 tahun tetapi kemudian kadarnya perlahan tetapi masih tetap naik tetapi pada kadar yang lebih perlahan.

Kanser Payu dara di Pusat Perubatan Universiti Malaya, Kuala Lumpur (1993-2003)

Dari tahun 1993 ke 2003, terdapat sejumlah 1818 pesakit kanser payudara di  Hospital Universiti. Bilangan pesakit kanser payudara meningkat setiap tahun dengan bilangan tertinggi tercatat pada  2003. Ini 6 kali bilangan pesakit kanser payudara pada 1993.

Kanser payudara lebih biasa di kalangan wanita Cina berbanding wanita Melayu. 2% daripada pesakit ini berumur kurang daripada 30 tahun. Majoriti pesakit kanser dalam lingkungan umur 40-49 tahun apabila mereka mula-mula didiagnosis. Walau bagaimanapun ini bukan spesifik kepada umur tetapi mungkin berlaku akibat kedudukan hospital tersebut dan pelanggan mereka.

Mungkin ini disebabkan oleh populasi bandar yang lebih muda atau pihak kampung lebih suka mendapat rawatan tradisi. 30-40% daripada jumlah pesakit telah mula-mula didiagnosis pada tahap lewat dan walaupun wanita hari ini semakin mula didiagnosis dengan tumor yang lebih kecil, pengurangan dalam saiz masih belum cukup nyata.

Ini adalah kerana kekurangan kesedaran mengenai kanser payudara di kalangan wanita mengakibatkan mereka berjumpa dengan pihak doktor hanya pada tahap lewat. Demi mengesyorkan kadar penyembuhan yang lebih baik, penyakit ini mesti di kenal pasti seawal mungkin.  Adalah dicadangkan bahawa kanser payudara menghidap pada umur yang lebih muda dan lebih agresif di kalangan orang Asia. Hasil kajian mendapati bahawa kanser payudara di kalangan orang Asia lebih agresif berbanding dengan orang kulit putih. Walau bagaimanapun, penyelidikan yang lebih mendalam diperlu dan akan dijalankan untuk menilai perbezaan antara kedua-dua kumpulan ini (kanser payu dara di kalangan Orang Asia dan Orang kulit putih)


Artikel lanjut:- Kenali 5 Tahap Penyakit Barah Payudara Yang Semakin Membimbangkan

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 7

Bagaimana kerosakkan buah pinggang boleh berlaku?

Bagaimana kerosakkan buah pinggang boleh berlaku?

Pemindahan organ sebagai rawatan kekal tidak popular di Malaysia

DIANGGARKAN seorang daripada 10 orang dewasa berdepan dengan pelbagai bentuk kerosakan buah pinggang di seluruh dunia. Di Malaysia saja, daftar pendermaan organ dan dialisis bagi 2006 menyebut jumlah pesakit yang memerlukan dialisis meningkat secara dramatik sejak 20 tahun lalu.

Setiap tahun lebih 2,500 orang berada pada tahap akhir kegagalan buah pinggang (ESRD), iaitu jumlah yang menyaksikan lebih ramai memerlukan rawatan mesin dialisis.

Sekitar 1980, hanya 43 orang memerlukan bantuan dialisis tetapi pada 2006 jumlah itu meningkat menjadi 3,152 orang.

Satu daripada punca peningkatan ini, tentu saja disebabkan kenaikan jumlah pesakit diabetes dan tekanan darah tinggi.

Malah 55 peratus daripada kegagalan buah pinggang tahap yang serius berpunca daripada diabetes mellitus. Keadaan ini jika tidak dikesan dan dirawat sebaiknya membawa kepada kegagalan buah pinggang dan akhirnya kematian.

Begitupun, senario di Malaysia ketika ini hanya separuh daripada mereka yang didiagnosis dengan diabetes menjalani ujian mengesan masalah buah pinggang. Sebahagian lagi tidak berbuat demikian.

Kerosakan buah pinggang adalah masalah yang progresif. Ia tidak boleh disembuhkan dengan hanya memakan ubat. Rawatan ketika ini ialah dialisis (haemodialisis dan peritoneal dialisis), selain pemindahan organ.

Antara tiga kaedah rawatan itu, pemindahan organ adalah rawatan kekal. Bagaimanapun, ia hanya dikhususkan kepada kes yang sangat serius. Namun disebabkan jumlah penderma organ yang terhad, ia bukanlah pilihan yang popular di Malaysia.

