Kenapa Kita Digalakkan Menulis Wasiat?

agihan-wasiat
Agihan Wasiat

Kenapa Kita Digalakkan Menulis Wasiat?

 
Tujuannya adalah untuk memudahkan waris-waris kita menguruskan harta pusaka selepas kematian kita nanti. Biasanya isi kandungan yang penting dalam dokumen wasiat ialah:

1) Kata-kata berbentuk nasihat, amanat dan pesanan yang baik kepada isteri/suami, anak-anak dan ahli keluarga yang lain

2) Senarai nama isteri/suami, anak-anak dan ahli keluarga yang boleh mewarisi. Ini penting untuk memudahkan wasi melaksanakan wasiat kepada sesiapa yang berhak. Kalau suami ada 3 orang isteri, senaraikan lah semua walaupun isteri pertama baru dapat tau saat wasiat tu dibacakan. Inilah gunanya tulis wasiat. Isteri pertama pun tak boleh nak marah dah sebab suami pun dah meninggal.

3) Senaraikan semua hutang piutang  yang kita ada. Ingat, hutang wajib dibayar. Walaupun ada hutang kat kedai runcit dlm buku 555 pun kena tulis juga. Tak tenang roh kita nanti kalau hutang tak selesai. Dah selesai hutang kalau ada baki baru boleh laksanakan wasiat yang seterusnya.

4) Barulah nyatakan hasrat nak bagi harta kat orang yang kita sayang tapi ingat ye, yang bukan waris sahaja. Sebagai contoh, nak bagi kat
anak angkat atau nak bagi kat adik-beradik. Adik beradik bukanlah waris kalau si mati ada anak lelaki. Contoh je. Anda kena kenalpasti dulu siapa waris-waris anda.

5) Kalau nak bagi untuk tujuan kebajikan lagi digalakkan tapi pastikan jumlah pemberian kepada bukan waris dan untuk tujuan kebajikan tu mestilah tak lebih dari 1/3 daripada jumlah keseluruhan harta.

mudah-wasiat
mudah dengan wasiat
 
6) Masukkan juga nama orang yang nak dilantik sebagai Wasi atau Pentadbir. Kalau nak lantik Pemegang Amanah atau Penjaga untuk anak-anak di bawah umur pun boleh ditulis sekali.

7) Pewasiat juga boleh masukkan sekali peruntukan kos untuk melaksanakan wasiat dan larangannya supaya tidak menggunakan hartanya bagi tujuan yang tidak bermanfaat kepada dirinya dan waris-waris yang ditinggalkan.

8) Dokumen Wasiat mesti ditandantangani oleh Pewasiat dan disaksikan oleh 2 orang saksi yang berkelayakan. Ini bagi mengelakkan pertikaian kesahihan dokumen Wasiat selepas kematian Pewasiat. Tapi jika ada pertikaian dari segi pelanggaran rukun sah wasiat, pihak yang tak berpuashati boleh merujuk wasiat tersebut ke Mahkamah Syariah.

9) Selepas selesai semua yang di atas barulah boleh bahagi-bahagikan baki lagi 2/3 harta kepada waris-waris yg layak mengikut bahagian masing-masing yang telah ditetapkan mengikut hukum faraid.

Sebenarnya samada kena buat wasiat atau hibah, keperluan setiap orang tak sama. Situasi dan keadaan yg berbeza memerlukan jalan penyelesaian yang berbeza. Yang penting, buatlah sesuatu dengan ilmu dan maklumat yang betul bukan sekadar ikut-ikutan. Dapatkan penjelasan dari yang pakar.

Sumber: Roslina Sabiyah & Co 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 2

Urus Daftar Milik Harta Pusaka Kepada Waris; Sijil Faraid Dan Surat Akuan Bersumpah Sahaja Tak Cukup

Sijil faraid boleh dapatkan di mahkamah syariah

Urus Daftar Milik Harta Pusaka Kepada Waris; Sijil Faraid Dan Surat Akuan Bersumpah Sahaja Tak Cukup

 
Masih ramai di antara kita tidak faham dan tidak mengetahui cara yang betul tentang Sijil Faraid atau Surat Akuan Bersumpah tidak mencukupi untuk menguruskan daftar turun milik harta pusaka kepada waris.

