Melepaskan Hak Faraid Dalam Pentadbiran Harta Pusaka

milikan bersama

Harta Milikan Bersama

Melepaskan hak bermaksud waris membebaskan haknya ke atas harta pusaka si mati dengan memberi atau menghadiahkan bahagiannya kepada waris lain.

Melepaskan hak juga bermaksud memberikan bahagian kepada waris lain secara percuma. Ia boleh dibuat secara lisan ketika perbicaraan sedang berjalan atau menandatangani Borang Persetujuan.

Kadangkala waris melepaskan haknya setelah dibayar. Tetapi itu tidak bermakna pelepasan itu tidak sah. Pihak Pentadbir Tanah tidak akan mengambil kira perkara itu.
 
Sama ada waris yang melepaskan haknya itu sudah dibayar atau tidak, itu tidak penting. Apa yang penting ialah waris mengaku dan bersumpah bahawa dia melepaskan haknya. Itu sahaja yang akan diambil kira.
 
Walau apapun tujuan waris, sama ada atas dasar kasih syang, kasihan, tidak peduli, tidak mahu ambil pusing tentang pusaka itu, atau sudah menerima bayaran terlebih dahulu, ini tidak akan memberi sebarang kesan kepada kesahan pelepasan yang dibuat.
 
Mungkin waris melepaskan hak khusus kepada seorang waris lain atau melepaskan hak kepada semua waris itu kerana semua waris berkongsi hak yang dilepaskan itu. Atau melepaskan hak sedikit kepada waris ini dan selebihnya kepada waris yang lain.
 
Terdapat juga waris yang sanggup membayar nilai bahagian waris lain. Sebagai gantinya, waris yang menerima bayaran itu akan menandatangani Borang Persetujuan untuk melepaskan haknya kepada waris yang membayar tadi.
 
Cara ini biasa digunakan apabila melibatkan harta tak alih. Ia boleh dilakukan dengan syarat waris yang sanggup membayar itu mampu. Dengan lain perkataan, kaedah ini perlu kepada modal tunai yang sepadan dengan nilai harta pusaka yang ditinggalkan.
 
Secara tidak langsung, ia umpama waris membelu harta tak alih itu daripada waris yang lain. Cuma jangan ada pula waris yang sudah mendapat duit, kemudian enggan menandatangani Borang Persetujuan. Perlu berhati-hati tentang perkara itu.
 
 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 5

5 Perkara Wajib Yang Anda Perlu Tahu Jika Menulis Wasiat.

Wasiat itu pesanan selepas mati

5 Perkara Wajib Yang Anda Perlu Tahu Jika Menulis Wasiat.

Ramai yang masih faham macam ni…

1. Buat apa buat wasiat kalau boleh ditentang?
 
2. Wasiat boleh 1/3 kepada bukan waris je. Mana boleh wasiat kepada waris.
 
Dua-dua betul, tapi sebelum gunakan point kat atas untuk tidak merancang pusaka yang bakal membebankan waris, kena faham fungsi keseluruhan wasiat dulu. 
 
1. LANTIK WASI
 
Dalam wasiat boleh lantik WASI. Wasi ni umpama kita la masa hidupnya. Semua benda kita boleh buat sendiri masa hidup. Tapi bila mati, kita dah tak boleh buat apa, WASI lah yang perlu ambik alih wakilkan kita si mati ni.
 
Sebab tu penting lantik wasi yang pakar dan berpengalaman. Bukan main petik je lantik isteri yang tak tahu apa-apa, lantik suami pun yang kadang-kadang semua isteri uruskan. Atau lantik anak yang belum tentu boleh laksanakan nak-nak nya kalau anak-anak muda dan kecik lagi.
 
2. LANTIK PENJAGA HARTA ANAK BAWAH UMUR 
 
Dalam dokumen wasiat suami boleh melantik penjaga harta anak bawah umur. Perlu diambik tahu, isteri BUKAN penjada automatic harta anak bawah umur ye. Isteri perlukan perlantikan. 
 
Jangan mengeluh bila kelak ada arahan  harta anak bawah unur esok-esok perlu dipegang oleh Amanah Raya Berhad. So ambik tahu perkara penting ni. 
 
3. SENARAIKAN HUTANG PIUTANG
 
Dalam wasiat jugaklah kita wajib menyatakan segala hutang yang kita tinggalkan kat dunia ni. Especially kalau hutang dengan orang. 
 
Selagi orang tu tak halalkan masaklah kita tak bawah sana. Nak-naknya waris pun tak tahu perihal hutang dengan orang tu. 
 
Ataupun waris sengaja taknak bayar sebab kata waris yang berhutang tu si mati. Bukannya saya. Kenapa saya yang kena bayar pulak. Ada kes camni.. infact banyak. bila pemiutang mintak hutang dari waris, waris ignore. Ada yang pernah experience?
 
4. WASIAT 1/3 KEPADA BUKAN WARIS
 
Dalam dokumen wasiat jugakla kita boleh nak nyatakan sebahagian dari harta kita ni nak bagi kepada diri kita balik. Takkan semua nak bagi waris enjoy. 
 
Contoh paling mudah, kita ambik policy takaful 1 juta. Hidup pun tak pernah merasa 1juta, alih-alih takkan bila mati nak bagi semua waris enjoy. Ambik lah sedikit untuk bekalan kita di bawah sana.
 
Nak harapkan waris nak sedekahkan 1/3 daripada 1 juta tu belum tentu. Kalau kita sebagai waris pun belum tentu nak sedekah 1/3 daripada 1 juta tu kan.
 