Sebelum & Selepas

Antara tiga kaedah rawatan itu, pemindahan organ adalah rawatan kekal. Bagaimanapun, ia hanya dikhususkan kepada kes yang sangat serius. Namun disebabkan jumlah penderma organ yang terhad, ia bukanlah pilihan yang popular di Malaysia.

Simptom

  • Perubahan pola membuang air kecil.
    -Kerap bangun malam untuk buang air kecil
    – Air kencing berbuih
    – Kerap kencing tetapi jumlahnya sedikit
    – Air kencing berdarah
    – Berasa tekanan untuk kencing atau susah untuk kencing
  • Bengkak pada muka, kaki, buku lali atau tangan
  • Letih
  • Ruam pada tubuh atau rasa gatal
  • Loya dan muntah
  • Sesak nafas
  • Rasa sejuk
  • Pandangan berpinar dan sukar fokus.

INFO: Kegagalan Buah Pinggang (ESRD)

  • Di Malaysia, lebih 2,500 orang berdepan dengan ESRD atau 100 orang dalam sejuta populasi.
  • Di Pulau Pinang saja, kadar rawatan mencecah hingga 181 pesakit dalam sejuta orang.
  • Kajian pada 2006 mendapati ada 14,946 pesakit ketika ini bergantung pada mesin dialisis.
  • Kebergantungan pada dialisis adalah dua kali ganda, iaitu 52 orang pada 1997 menjadi 104 pada 2003. Sejak itu ia meningkat kepada 110 untuk sejuta populasi.
  • Kes baru dialisis pada 2006 ialah 3,152 pertambahan lebih 50 peratus daripada jumlah pesakit buah pinggang yang direkodkan pada 2000.
  •  
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 4

Manfaat 36 Penyakit Kritikal (Umum)

Manfaat 36 Penyakit Kritikal (Umum)

Di bawah ini saya senaraikan antara 36 penyakit-penyakit yang dianggap kritikal oleh mana-mana syarikat takaful di Malaysia yang membolehkan pemegang polisi mendapat manfaatnya bagi pihak diri dan keluarga. Penerangan yang sedikit teliti ini memerlukan pendapat pakar perubatan untuk sesetengah istilah-istilah perubatan.

 

1. Serangan Penyakit Jantung.

Kematian sebahagian otot jantung (miokardium) akibat kekurangan bekalan darah dan terbukti secara :-

i. mengalami kesakitan dada biasa yang berpanjangan; dan

ii. perubahan baru dalam bacaan elektrokardiografi akibat serangan ini; dan

iii. peningkatan tahap enzim kardiak ( CPK-MB ) yang melebihi tahap  normal makmal.

Diagnosis berdasarkan peningkatan ujian Troponim T sahaja tidak boleh diterima sebagai diagnosis suatu serangan penyakit jantung.

Angina juga dikecualikan secara khusus.

 

2. Penyakit Arteri Koronari Yang memerlukan Pembedahan.

Merujuk kepada pembedahan pintasan koronari arteri sebenar melalui cara pembedahan thorakotomi untuk membetulkan atau merawat penyakit koronari arteri tetapi tidak termasuk angioplasty, lain-lain intra-arteri, prosedur lelubang kunci (keyhole) atau laser.

 

3. Strok.

Ditakrifkan sebagai suatu kejadian atau kemalangan serebrovaskular yang menghasilkan sekueleneulogi bersifat kekal, berlanjutan selama tidak kurang dari enam (6) bulan. Takrif ini juga meliputi keadaan seperti Inflaksi tisu otak, pendarahan dan embolisasi dari luaran rangka tengkorak. Diagnosis mesti berdasarkan perubahan nyata yang dilihat dalam imbasan CT atau MRI dan disahkan oleh pakar neurology.

Dikecualikan secara khusus adalah symptom cerebral akibat serangan iskemik perantara, sebarang kepincangan iskemik neurological boleh sembuh, iskemik vertebrobasilar, symptom cerebral akibat migraine,kecederaan cerebral hasil dari trauma atau penyakit hypoxia dan  vascular yang memberi kesan pada mata  atau saraf optic atau fungsi vestibule.