Sedikit perkongsian cara yang betul tentang pendaftaran turun milik harta pusaka kepada waris daripada Salkukhairi Abd Sukor, Presiden Persatuan Guaman Hartanah Malaysia (HartaGuam).

1. Ramai orang ingat, apabila sudah dapat perintah atau sijil faraid daripada Mahkamah Syariah atau ada surat akuan persetujuan pembahagian harta pusaka secara sama rata, atau ada surat cara wasiat dan sebagainya, maka urusan turun milik nama si mati dalam geran kepada nama waris boleh terus didaftarkan di Pejabat Tanah.

2. Sebenarnya TIDAK. Pentadbir Tanah/ Pendaftar Hakmilik pejabat tanah tidak mempunyai bidang kuasa untuk TERUS MENDAFTARKAN turun milik kepada nama waris si mati walaupun waris-waris telah mengemukakan sijil faraid daripada Mahkamah Syariah.

3. Ini kerana Perintah/Sijil Faraid tersebut hanya sekadar mengesahkan bahagian waris masing masing terhadap harta pusaka tersebut mengikut hukum faraid sahaja bukannya satu perintah yang mengikat Pentadbir Tanah/ Pendaftar Hakmilik pejabat tanah.

4. Begitu juga, walaupun katakan semua waris setuju untuk membahagikan harta pusaka simati secara sama rata, persetujuan tersebut tidak mencukupi untuk membolehkan pejabat tanah terus mendaftarkan turun milik kepada nama waris-waris yang dipersetujui, walaupun mereka buat perjanjian bertulis di hadapan peguam atau buat surat akuan bersumpah di hadapan pesuruhjaya sumpah, dan walaupun mereka mendapatkan perintah pengesahan daripada Mahkamah Syariah sekalipun.

5. Jadi, apa yang patut waris-waris lakukan adalah, setelah mereka mendapatkan perintah/sijil faraid tersebut daripada Mahkamah Syariah atau setelah mereka menandatangani sebarang surat cara persetujuan sesama mereka, mereka perlu memfailkan permohonan untuk mendapatkan PERINTAH PEMBAHAGIAN PUSAKA atau SURAT KUASA MENTADBIR daripada Pejabat Pusaka Kecil (untuk hartanah yang bernilai bawah RM2 Juta) atau daripada Mahkamah Tinggi (untuk hartanah yang bernilai atas RM2 Juta).

6. Hanya dengan PERINTAH PEMBAHAGIAN atau SURAT KUASA MENTADBIR SAHAJA, Pejabat Tanah boleh mendaftarkan turun milik kepada nama waris atau pentadbir harta pusaka si mati.

7. Perkara ini adalah sebagaimana yang diperuntukkan dalam Seksyen 346 (1)&(2) dan Seksyen 348 (1) Kanun Tanah Negara.

Harap maklum dan sila war-warkan supaya masyarakat faham tentang perkara ini.

(Untuk maklumat lanjut, boleh rujuk pekeliling yang di keluarkan oleh Pejabat Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan, bil 7/2017
sebagaimana lampiran).

Sekian, terima kasih.

SALKUKHAIRI ABD SUKOR
Presiden
Persatuan Guaman Hartanah Malaysia (HartaGuam)

Lampiran gambar.

perintah sijil faraid 1
perintah sijil faraid 2
perintah sijil faraid 3
 
Cara Mendapatkan Sijil Faraid

Permohonan SURAT KUASA dari Amanah Raya, memerlukan SIJIL FARAID yang dikeluarkan oleh Mahkamah Syariah sebagai syarat utama mereka.

Pertama sekali, apa itu Sijil Faraid?

Sijil Faraid adalah dokumen perakuan ahli waris yang beragama Islam bagi menyatakan kesahihan ahli-ahli waris yang berhak dan kadar bahagian yang diperoleh mereka. 
.
Antara dokumen yang diperlukan dalam permohonan Sijil Faraid ialah:

1) 2 Salinan IC waris-waris yang disahkan.
2) Surat Beranak waris-waris dan si mati.
3) 2 Salinan surat beranak waris-waris dan si mati yang di sahkan.
4) 2 salinan surat mati ayah dan ibu si mati yang disahkan. *Jika sudah meninggal.
5) Surat Mati.
6) 2 Salinan Surat mati yang disahkan.
7) IC pemohon
8) 2 Salinan statement/pernyataan jumlah wang bank Islam yang disahkan. 
9) 2 Salinan surat nikah mak dan abah yang disahkan. *Ini bergantung kepada pertalian pemohon dan si mati. (Dalam kes ni, abah yang mohon duit mak, so…Faham tak?)
10) 2 Borang dari Mahkamah Syariah yang lengkap diisi. *Borang ni dapat 1 set je. satu lagi sila potostat siap-siap.