Tapi kalau kita dah dinyatakan siap-siap dalam dokumen wasiat ianya dah jadi satu kewajipan. Waris tak boleh menentang. Kena jugak laksanakan wasiat 1/3 tu.
 
lItulah yang dikatakan wasiat 1/3 hanya kepada bukan ahli waris tu. 
 
5. HASRAT DAN PESANAN
 
Dalam dokumen wasiat juga boleh lah kita tinggalkan pesanan dan hasrat kepada ahli-ahli waris. Yelah, kalau tak nyatakan hasrat kepada waris mana depa nak tahu. Takkan waris main agak-agak je kot. Tu yang macam-macam isu timbul. Sebab takde pesanan.
 
Dalam pesanan ni jugaklah kita nyatakan harta ni nak bagi waris mana, harta ni nak buat camana, begitu dan begini.
 
Kalau waris nak ikut hasrat dan pesanan kita tu, depa boleh lah ikut. Kalau rasa-rasa taknak ikut, bincanglah sesama waris faraid lain macam mana nak buat. 
 
Yang penting bersepakat dan bekerjasama.
 
Bukan la kata kalau sorang waris taknak ikut wasiat, habis terbatal keseluruhan wasiat. Itu macam wow sangat bunyinya.
 
Sebab tulah pentingnya kepada seseorang yang jadi wakil kita ni kena bijak macam kita masa kita urus harta kita sendiri tatkala hidup.
 
Ok dah faham dah? 
 
Ada lagi keraguan tentang wasiat boleh ditentang atau wasiat 1/3 ni? 
 
Kalau belum jelas, lebih baik dapatkan penjelasan terlebih dahulu.
 
Kalau dah jelas, cepat-cepatlah ambik tindakan awal sebab hidup ni terlalu unpredictable.
 
Klik link di bawah jika untuk sebarang pertanyaan:-
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 1

WASIAT, NAMPAK KELEBIHAN DAPAT KELEBIHAN

Jika berwasiat

WASIAT, NAMPAK KELEBIHAN DAPAT KELEBIHAN

Al Kisah…

“Tiap sorang waris dia dapat RM 2 – 3 juta sorang…”

“Tau berapa diorang sedekah kan bagi pihak arwah ???”

‘RM 1,000’ !!

Bayangkan jika arwah buat WASIAT

WASI akan laksanakan sehingga 1/3 bahagian daripada harta arwah tu untuk tujuan sedekah untuk diri arwah tu sendiri. Takkan nak bagi waris enjoy semua sekali kot.

Berapa banyak tu?

Wasiat kepada waris dan bukan waris
Wasiat bukan pekara sia-sia.

Mula-mula kena faham dulu fungsi wasiat.

1. Perlantikan wasi nak lantik siap-siap siapa yang akan urus nanti, bukan biarkan waris pilih sesama depa. Tang tu pun silap-silap belum apa-apa dah boleh gaduh. Samada berebut nak buat atau takde sapa pun nak buat, semua lepas tangan.

2. Perlantikan penjaga harta anak bawah umur. Sebab isteri bukan penjaga harta automatik anak bawah umur. Isteri perlukan perlantikan di dalam wasiat.

Kalau tak lantik, harta anak bawah umur samada ada pegi ke datuk sebelah bapa atau kalau datuk takde, pergi ke Amanah Raya sehinga anak tersebut berumur 18 tahun.

3. Senaraikan siapa waris faraid, dan harta apa yang ada nak dibagi kepada waris yang mana. Atleast waris-waris ada lah guideline nak bahagi harta dia macam mana.. Setuju tak setuju bila dah mati esokbaru dimintak  persetujuan.

Kalau tak nyatakan dalam wasiat kepada waris, waris nak rujuk dokumen apa? Dokumen Hibah? Yang tu bukan
dokumen pernyataan. Hibah adalah dokumen pemberian harta siap-siap semasa masih hidup lagi.


4. Senaraikan hutang-hutang yang ada agar senang waris atau wasi nak uruskan. Hutang dibawak mati. Hutang bukan tanggungjawab waris. Hutang dunia dan juga hutang akhirat.

5. Tinggalkan pesanan-pesanan kepada waris. Masa nilah nak pesan itu ini. Suara akhir kita. Pesanlah yang baik-baik. Waris dengar pun sedap sikit.

6. Allocatekan harta-harta kita untuk kita balik sebagai amal jariah. Sekurang-kurang nya 1/3 bahagian. Kalau kita tinggai 1 juta untuk waris, takkan nak bagi semua waris enjoy. Kita pun nak la merasa kan? Bukan selalu dapat duit sejuta sedepuk. So buat sebagai amal jariah yang tak boleh ditentang oleh waris-waris.

Banyak sebenarnya kebaikkan wasiat ni tapi bila asyik ditekankan keburukan dia, asyik-asyik isu boleh ditentang, buat wasiat tak guna, wasiat tidak sah, wasiat sia-sia, pastilah akan nampak keburukannya sahaja

Takde masalah pun kalau ada waris yang tak nak ikut, itu pilihan dia. Tapi dia tak boleh halang pun keseluruhan wasiat tu. Dia hanya boleh menuntut hak faraid dia sahaja.

Bukan kata bila sorang waris tentang, habis keseluruhan wasiat terbatal.

Ok dah fahamkan fungsi wasiat? Bila faham yang paling penting ambik tindakan awal.

Fahami fungsi instrument perancangan pusaka, hukum faraid dan undang-undang pusaka…

“Why worry on uncertainties when u have an option to make it certain.”

#wasiat #hibah #hartasepencarian #assalihintrusteeberhad #iep
 
 
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Visits: 6

SyaihanSirotin.com Hai, tekan loceng untuk terima promosi dan update dari website ini :-)
Dismiss
Allow Notifications