 

4. Kanser.

Kanser ditakrifkan sebagai ketumbuhan tidak terkawal dan perebakan sel-sel  malignan serta penyerangan dan pemusnahan tisu-tisu normal menyebabkan rawatan atau pembedahan (kecuali prosedur endoskopi sahaja) dianggap perlu. Kanser ini mesti disahkan melalui pembuktian histology malignan.

Keadaan-keadaan berikut adalah terkecuali :-

i. Karsinoma in situ termassuk karsinoma serviks;

ii. Karsinoma duktus payu dara in situ;

iii. Karsinoma papilari pepundi dan Kanser Prostat Tahap 1;

iv. Semua kanser kulit kecuali melanoma malignan;

v. Penyakit Hodgkin Tahap 1;

vi. Tumor terjelma sebagai komplikasi Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit (AIDS).

 

5. Kegagalan Ginjal ( Buah Pinggang )

Kegagalan ginjal di peringkat akhir iaitu apabila kedua-dua ginjal gagal berfungsi dan dianggap kronik serta tidak dapat dipulihkan semula dan mengakibatkan rawatan dialysis ginjal berkala perlu dimulakan atau menjalani pemindahan ginjal.

 

6. Penyakit Kelumpuhan / Paraplegia

Hilang keupayaan guna kedua-dua belah tangan atau kedua-dua belah kaki secara menyeluruh dan kekal, atau sebelah tangan dan sebelah kaki, melalui kelupuhan akibat penyakit atau kecederaan secara berterusan selama sekurang-kurangnya enam (6) bulan dari tarikh trauma atau penyakit itu.

 

7. Pemindahan Organ Utama.

Telah menjalani pembedahan pemindahan sebagai penerima organ manusia yang berikut :-

i. Buah Pinggang

ii. Paru-paru

iii. Hati

iv. Jantung

v. Sum-sum tulang

 

8. Sklerosis Pelbagai / Berbilang.

Diagnosis yang jelas tanpa ragu oleh seorang pakar neurology untuk mengesahkan gabungan berikut yang telah berterusan selama sekurang-kurangnya enam (6) bulan :-

i. Symptom yang boleh dirujuk kepada saluran (jasad putih) yang melibatkan saraf optic, pangkal otak dan saraf tunjang yang menghasilkan kepincangan neurology yang ketara; dan

ii. Kepelbagaian atau keberasingan ketara lesion; dan

iii. Catatan sejarah yang didokumentasikan dengan rapi tentang keadaan symptom atau kekurangan neurology yang bertambah tenat atau semakin pulih.

 

9. Hepatitis Virus Fulminan.

Penyakit ini ditakrifkan sebagai nekrosis hati separa besar hingga kepada besar akibat serangan sebarang virus yang secara terjalnya mengarah kepada kegagalan hati.

Kriteria diagnostic yang perlu ada ialah :-

a. Penguncupan saiz hati yang cepat seperti yang dikesan melalui ultrabunyi abdomen; dan

b. Nekrosis melibatkan keseluruhan lobul, dengan hanya meninggalkan rangka reticulum yang musnah; dan

c. Penyakit kuning yang teruk.

Jangkitan Hepatitis B atau status pembawa sahaja tidak memenuhi criteria diagnostic.

 

10. Hypertensi Arteri Pulmonari Utama.

Bermaksud hipertensi pulmonary utama dengan pembesaran ventrikul kanan yang ketara yang disahkan hasil melalui siasatan termasuklah kardiak katerisan, mengakibatkan kepincangan fizikal kekal dan tidak boleh sembuh sehingga tahap sekurang-kurangnya Kelas 3 mengikut Klasifikasi New York Heart Association untuk kepincangan kardiak, dan menyebabkan Hayat dilindungi tidak boleh melakukan pekerjaan biasa.

 

11. Koma.

Keadaan tidak sedar diri, dengan tiada tindak balas terhadap rangsangan luar atau keperluan dalaman, berterusan selama tidak kurang daripada 96 jam, memerlukan system sokongan hidup dan mengakibatkan kemerosotan neurology sehingga melebihi 30 hari. Pengesahan oleh seorang pakar neurology mestilah diperolehi.

Koma yang diakibatkan secara langsung daripada kecederaan sengaja diri sendiri, penyalahgunaan dadah atau alcohol adalah terkecuali.

 

12. Buta.

Kehilangan daya penglihatan kedua-dua belah mata secara menyeluruh, kekal dan tidak boleh dibaik pulih. Pengesahan bersijil oleh ahli oftalmologi diperlukan.