Itu sahaja.

Jika tiada item ke-4, ,maka perlu buat satu surat sumpah yang menyatakan bahawa ibu dan ayah si mati sudah meninggal dunia. Hanya perlu dapatkan di mana-mana pejabat Guaman Surat Sumpah. Dokumen yang diperlukan ialah:-

1) Surat beranak si mati
2) Salinan fotokopi IC pemohon
3) Maklumat kematian si mati
4) Fee anggaran bayaran dalam RM15

Bila lengkap semua dokumen, bolehlah serahkan kepada kaunter Mahkamah Syariah. Bayaran yang dikenakan dalam anggaran RM20-RM25.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Borang Quotation

(nombor yang boleh whatsapp & call)

What is 7+4?

What is 7+4?

Views: 23

Bagaimana Menyediakan Bajet?

Rancang Kewangan

Bagaimana Menyediakan Bajet?

Apa Itu Bajet?

Bajet adalah suatu pelan mengurus aliran tunai dan digunakan untuk membuat anggaran pendapatan dan perbelanjaan anda di masa hadapan. Secara ringkas, bajet menyenaraikan semua aliran masuk tunai dan aliran keluar tunai yang dijangkakan untuk membantu anda membuat keputusan kewangan secara berhemat.
 
Kenapa anda perlukan bajet?
Berapa kalikah anda telah membuat pengeluaran daripada mesin ATM tanpa menyedari bahawa anda telah menggunakan kesemua wang anda dalam tempoh sehari dua? Lazimnya agak sukar untuk kita mengingatkan kembali ke manakah wang itu dibelanjakan. Kebiasaannya ramai orang tidak menjejaki perbelanjaan dan berbelanja lebih daripada pendapatan mereka. Itulah sebabnya bajet adalah penting.
 
Kebaikan mempunyai bajet?
  • Hidup mengikut kemampuan
  • Memupuk tabiat menabung
  • Menabung untuk digunakan semasa kecemasan kewangan
  • Menambah nilai harta bersih

Hidup mengikut kemampuan.

Keperluan dan kehendak.
Ingat, bajet adalah berdasarkan pendapatan dan perbelanjaan. Oleh sebab pendapatan dan perbelanjaan berbeza mengikut seseorang individu, maka bajet anda seharusnya berasaskan kepada keperluan dan kehendak anda.
 
Jadi, bagaimanakah caranya anda membezakan antara keperluan dan kehendak?
 
Keperluan adalah sesuatu yang anda perlu ada dan tidak boleh hidup tanpanya. Sementara kehendak pula adalah sesuatu yang anda inginkan tetapi tidak semestinya perlu.
 
Panduan menyediakan bajet.
Setelah mengetahui manfaat menyediakan bajet, sekarang anda sudah bersedia untuk membuat bajet sendiri. Semuanya dapat dilakukan melalui tiga langkah mudah berikut:
 
1) Senaraikan semua sumber pendapatan anda.
  • Catatkan gaji bersih selepas ditolak potongan KWSP, cukai dan PERKESO.
2) Senaraikan semua perbelanjaan anda.
  • Bahagikan perbelanjaan kepada tiga kategori – tetap, berubah-ubah dan berdasarkan budi bicara.
  • Simpan 10% daripada jumlah pendapatan anda sebelum berbelanja.
3) Tentukan kedudukan aliran tunai bersih anda.
  • Jika ada lebihan, syabas! Pastikan perbelanjaan anda yang sebenar mengikut bajet yang disediakan.
  • Jika terdapat defisit, semak semula bajet anda dengan mengurangkan perbelanjaan budi bicara sehinggan kedudukan aliran tunai menjadi positif.
  • Sebaiknya anda mempunyai lebihan wang untuk membina dana kecemasan.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
Print

Views: 4

SyaihanSirotin.com Hai, tekan loceng untuk terima promosi dan update dari website ini :-)
Dismiss
Allow Notifications