 

13. Penggantian Injap Jantung.

Telah menjalani pembedahan dada-terbuka untuk mengganti atau membaiki injap kardiak akibat ketidaksempurnaan atau keadaan tidak normal yang terjadi pada injap jantung selepas tarikh kontrak berkuatkuasa atau selepas tarikh berkuatkuasa semula.

Pembaikan melalui pembedahan injap (valvotomi), prosedur infra-arteri, pembedahan lelubang kunci (key-hole) atau teknik-teknik seumpama adalah secara khususnya dikecualikan.

 

14. Pembedahan Aorta.

Telah menjalani pembedahan melalui thorakotomi atau laprotomi untuk membaiki atau membetulkan aneurisma aortic, suatu penghalang pada aorta atau koarktasi aorta. Untuk tujuan takrifan ini, aorta bermaksud aorta thorasik dan aorta abdomen tetapi tidak termasuk cabang-cabangnya.

 

15. Penyakit Alzheimer.

Kemerosotan atau kehilangan daya intelektual atau berkelakuan tidak normal yang terbukti dengan keadaan klinikal dan soal selidik piawai yang diperakui atau ujian daripada Penyakit Alzheimer / kepincangan kemerosotan organic dalam otak yang tidak boleh sembuh kecuali neurosis, penyakit psikiari, dan sebarang kepincangan organik berkaitan dadah atau alcohol, menyebabkan kemerosotan ketara pada fungsi mental dan social di mana hayat dilindungi perlu diawasi sepanjang masa.

Diagnosis mesti disahkan secara klinikal oleh seorang pakar perubatan yang berkaitan.

 

16. Hilang Pendengaran / Pekak.

Kehilangan upaya dengar pada kedua-dua telinga secara menyeluruh, kekal dan tidak boleh sembuh akibat penyakit atau kemalangan. Bukti perubatan dalam bentuk audiometric dan ujian ambang bunyi mesti dikemukakan.

 

17. Hilang Percakapan.

Hilang keupayaan untuk bertutur secara menyeluruh dan tidak boleh dibaik pulih secara berterusan untuk tempoh selama dua belas ( 12 ) bulan. Bukti perubatan yang mengesahkan kecederaan atau penyakit saluran suara yang menyokong kehilangan keupayaan ini mesti disediakan oleh seorang pakar berkaitan (Telinga, Hidung, Tekak)

Kesemua sebab-sebab berkaitan psikiatrik adalah terkecuali.

 

18. Kebakaran Parah.

Kecederaan terbakar darjah ketiga meliputi sekurang-kurangnya dua puluh peratus (20%) permukaan tubuh badan hayat dilindungi seperti diukur mengikut “Hukum 9” dalam carta Permukaan Badan Lund & Browder.

 

19. Penyakit Membawa Maut.

Hayat dilindungi mestilah menderita akibat keadaan penyakit, yang pada pendapat pakar perubatan yang berkaitan akan membawa kepada kematian dalam jangkamasa dua belas (12 ) bulan. Hayat dilindungi mesti tidak lagi menerima rawatan secara aktif selain daripada rawatan untuk melegakan kesakitan.

 

20. AIDS Disebabkan Pemindahan Darah.

Hayat dilindungi dijangkiti virus HIV atau AIDS dengan syarat :-

i. Jangkitan tersebut dari transfusi darah yang dilakukan di Malaysia atau Singapura selepas polisi berkuatkuasa;

ii. Hayat dilindungi tidak menghidapi haemophiliac; dan

iii. Hayat dilindungi bukan ahli kumpulan berisiko tinggi tetapi tidak terhad kepada homoseksual, penyalahgunaan dadah secara suntikan atau pelacur.

Notis pemberitahuan dan bukti kejadian mesti dikemukakan secara bertulis daripada pihak berwajib kesihatan yang mengesahkan bahawa jangkitan terjadi secara perubatan.

 

21. Penyakit Motor Neuron.

Penyakit motor neuron yang tidak diketahui etiologinya dicirikan oleh kemerosotan berterusan saluran kortikospinium dan sel tanduk anterior atau neuron eferen bulbar. Ini termasuklah atrofi otot spina, palsi bulbar berterusan, sclerosis lateral amiotrofik dan sclerosis lateral primer.

Diagnosis mestilah disahkan oleh seorang pakar perubatan neurology.

 

22. Penyakit Parkinson.

Diagonosis jelas dan tanpa ragu Penyakit Parkinson oleh seorang pakar neurology di mana pesakit berkeadaan  :-

i. tidak boleh dikawal dengan pengunaan ubat; dan

ii. menunjukkan tanda kemungkinan kepincangan berlarutan.

Aktiviti penilaian kehidupan harian mengesahkan kehilangupayaan hayat dilindungi untuk melakukan tanpa bantuan sekurang-kurangnya tiga (3) perkara berikut :-

i.          Pengalihan

Berkeupayaan untuk bangun dan duduk dari kerusi tanpa memerlukan bantuan fizikal.

ii.         Pergerakan

Berkeupayaan bergerak dari bilik ke bilik tanpa memerlukan sebarang bantuan fizikal.

iii.        Buang Air / Penggunaan Tandas

Berkeupayaan untuk mengawal fungsi system pembuangan air besar dan kecil secara semulajadi untuk menjaga kebersihan diri.

iv.       Berpakaian

Berkeupayaan untuk memakai atau menanggalkan pakaian yang perlu tanpa memerlukan bantuan orang lain.

v.         Mandi / Membasuh

Berkeupayaan untuk mandi atau membersihkan diri (termasuklah kemampuan masuk dan keluar untuk mandi) dan membersihkan diri dengan cara-cara lain.

vi.        Makan

Semua usaha untuk memasukkan makanan yang telah di sediakan ke dalam tubuh badan.

Hanya Penyakit Parkinson idiopathic yang dilindungi. Penyakit Parkinson yang dirangsang dadah atau disebabkan oleh toksik adalah terkecuali.

 

23. Penyakit Hati Kronik.

Kegagalan hati peringkat akhir dengan kewujudan kesemua penyakit berikut :-

– Penyakit kuning kekal;

– Askit;

– Ensefalopati;

– Hipotensi portal.

Wernicke’s ansefalopi & penyakit hati sekundar akibat penyalahgunaan dadah & alcohol adalah terkecuali.

 

24. Penyakit Paru-paru Kronik.

Kegagalan system pernafasn di peringkat akhir termasuk penyakit paru-paru interstitial kronik.

Semua kriteria-kriteria berikut mesti dipenuhi :-

i. Memerlukan terapi oksigen kekal oleh sebab hasil ujian berterusan FEV1 bernilai kurang daripada satu liter. (Isi padu Penghembusan Nafas Paksaan semasa saat pertama bagi suatu penghembusan nafas paksaan)

ii. Analisis Gas Darah Arteri dengan tekanan oksigen separa kurang dari atau bersamaan 55mmHg.

iii. Disponea ketika berehat.

 

25. Anaemia Aplastik.

Kegagalan sum-sum tulang kronik yang berlarutan menyebabkan aplasia sum-sum tulang menyeluruh dan memerlukan rawatan sekurang-kurangnya satu daripada kaedah berikut :-

i. Transfusi produk darah secara berkala.

ii. Agen perangsang sum-sum.

iii. Agen imunosupresif.

iv. Pemindahan sum-sum tulang.

 

26. Distrofi Otot.

Diagnosis distrofi otot memerlukan pengesahan oleh seorang pakar nuerologi dengan gabungan 3 daripada 4 keadaan berikut :-

i. Sejarah keluarga di mana ahli-ahlinya menghidap penyakit ini

ii. Kewujudan klinikal termasuk ketiadaan deria gangguan, cecair spina serebo biasa dan pengurangan refleks tendon yang sederhana

iii. Elektromiogram sifatan

iv. Kesangsian klinikal yang disahkan oleh biopsy otot

Kanak-kanak di bawah umur 12 tahun terkecuali daripada takrifan ini.

 

27. Poliomielitis.

Diagnosis tanpa ragu oleh seorang pakar neurology tentang jangkitan virus polio yang menyebabkan penyakit lumpuh akibat fungsi motor yang terjejas atau daya pernafasan yang lemah sebagai tanda jangkitan. Kes-kes yang tidak melibatkan lumpuh tidak layak untuk manfaat ini. Lain-lain sebab lumpuh (seperti sindrom Guillain-Barre) adalah terkecuali.

 

28. Meningitis Bekteria.

Meningitis bacteria yang menyebabkan inflamasi membrane otak atau saraf tunjang yang mengakibatkan kepincangan neurological kekal  selama tempoh minima tiga puluh (30) hari dan kehilangan upaya melakukan sekurang-kurangnya tiga (3) Aktiviti Harian Kehidupan yang berikut, sama ada dengan atau tanpa menggunakan peralatan mekanikal, peranti khas atau lain-lain bantuan dan penyesuaian yang digunakan untuk orang hilang upaya. Untuk tujuan pembayaran manfaat ini, perkataan “kekal” ditakrifkan sebagai tiada harapan untuk sembuh dengan menggunakan pengetahuan dan teknologi perubatan semasa.

Aktiviti Harian Kehidupan yang dimaksudkan adalah :-

i.          Pengalihan

Berkeupayaan untuk bangun dan duduk dari kerusi tanpa memerlukan bantuan fizikal.

ii.         Pergerakan

Berkeupayaan bergerak dari bilik ke bilik tanpa memerlukan sebarang bantuan fizikal.

iii.        Buang Air / Penggunaan Tandas

Berkeupayaan untuk mengawal fungsi system pembuangan air besar dan kecil secara semulajadi untuk menjaga kebersihan diri.

iv.        Berpakaian

Berkeupayaan untuk memakai atau menanggalkan pakaian yang perlu tanpa memerlukan bantuan orang lain.

v.         Mandi / Membasuh

Berkeupayaan untuk mandi atau membersihkan diri (termasuklah kemampuan masuk dan keluar untuk mandi) dan membersihkan diri dengan cara-cara lain.

vi.        Makan

Semua usaha untuk memasukkan makanan yang telah di sediakan ke dalam tubuh badan.

Diagnosis hendaklah disahkan oleh pakar neurology.

 

29. Tumor Otak Benigna.

Suatu tumor bukan kanser di dalam otak yang boleh mengancam nyawa,yang mengakibatkan timbulnya ciri-ciri  peningkatan tekanan intrakaranium seperti papiloedema, symptom mental, tidak sedar diri dan kepincangan deria. Kehadiran tumor ini mesti disahkan oleh kajian imej gambar imabasan CT atau MRI.

Perkara-perkara berikut adalah dikecualikan :-

i. Sista;

ii. Granulomas;

iii. Malformasi dalam atau pada arteri atau vena otak;

iv. Haematomas;

v. Tumor dalam kelenjar pituitary atau spina;

vi. Tumor saraf akustik.

 

30. Eusefalitis.

Ditakrif sebagai inflamasi bahan otak yang teruk mengakibatkan kepincangan neurological kekal selama tempoh  minima tiga puluh (30) hari dan disahkan oleh seorang pakar neurology. Kepincangan kekal ini mesti mengakibatkan hilang keupayaan melakukan sekurang-kurangnya tiga (3) Aktiviti Harian Kehidupan yang berikut, sama ada dengan atau tanpa menggunakan peralatan mekanikal, peranti khas atau lain-lain bantuan dan penyesuaian yang digunakan untuk orang hilang upaya. Bagi tujuan pembayaran manfaat ini, perkataan “kekal” ditakrifkan sebagai tiada harapan untuk sembuh dengan menggunakan pengetahuan dan teknologi perubatan semasa.

Aktiviti Harian Kehidupan yang dimaksudkan adalah :-

i.          Pengalihan

Berkeupayaan untuk bangun dan duduk dari kerusi tanpa memerlukan bantuan fizikal.

ii.         Pergerakan

Berkeupayaan bergerak dari bilik ke bilik tanpa memerlukan sebarang bantuan fizikal.

iii.        Buang Air / Penggunaan Tandas

Berkeupayaan untuk mengawal fungsi system pembuangan air besar dan kecil secara semulajadi untuk menjaga kebersihan diri.

iv.        Berpakaian

Berkeupayaan untuk memakai atau menanggalkan pakaian yang perlu tanpa memerlukan bantuan orang lain.

v.         Mandi / Membasuh

Berkeupayaan untuk mandi atau membersihkan diri (termasuklah kemampuan masuk dan keluar untuk mandi) dan membersihkan diri dengan cara-cara lain.

vi.        Makan

Semua usaha untuk memasukkan makanan yang telah di sediakan ke dalam tubuh badan.

Diagnosis hendaklah disahkan oleh pakar neurology.

 

31. AIDS Termanifestasi Sepenuhnya. ( Full Blown AIDS )

Manifestasi klinikal AIDS (Acquired Immuno-deficiency Virus) mesti disokong dengan keputusan positif ujian antibody HIV ( Human Immuno-deficiency Virus) dan satu ujian pengesahan Western Blot. Sebagai tambahan, hayat dilindungi juga mesti mempunyai kiraan sel CD4 yang kurang dari dua ratus (200) dan memenuhi satu atau lebih daripada criteria berikut :-

i.          Kehilangan berat badan melebihi 10% daripada berat badan di sepanjang tempoh kurang daripada enam (6) bulan (wasting syndrome);

ii.        Kaposi Sarcoma;

iii.        Pneumocystic Carinii Pneumonia;

iv.        Progressive multifocal leukoencephalopathy;

v.         Tuberculosis Aktif;

vi.        Lymphocytes kurang daripada satu ribu (1000);

vii.       Malignant Lymphoma.

 

32. Lain-lain Penyakit Koronari Arteri Yang Serius.

Penyempitan lumen pada sekurang-kurangnya tiga arteri utama iaitu Sirkumfleks, Arteri Koronari Kanan (RCA), Arteri Menurun Anterior Kiri (LAD), ke tahap minimum 60% atau lebih yang dibuktikan oleh arteriographi kronari. Manfaat ini boleh dibayar tanpa mengira sama ada sebarang bentuk pembedahan koronari arteri telah dilakukan.

 

33. Pembedahan Otak.

Telah menjalani pembedahan otak di bawah penggunaan anaestesia am dan kruniotomi telah dilaksanakan semasa pembedahan tersebut dilakukan. Bur Hole & pembedahan otak akibat kemalangan adalah terkecuali.

 

34. Sindrom ‘APPALIC’.

Nekrosis kortex otak menyeluruh yang tidak menjejaskan pangkal otak. Diagnosis mesti disahkan oleh seorang pakar neurology dan keadaan pesakit mesti didokumentasikan selama sekurang-kurangnya satu (1) bulan.

 

35. Kecederaan Kepala Utama.

Kecederaan fizikal di kepala yang menyebabkan fungsi yang ketara secara kekal selama tempoh minimum tiga (3) bulan dari tarikh truma atau kecederaan. Hasil kepincangan berfungsi kekal ini hendaklah disahkan oleh seorang pakar neurology dan dipersetujui oleh Pegawai Perubatan Syarikat serta menyebabkan hilang keupayaan melakukan sekurang-kurangnya tiga (3) Aktiviti Harian Kehidupan yang berikut, sama ada dengan atau tanpa menggunakan peralatan mekanikal, peranti khas atau lain-lain bantuan dan penyesuaian yang digunakan untuk orang hilang upaya. Untuk tujuan pembayaran manfaat ini, perkataan “kekal” ditakrifkan sebagai tiada harapan untuk sembuh dengan menggunakan pengetahuan dan teknologi perubatan semasa.

Aktiviti Harian Kehidupan yang dimaksudkan adalah :-

i.          Pengalihan

Berkeupayaan untuk bangun dan duduk dari kerusi tanpa memerlukan bantuan fizikal.

ii.         Pergerakan

Berkeupayaan bergerak dari bilik ke bilik tanpa memerlukan sebarang bantuan fizikal.

iii.        Buang Air / Penggunaan Tandas

Berkeupayaan untuk mengawal fungsi system pembuangan air besar dan kecil secara semulajadi untuk menjaga kebersihan diri.

iv.        Berpakaian

Berkeupayaan untuk memakai atau menanggalkan pakaian yang perlu tanpa memerlukan bantuan orang lain.

v.         Mandi / Membasuh

Berkeupayaan untuk mandi atau membersihkan diri (termasuklah kemampuan masuk dan keluar untuk mandi) dan membersihkan diri dengan cara-cara lain.

vi.        Makan

Semua usaha untuk memasukkan makanan yang telah di sediakan ke dalam tubuh badan.

 

36. Kehilangan Anggota Badan.

Putusnya secara fizikal kedua-dua anggota badan pada atau atas pergelangan tangan atau pergelangan kaki, yang menyeluruh dan tidak dapat dipulihkan, atau satu anggota badan pada atau atas pergelangan tangan atau pergelangan kaki akibat kecederaan.


 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 14

SyaihanSirotin.com Hai, tekan loceng untuk terima promosi dan update dari website ini :-)
Dismiss
Allow Notifications